ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Student  (läst 2949 gånger)

1999-04-15, 11:36
läst 2949 gånger

Bo tegenborg

I en husförhörslängd har jag funnit notering om att Sveno Tegenborg (född Sven Svensson, troligen 1702, i Toboborg i Tegelsmora i Uppland) var student i Uppsala.
 
Betyder noteringen student att han studerade på universitet?
 
Kan någon ge mig tips om var jag kan finna flera uppgifter om min släkting?

1999-04-15, 13:53
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej, du kan slå upp honom i Register till Uppsala Universitets matrikel, som finns tryckt i bokform och där finna vilket år han blev inskriven vid universitetet, och vilken nation han tillhörde. Han borde ha hört till Upplands nation, men jag tror inte att denna har någon matrikel som täcker äldre tider, vilket t.ex finns för Östgöta och Västgöta nationer och i vilka man kan få upplysningar om studentens fortsatta liv, och ev familj. Det finns på Rötter en lista över studentmatriklar, så gå in på Rötter och sök på detta ord i sökmotorn, så kanske du hittar något nyttigt.

1999-04-15, 14:37
Svar #2

Utloggad Linda Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-08-07, 17:51
    • Visa profil
Hej !
Tänk bara på när du letar i matriklarna att de nationer som finns idag i Uppsala många gånger är sammanslagningar av ett antal mindre nationer. Jag tror till exempel att Fjärdinghundra nation är införlivat i Uplands en gång i tiden.

1999-04-16, 00:15
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Dagens Upplands nation är en sammanslagning av tre nationer: Upplands nation, vars matrikel börjar 1642; Fjärdhundra nation (1642); och Roslags nation (1640). Fjärdhundra slogs samman med Upplands nation 1823 och Roslags nation med Upplands nation 1829. - Den efterfrågade Sven Tegenborg är inskriven i Upplands nation 1739 8/9 (med namnformen Thegborg) (Uppsala universitets matrikel. II. 1700-1750. 1919-1923, s. 287).

2000-07-17, 23:26
Svar #4

Pierre Nilsson

Hej!
Varifrån kommer studentvärjan och varför fick de som tog studenten på 1800-talet en sådan? När började studentkäppen och användas och varför?
Jag som tog studenten den 7 juni i år fick en studentkäpp och nu undrar jag vad den användes till? När började de vita studentmössorna att användas?  
Mvh
Pierre N

2002-01-23, 21:19
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hur hittar man uppgifter om en med. stud [refererar titel efter Söderskivan] som troligen ska uttydas medicine studerande ? Personen ifråga hette David Martin Gustafson och var enligt lagakraftv.dom 1923-01-04 [refererat efter Söderskivan] fader till en utomäktenskaplig flicka som föddes 1921 i Stockholm. Finns det några tryckta matriklar över medicine studerande i Stockholm?  Har någon erfarenhet av vart man kan finna domen som hänvisas till på Söderskivan?
 
Mvh Niclas R.

2003-10-15, 07:24
Svar #6

Leif Mörkfors

Kronolänsmannen Aron Hellman i Venjan, Dalarna har en notering på sig i hfl. Är studerad står det. Innebär att vara studerad universitets-studier ? Var kan man i så fall tämkas finna honom. Han var född i Norrbärke, Dalarna men fadern var då betjänt i Ljusnarsberg och han verkar ha växt upp utanför Dalarna troligen Västmanland.

2003-10-15, 08:55
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Leif! Det beror på när han levde. Står kommentaren på 1700-talet kan den säkert avse en vanlig trivialskola eller gymnasium också.

2003-10-15, 13:39
Svar #8

Leif Mörkfors

Anteckningen härör från hfl 1775-1785. Han var född 1744 så det måste vara från 1750-60-tal.

2004-05-20, 16:44
Svar #9

Peter Rydén

På min hemsida har jag lagt upp ett register över alla som tillhörde Kalmar nation i Lund under åren 1670-1914, såsom ett register till en tidigare utgiven bok. Välkommen att kika in!
 
Finns det fler sådana här register tillgängliga via nätet?

2007-02-26, 19:06
Svar #10

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hejsan,
i husförhörslängden (GID 2119.18.2900) står det att en av mina anor studerar. Detta var c:a 1750 och han var född 1731. Vad innebar det? Det kanske låter som en dum fråga, men han verkar ha varit av helt vanlig bondsläkt... Jag tycker det hela verkar väldigt konstigt, men det kanske det inte är? Inbillar mig att det bara var folk av högre stånd som studerade.
Mvh Sara

2007-02-27, 00:31
Svar #11

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Nejdå. Det var inte alls ovanligt att pojkar från bondeståndet blev präster; det var inte heller sällsynt bland t.ex. smeder. Det var den absolut vanligaste vägen att göra en klassresa som vi kallar det idag. Ovanligt var det bara om pojken kom från en synnerligen fattig miljö, som t.ex. backstugusittare.
Det betydde naturligtvis stor prestige i socknen att en bondesläkt kunde producera en eller annan präst. Vad som dock var ovanligt var att mer än en son blev präst; det hade man oftast inte råd med. Den som blivit präst kunde också mera sällan hjälpa till eftersom prästlönen de första åren var i det närmaste obefintlig; det var inte förrän han fått en fast tjänst som åtminstone komminister som en präst t.ex. hade råd att gifta sig.
 
Studera betydde in på början av 1800-talet just studera till präst. Sedan fanns det dock varianter, så t.ex. var lärare både i trivialskolor (högstadiet) och på gymnasier oftast prästvigda.  
 
Man får inte tro att ståndssamhället betydde att det var ett statiskt samhälle där man inte kunde klättra upp i eller kasa ner för den sociala skalan. Ibland möttes man på klassresorna: både en smedson och en adelsmans son kunde t.ex. bli präster. Generellt sett tog man dock bara ett steg i skalan per generation. Bondsonen som blev präst blev sällan mer än komminister eller kanske kyrkoherde, men hans son kunde bli biskop och gifte sig kanske med en (låg)adlig flicka. Jag har också sett ett gott exempel på en adlig familj som på tre generationer gick från officer via sergeant ner till vanlig menig soldat, boendes i ett soldattorp.
 
Ingela

2007-02-27, 11:36
Svar #12

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
tackar för informationen. Det har gått mig spårlöst förbi vad han har för titel i senare husförhörslängder. Skall ta och kika på det.
Mvh Sara

2007-04-03, 23:08
Svar #13

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej igen,
nu har jag följt min ana framåt i husförhören och letat efter en eventuell titel. Han benämns inte med något annat än sitt namn, vid ett tillfälle står det något i stil med Enkl. Bonden(?).
Eftersom han studerade i yngre ålder, kan det här innebära att han inte klarade av studierna?
Mvh Sara

2007-04-04, 10:25
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Sara
 
Det behöver inte betyda att han inte klarade studierna -familjen kanske inte hade råd att låta honom fortsätta. Som Ingela skriver var det knappast en lukrativ framtid som väntade. Försök ta reda på var han studerade, kanske finns matriklar kvar.
 
Appropå studera i bondesamhället, så sent som på 1900-talet:
 
Min far, född 1916 i en småbrukarfamilj med knappa omständigheter, ville inget hellre än att få studera. Han jobbade som bonddräng och läste på korrespondens efter folkskolan. Min faster har berättat att han som tonåring gick och körde hästarna och muttrade för sig själv och detta ska jag göra hela livet. När han började sina studier (måste varit 30-talet) var många i byn mycket kritiska och tyckte att om han ändå hade siktat på att bli präst, då kunde man väl förstå det. Möjligtvis hade man accepterat en folkskollärarutbildning också. Annars var det här med att studera att förhäva sig! Han mötte många negativa attityder men kämpade ändå.
Han blev sedermera inte präst utan agronom och professor, internationellt känd inom sitt ämne. Det är inte så längesedan klassresan var möjlig men hård, inte bara ekonomiskt utan också socialt!

2007-04-04, 14:25
Svar #15

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
tackar för informationen. Hur kan man få fram matriklar? Han levde på landsbygden i Sörmland (Lilla Mellösa). Är det landsarkivet i Uppsala man bör vända sig till då?
Mvh Sara

2007-04-04, 14:26
Svar #16

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Sara,
 
Det är precis som Chris säger - det är nog ganska troligt att han blev tvungen att avbryta sina studier pga ekonomiska (eller liknande) skäl och inte för att han inte klarade av dem. Mycket troligare än om han varit från något högre stånd: eftersom det var en uppoffring för bondfamiljen satsade man naturligtvis bara på säkra kort - pojkar som sockenprästen verkligen trodde skulle klara av studierna.
 
Om Du vill se om han hade någon nytta av sina studier - trots att de avbröts i förtid - så kan Du läsa sockenstämmoprotokoll. Kanske hade han någon sorts förtroendeuppdrag inom socknen; sådant antecknades inte alltid i Hfl. Sockenstämmoprotokollen är tyvärr sällan mikrofilmade, man kan alltså läsa dem bara på respektive Landsarkiv.
 
Enkl. Bonden betyder Änklingen och Bonden. Kan detta kanske ha varit skälet till de avbrutna studierna? En student kunde inte vara gift - om han var tvungen att gifta sig fick han sluta med studierna.
 
Ingela

2007-04-04, 14:55
Svar #17

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Om det var 1750 och han var född 1731 så var han säkerligen i Uppsala - man avlade studentexamen på universitetet på den tiden. Då borde han tillhört Sörmland-Nerikes nation. Deras nationsmatriklar finns på Uppsala universitetsbibliotek, Handskrifts och musikavdelningen.

2007-04-04, 15:08
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag ser längre upp i denna tråd att Elisabeth Thorsell skriver om Register till Uppsala universitets matriklar, den kan vara värd att kolla först. Sök på databasen Libris Uppsala universitets matrikel (http://websok.libris.kb.se/websearch/form?type=simple)

2008-08-20, 20:19
Svar #19

Utloggad Lisa Qviberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 15:20
    • Visa profil
År 1843 skrev Eric Westrell in sig vid Uppsala universitet (V-Dala nation) som fri student. Vad innbar det att vara fri student?
 
/Lisa

2009-12-28, 21:36
Svar #20

Utloggad Lasse Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:36
    • Visa profil
    • www.farfarsfarfar.se
[color=aa00aa]
Hej!
Vad är en Studiosus Primus? Är det något yrke eller annan typ av titel?
 
Gott Nytt Forskarår!
Lasse Ericsson[/color]

2009-12-29, 00:33
Svar #21

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Något med student, förste - den bästa studenten ?
Fritt från Googles  
 
Hälsn. Eivor

2011-11-24, 00:17
Svar #22

Utloggad Lars-Erik Almberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2023-02-26, 15:45
    • Visa profil
Vet någon om det för studerande finns andra handlingar än elevmatriklar vid universiteten under 1600-talets senare hälft? -t.ex. ansökningshandlingar till universitetet, rekommendationsbrev, antagningsbevis, räkenskaper om erlagda terminsavgifter etc...? - i så fall var kan man finna sådana akter?
/ Lars-Erik Almberg

2012-02-18, 12:30
Svar #23

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Två inlägg har flyttats hit från den numera raderade rubriken "Yrken » Övrigt » Studiosus primus". Vidare har fem inlägg flyttats till Övriga släkter - H » Haumbler.

2014-10-05, 16:35
Svar #24

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Elva inlägg flyttades till Övriga ämnen » 29 Skolor och skolgång » Sveriges utbildningssystem under 1850-talet.

Fyra inlägg flyttades till Övriga ämnen » 29 Skolor och skolgång » Universitet i Sverige.

2015-04-21, 08:36
Svar #25

Utloggad Eivor Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 15:53
    • Visa profil
Jag skulle gärna vilja veta lite mer om hur man levde som student i Lund i början av 1800-talet, speciellt om man kom från en annan del av Sverige och fick bo inneboende eller liknande. Kan någon rekommendera någon bok eller alternativt har en egen historia om detta?
 
Vänliga hälsningar
 
Eivor Gunnarsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna