ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tecknare  (läst 697 gånger)

2005-11-15, 13:06
läst 697 gånger

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
I doplängden för Västra Vemmerlöv 1799 tycker jag att ett av dopvittnena den 5 november kallas tecknare. Har jag läst rätt?  
Kan tecknare betyda t ex skrivare eller mönsterskrivare? (Att en tecknare i dagens mening skulle ha varit med vid detta dop av en hästhemmansåbos son förefaller litet märkligt. Ett annat vittne vid ett annat dop vid denna tid i Västra Vemmerlöv var t ex kvartersmästare, därav min tanke att tecknaren kanske sysslade med något annat än att rita bilder.)  
Tacksam för tips och synpunkter!  
Birgitta

2005-11-15, 15:47
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
SAOB listar bl.a. den här betydelsen av ordet tecknare:
 
person som skriver l. skrivit; särsk. dels om person som yrkesmässigt utför skrivarbete, skrivare (se d. o. 2 ), dels i uttr. tecknaren av dessa rader ; utom ss. senare led i ssgr numera bl. mera tillf.
 
Så han kan mycket väl ha varit någon sorts skrivare.

2016-05-18, 17:15
Svar #2

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
Hej Anna-Carin! Sent omsider ett tack för svaret!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna