ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stavkarl / Stavkärring  (läst 1311 gånger)

2004-10-27, 11:14
läst 1311 gånger

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
I Skepplanda C:1 omkring 1700 förekommer några gånger Staf Kiärring. Efter hänvisningar i SAOB antar jag att det var kringvandrande tiggerskor. Är det riktigt? Var det vid denna tid tillåten att tigga var och hur som helst, eller fanns det inskränkande bestämmelser, kanske t.o.m ett ordnat tillstånd från sockenstämman e.d. Och var det bara kvinnor som fick tigga eller fanns vid denna tid även stavkarlar (Ordet nämns i SAOB)?
 
Hälsningar från Tyskland
 
Walter

2004-10-27, 14:03
Svar #1

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Nu har jag själv påträffat en Stafkarl! Skepplanda C:1 s 122. Och han kom inte från församlingen utan från Kuhling härad, alltså inte långt ifrån men inte heller var han någon som var hemma här.
 
Walter

2004-10-28, 17:30
Svar #2

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Organisation av tiggeri, t. ex. utestängning av utsocknes, är ett vanligt ämne vid sockenstämmor. Jag erinrar mig ett protokoll från Rök, Östergötland, 1780-tal (tror jag), där man under denna nödtid bestämde att alla som ville tigga i socknen (givetvis endast sockenbor) en viss söndag skulle infinna sig i sockenstugan och där, inför präst, klockare, sexmän och rotemästare, redogöra för sitt betryckta läge. De som godkändes skulle uppföras på särskilda listor. De skulle dessutom få ett pass, bestående av en bit näver med namn och signetavtryck.
 
Rök ligger i Östergötlands rikaste jordbruksbygd, så tiden måste ha varit mycket svår.
 
Per Thorsell.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna