ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sandvårdare  (läst 1615 gånger)

2012-05-07, 19:27
läst 1615 gånger

Utloggad Carina Kjerrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2022-10-29, 18:40
    • Visa profil
Någon som vet vad en sandvårdare är för något? Det ska även finnas ett Sandvårdarhus.

2012-05-14, 10:41
Svar #1

Utloggad Georg Lundblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2020-01-14, 20:18
    • Visa profil
Sandvårdare
Det bör tilläggas att mannen som var Sandvårdare bodde i Sandvårdarehuset, vilket var ett torp under Skörpinge No 20 i Höja församling utanför Ängelholm(L). Tiden var 1793.  
Det skulle vara mycket intressant att få reda på vad en person med den titeln sysslade med.  
Georg Lundblad

2012-05-14, 11:11
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej!
 
Man hittar ingen beskrivning av yrket när man söker på Google, och varken i Svenska Akademiens Ordbok eller bland Googles inskannade böcker hittar man denna titel. Jag skulle dock gissa på att det har att göra med flygsand, detta eviga gissel utmed de skånska kusterna. SAOB:s beskrivning av denna är ytterst finkornig sand som saknar sammanbindande inblandningar o. därför kan förflyttas av vinden (o. hopas i drivliknande upphöjningar)....  
 
Sedan mitten av 1700-talet hade man därför i Skåne systematiskt planterat diverse växter på dessa flygsandsfält för att bromsa utvecklingen, bland annat strandråg och olika träd (enl. Wikipedia). I SAOB kan man även läsa ett exempel från 1795 angående växten Sandstarren, som är allmän i Skåne i flygsanden, som den fäster och binder genom fibrerna af sina långa perenna rötter.
 
Under åren 1791-1819 hittar man tio olika herrar i Ängelholm som har titeln sandvårdare när deras barn föds eller de själva avlider i denna församling, och eftersom ju både Höja och Ängelholm är ganska utsatta för havets vindar skulle jag gissa att sandvårdare har samband med denna flygsand. Kanske de hade till uppgift att övervaka att flygsanden inte spred sig? Jag känner till att det fanns särskilda plantörer som hade hand om de växter som planterades ut på flygsandfälten, men dessa kanske bara hade just till uppgift att plantera, inte vårda.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-05-15, 08:35
Svar #3

Leif Jaxmar

Mycket fascinerande och högst sannolik beskrivning, som i sig skulle kunna vara förklaring nog.
 
Men snart funderar jag över om det kan finnas någon källinformation att tillgå från tiden det hela har sig begivit?
Eftersom platsen i det här fallet är väldefinierad - Höja Ängelholm - så bör det vara möjligt att ringa in ett begränsat antal tänkbara ansvariga uppdragsgivare åt nämnda Sandvårdare, då boende i Sandvårdarehuset, och därmed källor/arkiv att leta vidare i?
Markus säger sig dessutom, under en tidsperiod på på mindre än trettio år, ha funnit tio personer inom samma område med samma titel/arbetsuppgift. Därför är det tydligen inte bara en engångsföreteelse, vilket också framgår av Markus förklaring att man under 1700-talet gjorde stora insatser att förhindra sandflykt.
Tillhörde marken/stranden Ängelholms stad? Var den Kronojord eller ägdes på annat sätt?
 
Inte minst för många egna liknande frågeställningar, där jag känner att frågan är så intressant att den voro värd att gräva ner sig med, så vore det intressant att ta del av synpunkter på sådana källor att leta i.
 
M.v.H. Leif

2012-05-15, 10:35
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
I ett brev 1780 27/5 från landshövdingen i Kristianstads län, Gabriel Erik Sparre, till professor Erik Gustaf Lidbeck i Lund (Lidbecks brevsamling; Universitetsbiblioteket i Lund) nämner Sparre att holtsfursten Wessel anmält hos honom, att han låtit samla ihop och hos handelsmannen Textorius i Kristianstad levererat 36 kannor gott furufrö. Dessa kannor kunde nu professor Lidbeck hämta i Kristianstad emot 4 daler kannan, eller 144 daler specie. I ett brev daterat 1780 8/6 nämner landshövdingen att akademiträdgårdsmästaren Broms skulle föra med sig det beställda furufröet från Kristianstad till Lund. I samma brev skriver landshövdingen även att:
Jag har så mycket mindre kunnat giöra afseende på ordet: wederbörligen uti Memorialet, och förklara det på et sådant sätt, såsom om fröet hade skolat warit äfwen skilgdt ifrån ringarne; emedan här i Länet furu frö altid sås på flygsands fälten, upblandat med sand, till en sådan proportion, at till en Kanna furu fröen med ringar, tages en skjeppa sand, ja ofta och mera efter omständigheterna, hwilka på et lakan wäl sammanblandas, genom rörning och wältning, samt sedermera utsås, och har sedermera upwäxten derefter wisat, at proceduren warit i alla måtto riktiga som nu Methoden warit här i Länet öflig på et sådant sätt.
I ett brev daterat 1780 7/6 nämner landshövdingen åter holtsfursten Wessel, och hur han inte å ämbetets vägnar sett sig berättigad att tvinga Wessel behålla det frö han enligt landshövdingens kungörelse samlat. Det verkar med andra ord som att landshövdingeämbetet varit inblandat i flygsandens bekämpande, och beskrivningen av frönas plantering visar ju att landshövdingen var ganska rejält insatt i proceduren. Dock kan man  fråga sig på vilken nivå sandvårdarna tillsattes.  
 
Jag hittade nu ett inlägg här där titeln sandvakt eller sandvaktare nämns. Där nämns att det utanför Halmstad fanns ett torp som kallades Sandvaktaretorpet efter att innehavaren år 1824 fick i uppdrag av traktens bönder att varna för drivsand. Det verkar alltså som att det även kan vara en god idé att kika i sockenstämmans protokoll för Hörja, och eventuellt magistratens protokoll för Ängelholm - om nu sandvårdarna och sandvaktarna anställdes av samma instans.
 
Mvh, Markus
 
(Meddelandet ändrat av lars_markus 2012-05-15 10:39)
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-05-15, 21:29
Svar #5

Leif Jaxmar

Jag är ju egentligen inte den som ställt frågan och jag vet inte heller om det anses vara rätt att ta upp utrymme och dyrbar tid i den här spalten med att visa sin uppskattning.
Jag känner ändå en önskan om att ge uttryck för hur upprymd och sporrad jag blir över de möjligheter att hitta information från så nära originalkällan det bara går, som här visas prov på.
Stort tack Markus!
Hälsar Leif

2012-05-15, 22:12
Svar #6

Utloggad Georg Lundblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2020-01-14, 20:18
    • Visa profil
Här blev jag nu förekommen av Leif, men jag vill tacka Markus och Leif så hjärtligt för dessa upplysningar och skall vidarebefordra uppgifterna till USA, eftersom frågan ursprungligen ställts av en amerikansk vän med svenska rötter.  
Vänligen
Georg Lundblad

2012-05-15, 22:16
Svar #7

Utloggad Carina Kjerrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2022-10-29, 18:40
    • Visa profil
Tack Markus!
Jag är full av beundran över ditt stora kunnande som du alltid så givmilt delar med dig av till oss andra.
 
Hälsar
Carina

2012-05-28, 20:07
Svar #8

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Tusen tack för de vänliga orden! Det är bara roligt när ens onödiga vetande kan hjälpa andra, dock lite synd att jag inte kunde lämna ett fullödigt svar på frågan om dessa sandvårdare, men det blev åtminstone några trådar att nysta i.  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-05-29, 22:37
Svar #9

Utloggad Karen Van Etten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2016-03-05, 07:23
    • Visa profil
Sandvårdare  
Markus - In Höja during 1758 and 1759, a Karl Berggren was living at Ledshuset,
- yrkesarbete - sand ----- planterings vaktaren.  Can you tell me, is sand
the correct word here ?  What is the missing word (5 letters) ?    
 
Here is the ArkivDigital reference:
Höja MTL:1 (1742-1800) Bild 38 / sid 1758 (AID: v173125.b38.s1758, NAD: SE/LLA/13179)
 
Thank you for considering this.
Karen V.

2012-05-29, 23:02
Svar #10

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hi Karen!
 
This was an interesting example of occupations related to the war against the flying sand in Skåne during the 1700:s (sandvårdare, sandvaktare, plantör). Carl Berggren's title is SandhafrePlanteringswaktaren, so I guess he was guarding a plantation of sandhavre (sand oat?), maybe an alternative to the strandråg that I mention above on May 15?
 
/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-05-30, 02:00
Svar #11

Utloggad Karen Van Etten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2016-03-05, 07:23
    • Visa profil
Thank you very much, Markus.  I had relatives in Höja during
1760s {not Berggren}, and found this to be an interesting discussion.
 
Karen V.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna