ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Orgelbyggare  (läst 3784 gånger)

2002-11-14, 00:29
läst 3784 gånger

Utloggad Monica Svenske

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 12:56
    • Visa profil
Hej
Kasper/Kaspar Thorsell drev orgelfirman Thorsell & Eriksson tillsammans med Kyrkorgelfabrikören Erik Henrik Eriksson (f 1856 i Mölnlycke, d 1936 Stockholm).  
Enligt Inventarium över Svenska orglar/Förlag Svenska Orglar Tostared har Thorsell & Eriksson byggt i följande kyrkor: Karlstads stift: Nedre Ullered 1900, Sillerud 1902, Gunnarskog 1904. Göteborgs stift: Vinberg 1899, Kalv 1899, Grinneröd 1900, Hajom 1901, Sätila 1901, Östra Frölunda 1902, Alfshög 1903, Mjöbäck 1904, Nödinge 1905, Ljung 1905, Oscar Fredrik Gbg 1906, Horred 1906. Skara stift: Hemsjö 1900, Bitterna 1900, Trävad 1902, Vara 1903. Lunds stift: Stora Hammar 1902, Lilla Slågarp 1902, Västra Karup 1902, Flyttning av gamla orgeln i Oscar Fredrik Gbg till Allerum 1907. Västerås stift:  Säby 1901. Uppsala stift: Husby-Sjuhundra 1903, Hille 1904.
Omkring 1907 tycks Thorsell och Eriksson gått skilda vägar, för Thorsell står ensam för följande orglar: Göteborgs stift: Eldsberga 1907, Grimmared 1909, Sexdrega 1912, Fiskebäckskil 1914. Skara stift: Värsås 1911. Strängnäs stift: Hackvad 1910. Lunds stift: Everöd 1912. Kursiv stil betyder att orglarna finns kvar, i en del fall i omändrat skick.
 
Jag vet tyvätt inte var Thorsell började sin bana, för någonstans måste han ju ha lärt sig hantverket. I boken Orgelbyggare i Sverige 1600-1900/Dag Edholm har jag hämtat följande: I Göteborg fanns under 1800-talet det stora välkända orgelbyggeriet som drevs av bröderna Söderling. Firman övertogs 1874 av två anställda: Salomon Molander och Erik Gustaf Eriksson. Från 1887 drev Molander själv orgelbyggeriet men överlät firman 1903 till Eskil Lundén.  
 
Erik Gustaf Eriksson hade en brorson som hette Erik Henrik Eriksson, samme man som bildade bolag med Kaspar Thorsell. Det är tänkbart att E.H.Eriksson och Thorsell bägge arbetade hos Molander & Eriksson (farbrodern) och där lärt sig så mycket att de vågade starta eget.  
 
Detta är allt jag vet i dagsläget.  
Hälsningar Monica Svenske

2002-11-15, 13:00
Svar #1

Jörgen Näslund

Tack, Monica för informationen, mycket värdefullt och intressant.
Du skrev att Kursiv stil betyder att orglarna finns kvar, i en del fall i omändrat skick. Denna formatering tycks ha fallit bort. Har du tid och möjlighet att förtydliggöra dessa orglar på annat sätt?
Tack på förhand.
Jörgen Näslund

2002-11-15, 18:50
Svar #2

Utloggad Monica Svenske

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 12:56
    • Visa profil
Ojdå.
Här kommer listan på orglarna med kursiv stil: Göteborgs stift: Vinberg 1899, Kalv 1899, Östra Frölunda 1902, Alfshög 1903. Skara stift: Trävad 1902. Lunds stift: Lilla Slågarp 1902. Västerås stift:  Säby 1901. Uppsala stift: Husby-Sjuhundra 1903, Hille 1904. Strängnäs stift: Hackvad 1910.  
Har du någon information om din mmf som person eller möjligtvis ett foto?
 
Hälsningar
Monica

2002-12-03, 19:30
Svar #3

Rune Forsgren

Petter Qvarnström och Elisabeth Hallström kan ha varit från Uppsala. I alla fall gifte de sig där 1751 och fick en dotter Catharina Christina året efter. Källa: familysearch.
Dottern, med det ovanliga namnet Engla Sophia, avrättades i Ilmola (Finland) för barnamord 1785, 22 år gammal.

2002-12-03, 21:49
Svar #4

Utloggad Monica Svenske

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 12:56
    • Visa profil
Hej Rune
Så spännade med informationen om Qvarnström och hans familj. Om denne man finns det inte särskilt mycket känt. Skall vid tillfälle försöka hitta mer på Landsarkivet i Uppsala om honom.  
Hälsningar Monica

2002-12-04, 19:17
Svar #5

Pia Muller

Vet inte om Dag Edholm använde uppgifter från Abraham Hülphers' (1734-1798) bok Historisk avhandling om musik och instrumenter, särdeles om orgverksinrättningen i allmänhet, jemte kort beskrifning öfver orgverken i Sverige från 1773?

2003-12-05, 11:45
Svar #6

Anci Larsdotter

Hej, jag undrar om det är någon som känner till en orgel tillverkare vid namn Berggren och Bengzon från Seffle. Varför jag undrar är att jag har fått ärva min farmors orgel som hon i sin tur har fått av sin morfar i början på 1900 talet.
Det är en mycket vacker orgel med två ljusstakar
vid var dera sida om tangenterna.
 
Tacksam för svar. Mvh Anci

2003-12-05, 15:18
Svar #7

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Är det fråga om en tramporgel, d v s ett harmonium? I Söderhamn finns ett klavermuseum, där kanske man vet något.

2003-12-06, 21:04
Svar #8

Anci Larsdotter

Hej Lars
 
Det är en tramporgel. Det står Berggren & Bengzon
Seffle skrivit med vacker text där man sätter noterna och nedanför tangenterna sitter en liten fastskruvad skylt där det står A.Th.Nilsson Norrköping.  
Kan A.Th vara den som har tillverkat orgelen åt
Berggren & Bengzon?

2003-12-10, 15:23
Svar #9

Utloggad Claes Åkerblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2020-10-07, 11:39
    • Visa profil
Hej!
 
Berggren o Bengzon är välkända. Olof Berggren och Arvid Samuel Bengzon började tillverka orglar i Karlstad. 1901 flytade de verksamheten till Säffle där de 1912 byggde en egen fabrik. Verksamheten fortgick i en avtagande omfattning fram till 1957. På senare år med Bengzon som ensam innehavare.
 
Det berättas att Bengzon kunde EN melodi och den brukade ljuda genom fabriksfönstret så snart ett instrument var klart för leverans. Utförandena var alltifrån enkla skolorglar till rikligt skulpterade fodral. Själva instrumenten vet jag inte om de tillverkade, eller satta samman - men det kanske jag kan ta reda på.
 
/mvh Claes Åkerblom, Säffle

2009-10-06, 18:40
Svar #10

Utloggad Yvonne Öhrvall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2010-08-02, 13:58
    • Visa profil
Hej!
Min mammas mormors bror Mattias Johan Lindegren f.1851 är enligt uppgifter i kykböckerna orgelbyggare. Det jag vet om honom är att han är född i Linde på Gotland, blev faderslös vid ca 10 år och begav sig så småningom till Göteborg för att utbilda sig till orgelbyggare vilket han tydligen gjorde. Han bodde en tid i Göteborg men hamnade sedan i Halland (i Släp). Hans fru kom i från den trakten (Josefina Fredrika Svensson f. 1857). Är det någon som känner till något om denna orgelbyggare?

2009-10-07, 07:33
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns tydligen fortfarande, hans orgelbyggeri
http://www.lindegrenorgel.se/
 
Kanske hans ättlingar som idag driver företaget vet mer?

2009-10-07, 14:08
Svar #12

Utloggad Yvonne Öhrvall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2010-08-02, 13:58
    • Visa profil
Hej Chris B!
Ja du har helt rätt. Jag har sökt på internet men inte hittat detta. Vad jag kan förstå är det ett barnbarnsbarn som som driver det hela. Nu har jag uppgifter som gör att jag kan söka vidare. Tack för hjälpen!  
Mvh YvonneÖ

2011-03-24, 17:20
Svar #13

Utloggad Hans Forsberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 554
  • Senast inloggad: 2023-05-13, 11:51
    • Visa profil
Hej.
Jag söker uppg. om en orgelbyggare Jyrgen Hym ( tyskt y ). Han näms i samband
med en vigsel m Sigrid Remertsdotter 1669 i Norrköping. Jag har inga fler person
uppgifter om Jyrgen. Vad jag egentligen söker efter är fadern alt brodern Jacob
Hym. Det ända jag har på honom, är att hustrun ( utan namn i db ) dog 1677 i  
Söderköping och blev 71 år.
Är det ngn som har stött på namnet och har mer uppgifter.
 
Hans Forberg

2012-01-20, 13:58
Svar #14

Irmeli Grunau

Orgelbyggare G. Andersson, Stockholm
 
Jag söker information on Orgelbyggaren G. Andersson, som skulle ha varit den främste orgelbyggaren i Sverige i sin tid och hade sin verkstad i Stockholm.
 
Som hans lärling kom Anders Mattson (11.7.1813-29.2.1872) från Westmanland, Westerås län, Sala stad, Kila socken, Tullstads by. Han och hans bröder verkar ha kunnat smedskonster och de var barn till en jordbrukare, troligtvis husägare. I Stockholm bytte Anders Mattson sitt namn från tilläggsnamnet Tulle till Thulé. Han lär ha varit mycket skicklig lärling.
 
Men det fanns någon Resolation i Sverige av datum 29.3.1773, som bestämde att man skulle göra någon examination och visa tillförligtlig insigt och färdighet i sitt yrke. Men av någon anledning lade Anders Thulé inte detta examen och åkte istället till Finland för att bygga orglar. Man var rädd att han skulle bli en tuff konkurent till G. Anderson och man försökte hindra honom från att bedriva orgerlbyggaryrke även i Finland, men det har tydligen inte fullföljts.
 
Anders Thulé grundade orgelfabriken i Kangasala, Kangasalan urkutehdas, och bedrev sitt yrke här och hans son forstatte fabriken. Hans son gifte sig med dottern till Agathon Meurman och Aline Tallqivst (prostdotter i Kangasala). I början på 1900-talet förändrades efternamnet Thulé till det finska namnet Tulenheimo och man lär ha övergett svenskan som hemspråk och skulle bli finländare istället. (Om Agathon Meurman finns det i Wikipedia. Släktnamnet Meurman lär ha skrivits Mörman från början och har varit troligtvis guldsmed i Wollmar, Livlandet, på 1600-talet. Agathon Meurman har en släktförening. Egentligen borde man känna till geografin väl under respektive tidsperiod för att veta om det var kanske även områden som tillhörde Sverige då. Livland och Kurland t. ex. ser ut att ha blivit delar av Ryssland 1795.)
 
Jag är intresserad av orgelbyggaren G. Andersson och hans verksamhet samt närmare om orsakerna varför Anders Mattson flyttade till Finland. Han verkar ha levande släktingar i Sverige ännu idag och några har eventuellt varit i Finland och sökt Anders rötter här. Thulé har varit närvarande i Paris Världsutställningar, men det fanns inte riktigt en avdelning för orgelbyggeri där. Under sin resa bekantade han sig något med orglar i några europeiska kyrkor.
 
Om man vill veta mer om orgelbyggeriet i Finland, Kangasala orgelfabrik och om denna släkt så kan jag kanske hjälpa till. Jag har mera uppgifter om denne Anders Thulé, som lämnade sin hemtrakt för Stockholm och Sverige för Finland.

2012-01-20, 14:06
Svar #15

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
Prova med Musikmuseet i Stockholm, de har kanske tips på litteratur eller arkiv.
Hälsningar
Rolf

2012-01-20, 23:46
Svar #16

Yvonne Korn

Det finns också mer information om Gustaf Andersson på Wikipedia med hänvisning till litteratur - se http://sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Andersson_(orgelbyggare)

2012-01-21, 22:54
Svar #17

Irmeli Grunau

Tack! Detta var ju intressant!
 
I de papper jag har så tycker jag mig se en strid där han vill bygga orgel i Finland men det är Thulé som egentligen bygger dem! Det nämns att Thulé blev en allvarlig konkurrent till Andersson. Skulle man kanske gå in i diskussionen i Wikipedia och föreslå att Thulé läggs till som hans elev samt att denne sedan grundade Kangasala orgelfabrik. Jag tror att det skulle vara en mer rättvis beskrivning på hur saker och ting har varit.  
 
Tyvärr är texten bara på finska:
 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kangasalan_urkutehdas
 
I texten sägs det att fabriken har vid något tillfälle varit Nordens största med ca 100 anställda.
 
Om han då ändå har byggt orgel med G. Anderssons namn så är det tråligtvis de här:
 
1839-40 Uleåborg (tillsamman med Hjerpe, Nydal och Brodell)
1840-42 Åbo
1843-44 Ekenäs / Ingå
1844 startades Kangasala orgelfabrik
 
I Wikipedia sägs det att har varit arbetsledare hos G. Andersson.
 
Striden anges ha pågått året 1843, det är nog en riktig soppa de här karlarna har hållit på med och Andersson har varit verkligen förbannad. Så det var bra att det fanns is mellan Stockholm och Åbo! Riktigt ett kalt krig!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna