ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Roddare / Rodderska / Roddkarl  (läst 889 gånger)

2004-09-09, 19:38
läst 889 gånger

AGNETA WELLERFORS

Hej! Min farfars morfar och den sistnämndes  svärfar var båda  bosatta på Öland, Stora rör heter samhället. De var båda roddkarlar till yrket men vad gjorde de? Rodde de över med post till fastlandet eller? Båda förliste de ute till havs, farfars morfar när han var 39 år och hans svärfar vid 62 år. Skulle vara kul om någon visste  något om yrket. Mvh Agneta

2006-08-04, 17:38
Svar #1

Lisa Lundholm

I Gunnar Bergmans Med kursläde Kalix-Waldemarsudde står det att nämndemannens syster Katarina var rodderska. Någon som vet vad det var? Mvh Lisa Lundholm

2006-08-04, 20:47
Svar #2

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Lisa
 
Sök på Google på Rodderska och Roddarmadam så finns förklaringar. Transporterade personer med roddbåt, kända för sitt grova och mustiga språk, ffa i Stockholm.
 
Mvh Åke

2010-06-10, 20:30
Svar #3

Utloggad Brita T. Norberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-06-10, 20:45
    • Visa profil
Hej Agneta!
 
Undrar om Du kommer över några upplysningar betr. roddkarlsyrket?
 
Min farfarsfar var nämligen också roddkarl, född 1816, men från Tjörn på västkusten. Jag vet inte i vilka dokument jag kan finna honom

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna