ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schaktmästare  (läst 2911 gånger)

2001-10-01, 15:14
läst 2911 gånger

Helena Henriquez

Hej
Min mormors far var schaktmästare och skriven i Älvsbyns församling.Vad var det för yrke? och är det speciellt just för norra Sverige, med tanke på gruvorna?
Mvh Helena

2001-10-01, 19:47
Svar #1

Hans Hagel (Hansg)

Hej Helena!
 
Schaktmästare är en yrkesbenämning för arbetsledare inom främst bygg- och anläggnings-branschen. Numera mestadels ersatt av titlarna arbetsledare, vägmästare och liknande.
Benämningen var vanlig för denna yrkeskategori i hela Sverige. Jag känner inte till om benämningen även förekom inom gruvverksamheten.
 
Med hälsning
 
Hans H

2001-10-02, 13:11
Svar #2

Helena Henriquez

Hej Hans
Tack för uppgiften om yrket schaktmästare.Eftersom min mormors far var bosatt i Norrland trodde jag att det hade med gruvorna att göra, dvs man fraktade bort jord och sten vid gruvanläggningarna.Men det var ju lite fel.
Mvh Helena

2001-10-02, 20:11
Svar #3

Hans Hagel (Hansg)

Hej igen Helena!
 
Det är inte säkert att Du har fel. Ett schakt är en lodrät gruvgång. Schaktning innebär även att modellera om terrängavsnitt och därvid flytta jord och berg. Det är ju mycket möjligt att Din morfars far var arbetsledare t ex vid upptagning av nya schakt med åtföljande transporter av berg.  
 
Med hälsning
 
Hans

2001-10-03, 20:14
Svar #4

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Bygget av Norra Stambanan passerade Älvsbyn 1893. Det var en stor arbetsplats för en schaktmästare. 1936 påbörjade Bolidens gruv AB ett stort byggnadskomplex i Laver, en ort ca 3 mil väster om Älvsbyns kyrka. Det gällde ett anrikningsverk för en nyexploaterad kopparkisfyndighet.
 
Frågan är alltså när mästaren var verksam och var i socknen han bodde. 1936 fanns det ju busstrafik så han behövde ju inte bo alldeles intill arbetsplatsen.
 
Källa Svensk Uppslagsbok 1937

2001-10-03, 21:21
Svar #5

Helena Henriquez

Hej
Tack Hans och Torbjörn för den informationen.Jag undersöka om jag kan få fram när min mormors far var verksam.Han var född 1864 så det är kanske troligt att han arbetade på Norra Stambanan och följde med som Schaktmästare vartefter bygget fortskred.Det skulle kanske förklara varför hans barn var födda på olika ställen allihop.Hela familjen flyttade runt i Västerbotten och Norrbotten.
Mvh Helena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna