ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skedmakare  (läst 763 gånger)

2002-06-30, 18:38
läst 763 gånger

Utloggad Kerstin Beimel

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2008-06-23, 11:17
    • Visa profil
Skedmakare, Engelbert Andersson kom fr. Helsingtuna, dog i Lit
 
Vad sysslade min Engelbert Andersson med, som var skedmakare i Hälsingtuna ? Gjorde han vävskedar eller skedar för hushåll? Han dog i Lit 1810 som avskedade soldaten Engelbert  Andersson         Lerberg. Skedmakare var väl ett riktigt yrke ?, tänker jag.
Var snäll och berätta!
Beimel.

2002-07-01, 07:56
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Kerstin
Skulle tro att det var vävskedar som han gjorde. Skedar för att få i sig maten med, undrar jag om inte var och en karve ut själv. Eller fick av nån i sin familj.  
mvh
rune

2002-07-01, 21:11
Svar #2

Utloggad Kerstin Beimel

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2008-06-23, 11:17
    • Visa profil
HejRune
Tack  för svaret. Det är troligen så att skedmakaren gjorde  något som var litet märkvärdigare än matskedar. Fast det var nog större åtgång på dem än  vävskedarna.Ett ovanligt yrke tycks det vara för jag har aldrig stött på det tidigare.
MVH  
Kerstin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna