ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skådespelare  (läst 2015 gånger)

2003-09-01, 22:09
läst 2015 gånger

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Om någon är intresserad av porträttfoton av skådespelare i Stockholm runt förra sekelskiftet, läs mitt inlägg idag under Gamla bilder: Fotografier: Fotografier (diverse). (Jag får ju inte dubblera inlägget, men eftersom det rör skådespelare så vill jag åtminstone göra en hänvisning härifrån.)

2006-01-08, 19:28
Svar #1

Utloggad Marie Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2015-03-11, 12:54
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som vet om det går att söka efter skådespelare kända el. mindre kända i Stockholm i slutet på 1800 talet? Om det finns något register någonstans ell likn.
Hälsningar Marie

2006-01-08, 20:12
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Marie,
är det någon särskild du söker?
 
Något heltäckande 'skådespelarregister' finns sannolikt inte, men ett enkelt sätt att söka är i rotemansarkivet 1878-1926 på stadsarkivets hemsida, första sidan. Detta befolkningsregister omfattar visserligen inte alla delar av Stockholm, men en sökning på titeln 'skådesp' ger 1717 träffar, både mans- och kvinnspersoner, varav ett antal träffar naturligtvis kan röra en och samma person.
Hälsar vänligen
Maud

2006-01-08, 20:54
Svar #3

Utloggad Marie Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2015-03-11, 12:54
    • Visa profil
Hej Maud!
Det är mina Rampeltinare. Carl August Gottlieb Rampeltin f 1850-09-30 d. 1882-10-16 och dennes son Carl August Bernhard Rampeltin 1881-05-24 (min biologiske morfader)
Hälsningar Marie

2006-01-08, 22:19
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Ser att du tidigare fått en del uppgifter ur bland annat rotemansarkivet om denna familj - vad exakt är det du vill veta nu? Kanske kan jag (eller någon annan) vara till hjälp...
Hälsar vänligen
Maud

2006-01-09, 08:19
Svar #5

Barbro Söderman (Bsm)

När jag har sökt mina Kinmansson har jag lagt märke till en ganska stor andel aktörer i Hovförsamlingen, där även mina finns. Kan ju vara värt att söka där också.
mvh
Barbro

2006-01-10, 19:22
Svar #6

Utloggad Marie Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2015-03-11, 12:54
    • Visa profil
Hej !
Jag skulle bl.a. vilja veta var de arbetade som skådespelare, om det går att få reda på det?
MVH Marie

2006-01-10, 19:52
Svar #7

Barbro Söderman (Bsm)

Hej Marie!
Beträffande mina Kinmansson-skådespelare och även Torslow har jag dels haft information om var de arbetade inom släkten,dvs dödbrev där det har stått Premier acteuren vid Kgl Theatern el liknande. Det kan vara värt att titta i gamla papper om du har det.
Sedan hade jag nytta av att läsa i Georg Nordensvans Svensk teater och svenska skådespelare från Gustav III till våra dagar,  Stockholm 1918. Den finns på biblioteket.
Där kan de säkert finnas med och då står var de arbetade och när. Kanske finns de i SBL också.
 
I kyrkböckernas notiser står ibland också, (om man har tur) vilken teater personen var acteur vid, tex då barnen föds, vid giftermål, eller död.  
 
Som sagt har jag sett många skådespelare i Hovförsamlingen i Stockholm, så om man inte vet var i Stockhholm en person med det yrket har levt, kan det vara id? att söka där.

2006-01-10, 20:39
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
I SBL finns ingen Rampeltin - jag kollade igår. Inte heller fann jag någon med namnet i ett större filmhistoriskt lexikon (har tyvärr glömt titeln) som upptar svenska skådespelare från stumfilmens begynnelse fram till sent 1900-tal. Och inget napp i Myggans Nöjeslexikon.
 
Det fanns ju vid denna tid ett stort antal resande teatersällskap också, som inte var knutna till någon 'fast' teater och vars aktörer i de allra flesta fall inte gjorde någon karriär som förlänat dem en plats i teaterhistorien. Därmed icke sagt att dina Rampeltin tillhör den bortglömda skaran, för det vet jag ingenting om.
Hälsar vänligen
Maud

2006-01-11, 21:14
Svar #9

Barbro Söderman (Bsm)

Hej!
Då behöver du inte leta i de böcker jag föreslog, Marie eftersom Maud inte fann dem där!
 
På nätet hittade jag denna sida
http://histlab.itc.edu.stockholm.se/arkivet/tabeller/stadsdelar/klara/immigration/klaraimmigranter_1905.htm
 
Där finns en Jonsson Rampeltin Amalia Elisabeth frånskild hustru och skådespelerska, född i Storkyrkoförsamlingen.

2006-01-12, 09:28
Svar #10

Utloggad Marie Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2015-03-11, 12:54
    • Visa profil
Hej Maud och Barbro!
Tack för all information.
Jag har inga papper efter Rampeltin. Morfar Carl August Berhard Rampeltin var ej känd för min mor innan hon gick bort.  
C A B var bl.a. gift med Amalia jonsson. Hon var inte min mormor. Mamma föddes 1926 med en annan kvinna, Vera Lindberg, som biologisk mor.
MVH Marie

2007-12-12, 13:46
Svar #11

Utloggad Lars Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 08:59
    • Visa profil
hej Marie Carlsson, ring mig eller maila om du vill veta mer om Rampeltin och Nanny Viktoria Rampeltin (Eriksson) jag har en hel del info. Nanny var min farmor. Jag vet inte i vilken ände jag ska börja. Ring 08-7490348, mail  
lars@larseriksson.se//hälsningar Lars Eriksson

2009-05-18, 22:25
Svar #12

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Slumpfynd på Rampeltin.  
 
Enligt SCB-utdrag ur Födelsebok för Askersunds Stadstörsamling föds 1908-06-12 Karl Gusten. Som fader står Karl August Bernhard Rampeltin, Skådespelare, Östersunds Stadsförsamling, Jämtlands län. född 81 24/3 (år och datum överstruket).
Moder: Okänd, född 78 13/5, ogift. Anm: Barnets födelse anmäld af barnmorskan fru Britta Wetterstrand, Björkelund.
 
Carl Gusten Rampeltin återfinnes i Sveriges Dödbok som död i Västervik 1978-02-06.

2012-07-02, 20:22
Svar #13

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Fyra inlägg har flyttats till Kända personers anor » Film / Teater » Bengtsson, Gustaf, "Film-Bengt" (1878-1951).
Sex inlägg har flyttats till Övriga släkter - R » Rådeström.
Ett inlägg har flyttats till Kända personers anor » Film / Teater » Stevens, Ruth (1903-1989).
Två inlägg har flyttats till Övriga släkter - H » Hellström.
Sex inlägg har flyttats till Kända personers anor » Film / Teater » Wærn, Inge (1918-2010).
Sju inlägg har flyttats till Övriga släkter - R » Rydberg.
Tre inlägg har flyttats till Kända personers anor » Film / Teater » Adolphson, Olle (1934-2004).
Ett inlägg har flyttats till Övriga släkter - V W » Wahlberg / Wallberg.
Två inlägg har flyttats till Kända personers anor » Film / Teater » Olin, Ken (f. 1954).
Elva inlägg har flyttats till Övriga släkter - H » Hagman.
Tre inlägg som inte tillförde något till diskussionen har raderats.

2012-07-19, 22:05
Svar #14

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Fyra inlägg har flyttats till Kända personers anor » Film / Teater » Bengtsson, Gustaf, "Film-Bengt" (1878-1951).
Sex inlägg har flyttats till Övriga släkter - R » Rådeström.
Ett inlägg har flyttats till Kända personers anor » Film / Teater » Stevens, Ruth (1903-1989).
Två inlägg har flyttats till Övriga släkter - H » Hellström.
Sex inlägg har flyttats till Kända personers anor » Film / Teater » Wærn, Inge (1918-2010).
Sju inlägg har flyttats till Övriga släkter - R » Rydberg.
Tre inlägg har flyttats till Kända personers anor » Film / Teater » Adolphson, Olle (1934-2004).
Ett inlägg har flyttats till Övriga släkter - V W » Wahlberg / Wallberg.
Två inlägg har flyttats till Kända personers anor » Film / Teater » Olin, Ken (f. 1954).
Elva inlägg har flyttats till Övriga släkter - H » Hagman.
Tre inlägg som inte tillförde något till diskussionen har raderats.

2014-01-03, 01:48
Svar #15

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej!
 
I Landskronas äldsta kyrkobok hittar man dessa två lite udda notiser: den 28 juni 1692 begrofz Comodiant Spehlaren Mårten Meygrans lilla dotter Roßina af Pastore, och den 18 september 1737 Begrofs Comediantz Spelarens Hr. Johan Stenbeckers dotter på söd sidan utj Kyrkiogården. Detta väcker ju frågor. Först kan man ju tro att Landskrona i äldre tid hade en väletablerad komisk teater, men Svenska Akademiens Ordbok beskriver uppslagsordet komediant som  
egentligen och ursprungligen: yrkesmässig skådespelare tillhörande ett kringresande teatersällskap; skådespelare, aktör; stundom även: gycklare, taskspelire och dylikt....
De båda herrarna har väl antagligen tillhört sådana kringresande teatersällskap, som tillfälligt uppehållit sig i Landskrona. Hur vanliga kan sådana sällskap ha varit? Och vart kan man läsa mer om dessa Comodiant Spehlare?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-01-03, 09:18
Svar #16

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Mårten Meygrans dotters död omnämns tydligen kortfattat i Lovéns Landskrona under svenska tiden : historiska anteckningar. D. 1 (1908), s. 183.
 
Gunilla Dahlberga Komedianteatern i 1600-talets Stockholm kan väl ge en viss introduktion till ämnet.

2014-01-08, 02:18
Svar #17

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Stort tack för tipsen! Lovéns bokserie borde jag ju tänkt på själv, har kikat lite i dem tidigare, och med tanke på det digra utbudet av personhistoriska anteckningar har en komediantspelare självklart fångat Lovéns intresse. Jag ska även försöka få tag på Gunilla Dahlbergs bok, detta låter som en intressant del av teaterhistorien som jag bara måste fördjupa mig i.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna