ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spion  (läst 1202 gånger)

2002-09-15, 12:27
läst 1202 gånger

Gunilla Arvidsson

Har genom Rötter hittat anfäder i Oviken, Jämtland från 1500-talet. Där står att Johannes Jämte Eriksson, död 1576, var kunskapare, spion och sekreterare. Vad betyder egentligen spion i detta sammanhang?
MVH Gunilla

2002-09-15, 14:35
Svar #1

Bengt Nilsson

I stort sett samma sak som nu. En person som rörde sig bakom fiendens linjer för att utröna deras styrka, marschriktningar etc.Kunskapare är väl egentligen samma sak.

2002-09-16, 11:35
Svar #2

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Kunskapskarl (budbärare) är en benämning som förekommer i Värmland och Dalsland. Det borde vara samma sak som Kunskapare.
 
Kjell

2010-02-06, 17:49
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
I journalisten Anders Thunbergs bok Ingmar Bergmans Mata Hari finner jag namnet på en korrespondent vid den tyska legationens kulturabteilung Winifried Martini nämnd flera gånger. Han nämns både som nazistisk infiltratör, spion och kanske t.o.m möjlig mördare (det påstådda mordet utreddes inte av svenska polisen kanske pga av politiska orsaker antyder Thunberg), men han hade tydliga band också till de som konspirerade mot och försökte få väck/ta livet av Hitler (alltså ev. motståndsman mot nazismen).
 
Senare verkar han tydligen ha varit aktiv journalist och författare i Förbundsrepubliken vilket omnämns av Thunberg i boken, bla. har han skrivit ett förord till en bok av tidigare förbundskanslern Conrad Adennauer (det enda om denne Winifried Martini om det nu var den samme, som jag kunde finna på Google och Yahoo).
 
Jag är sedan länge intresserad av en tysk Martini familj och deras ev. övriga ättlingar med förfäder från 1800-talet. Min farmors mor Anna Martini var född i Berlin 1852 och dog 1933 i Stockholm. Vad jag vet var hon den sista av sin familj (och enda barnet) som hette så, men det fanns onklar och tanter, kusiner och sysslingar etc. från den tiden (bl.a namn i brev och dagboks anteckningar från senast 1870-tal ev. senare, tyder på det) som hette så, alltså dessa Martini ättlingar (ev. med andra efternamn) söker jag generellt efter sedan länge.
 
Därför, är det någon som vet något om denne Winifried Martini och hans släktband? Eftersom han befann sig i Stockholm under hela Andra världskriget (och kanske före),kunde det ju vara någon som känner till honom eller har läst något mer om/av honom? etc.
 
MVH Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna