ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Teaterföreståndare  (läst 1162 gånger)

2004-05-07, 19:22
läst 1162 gånger

Peter Elfverson

Från Forskningscentrum, Ramsele citerar jag son/född 1887-02-19 Tranhalsen 6-7 Adolf Fredrik fs (AB)/ till konstnären och teaterföreståndaren Frans Otto Fredriksson (f.1838-02-05 Söderköping fs (E)
 
Vad står 'teaterföreståndare' för? Vilken teater?
 
peter.elfverson@home.se

2017-05-18, 17:01
Svar #1

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil

För att vidga diskussionen lite har jag hittat en liknande person Fredriksson

Fredrikson, Gustaf ”Frippe” (1832-1921), skådespelare och teaterdirektör, främst vid Dramaten. I sin ungdom var Ernst Rolf ”Frippes” påklädare under en teaterturné. Omnämns i: Desto vackrare blir jag Jag tror, jag blev kär i dig till sist!
Uppgift ur  Vem och Vad? Person- och kulturhistorisk nyckel till Ernst Rolfs kupletter Elisabet Hemström Falu kulturnämnds skriftserie 31

2017-05-18, 17:41
Svar #2

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Saxat urKulturvärden 1/02 - Gröna Lund, från trädgård till tivoli Vid sekelskiftet 1900 förändrades Djurgårdsstadens befolkning. Möblerade rum hyrdes av musikanter, glädjeflickor och artister från alla världens hörn. Trots detta ger mantalslängderna från årtiondena kring sekelskiftet knapphändig information om de boende i kvarteret Trädgården. De så kallade rotemanslängderna, förda i Stockholm mellan 1878 och 1926, ger en något fylligare bild. En stor del av de boende är fortfarande arbetskarlar, timmermans- änkor och andra fattiga. Några yrkesgrupper vittnar om en ny tidsålder – maskinister, eldare, järnarbetare och brandkårssoldater. Endast i undantagsfall anges yrken som anknyter till det nöjesliv som växt fram, till exempel Rikard Lund – skådespelare eller Frans Otto Fredriksson – den åldrige ‘teaterförevisaren’ som «åtnjuter fattigunderstöd» [/font][/color]

2017-05-19, 11:32
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Han finns inte med i "Svensk Teater" av Georg Nordensvan, 1918.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna