ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Telegrafist / Telefonist  (läst 2209 gånger)

2002-01-29, 16:30
läst 2209 gånger

Bengt Liliequist

Kan någon hjälpa mig med att säga var man kan finna uppgifter om telegrafist-och telefonistutbildningen i Sverige i början av 1900-talet och om det finns någon förteckning över elever fån den tiden!
Bengt

2002-01-30, 00:49
Svar #1

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Trådbunden telegrafi: Järnvägsstyrelsens arkiv och motsvarande för Telestyrelsen (om det hette så då). Det fanns på 1870-talet telegrafkommissarier. Ett exempel: August Emil Mod?er, f. 1836, nämnd som telegrafkommissarie omkr 1880. - Trådlös telegafi (trådlös telefoni användes sannolikt mycket begränsat): Främst marinens och järnvägsstyrelsens arkiv (gnist). - Telefonistutbildning, menar Du vanliga telefonister (= växeltelefonister), dvs dåvarande teleförvaltnings telefonister?
Exempel på gnist: Järnvägsstyrelsen 1910, ansökan till Kungl Maj:t om 170 000 kr för anordnande av gnisttelegrafförbindelse mellan Trelleborg och Sassnitz samt med ångfärjorna. - Vidare eftersökning i anslutning till den frågan kanske är en väg. Om det fanns regelrätt skolutbildning är en fråga som också intresserar mig. Jag har inget direkt svar på det, men skulle undersöka berörda förvaltningars arkiv.

2002-01-30, 07:38
Svar #2

Bengt Liliequist

Hej!
Tack för det snabba svaret och tipsen om fortsatt efterfrågan.  
Min fråga avsåg närmast utbildningen av vanliga telefonister/telegrafister eftersom min mor efter flickskolan genomgick telegrafistutbildning och tjänstgjorde kring första världskriget som telefonist/telegrafist i Marstrand.
Mvh. Bengt

2002-01-31, 08:34
Svar #3

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Tyvärr har jag inte själv svaret - men jag har bett en vän på Frivilliga radioorganisationens kansli om hjälp (även direkt meddelat till Bengt) som är intresserad av historik kring utbildning av telegrafister och telefonister m.m. - Ev. resultat kommer att meddelas här.

2002-01-31, 17:09
Svar #4

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Utbildning av telegrafister och telefonister. - Av Rune Svensk i Frivilliga radioorganisationen har jag fått följande hänvisningar (nr 2 även som gåva till Bengt!):
1. Lärobok i telegrafi och telefoni, utgiven av Kungl. Järnvägsstyrelsen, Stockholm 1917
2. Människor emellan, C-G Simmons, Förlaget Wiken 1983
3. Radion och radiotelegrafisten, Birgitta Gustafsson, (1991), nytryck Borås 1996
 
Man kan i [1] bl.a läsa: ... behovet av en lärobok i telegrafi och telefoni ... för Statens järnvägars undervisningskurser(!) .... I samma bok beskrivs dels det tekniska innehållet i järnvägens utbyggda trådförbindelser över landet, dels den gnisttelegraf som anskaffades till färjetrafiken Trelleborg-Sassnitz.
 
Simmons har en omfattande litteraturförteckning. Hans samlade anteckningar finns också i flera arkiv och av boken [2] framgår bl.a. att Trelleborgs radiostation (förut nämnd) var första civila (järnvägsstyrelsens), medan marinen förut hade stationer i Karlskrona och Göteborg. Telegrafen i Göteborg (s. 126) hade tillkommit 1799 [optisk!] och sträckte sig ... till Karlstens fästning (Marstrand). - Utbyggnad av statlig telefoni (dessförinnan privata telefonbolag) - tidigt i Skåne och Bohuslän(!).
 
Förteckning över radiotelegrafister med certifikat (1910-1920) finns i [3]. Det är ett mindre antal.- Av boken framgår också att telegrafister först fanns som telegraf-, järnvägs- och postoperatörer (s. 25) innan man fick radiotelegrafister. Redovisning finns om utbildning från 1910-talet - dock endast den särskilda utbildningen för radiotelegrafister.
 
Ansatsen med hänvisning till järnvägsstyrelsens och telegrafverkets arkiv gäller därför för dokumentation om utbildning. Rune Svensk föreslår också Kommerskollegii arkiv.

2002-01-31, 21:04
Svar #5

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
En kontakt med Telemuseum, som ligger i anslutning till Tekniska mus?et på Djurgården, kan var praktisk. Där finns säkert uppgifter om hur utbildningen av telegrafister var organiserad. Kgl Telegrafverket, som började sin verksamhet cirka 1853, omvandlades ju senare till affärsverket Televerket. Allt deras arkivmaterial har säkert förts till riksarkivet i samband med bolagiseringen (Telia AB) som skedde i mitten av av 1990-talet. På riksarkivet bör också finnas uppgifter om anställda i Telegrafverket vid tiden för första världskriget.

2002-02-03, 07:43
Svar #6

Bengt Liliequist

Tack för hjälp med litteratur om telefonist- och telegrafistutbildning.  
Vid besök på stadsbiblioteket i Umeå fann jag ytterligare litteratur som löste mina problem, nämligen Christina Mårtenssons avhandling: Tjänstebefattning som kan för henne kan vara passande: Uppkomst och utveckling av könsbundna befattningar vid Telegrafverket 1865-1920. Meddelande från ekonomisk-historiska institutionen vid Göteborgs universitet 2, 1999. Kan varmt rekommenderas men innehåller inga personliga biografiska uppgifter.
Bengt

2004-02-20, 08:27
Svar #7

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Flottans telegrafistutbildning: Vart bör jag vända mig för att få uppgifter om eleverna vid den telegrafistutbildning som flottan av allt att döma bedrev på Skeppsholmen i Stockholm under andra hälften av 1920-talet?

2005-03-14, 00:32
Svar #8

Hans Svedberg

En växeltelefonist 1920 var strängt hållen.Hur många skulle idag acceptera de föreskrifter som förelades min mamma när hon anställdes som telefonist 1924 i Stockholm?
Tyvärr har jag inte de första punkterna som kan ha innehållit föreskrifter rörande deras klädsel. Efter vad jag hört berättas så var vit blus och svart kjol anbefalld. Långbyxor var helt förbjudna.

2008-06-09, 10:11
Svar #9

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
En telefonist vid Telegrafverket skulle ha realexamen eller flickskola. Flickor utan denna skolunderbyggnad kunde dock börja som s k telegrambud och sedan komma in i verksamheten.  
Telefonisterna får inte sammanblandas med de växelstationsföreståndare som fanns på landsbygden före automatiseringen. Dessa hade ofta jordbruk som huvudsyssla och växeln som bisyssla; arbetsuppgifterna bestod i att koppla inom den egna byn.
GS

2008-06-09, 11:05
Svar #10

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Utbildningskraven på en telegrafist el telegrafexpeditör var högre. Telegrafisterna hade alltid läroverksstudier, dvs de som var anställda i Telegrafverket. F ö fanns i Stockholm ännu på 1970-talet den s k Teleskolan, där telegrafister och utlandstelefonister fick sin utbildning. Den hade sin verksamhet i det höghus som ligger långt nere på Hornsgatan; hela fastigheten ägdes nog av dåv Televerket, tidigare Telegrafverket.
 
(Meddelandet ändrat av Gst den 09 juni, 2008)

2011-10-22, 21:15
Svar #11

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg har flyttats till Övriga släkter - S » Svenonius.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna