ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tvätterska  (läst 3237 gånger)

2003-10-18, 08:56
läst 3237 gånger

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Jag har i min släkt en Hedda Josefina Möller född 1856-10-27 (okänd födelseort).
Hon var 1890, enligt Arkion Tvätterska.
Hemorten var Hedvig Elionora församling, Stockholms stad.
Men frågan är, kan hon ha varit tvätterska i någon fabrik eller var det mer som en piga åt rikt folk?
Några gissningar?

2003-10-18, 14:49
Svar #1

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Tvätterska var i regel en slags egen företagare, om än med usla villkor, som tvättade socitetens kläder. Det var tungt för man behövde mycket ved att elda med för att värma upp vatten som burits upp från sjön. Sedan skulle kläderna bykas, klappas och sköljas, ofta i kallt vatten. Sedan hängdes de på tork, ströks och levererades till sina ägare igen för en betalning som möjligen räckte till livets nödtorft.
 
Läs gärna i Per Anders Fogelströms böcker om Stockholm som relativt utförligt beskriver just tvätterskornas arbete under ett par hundra år.
 
Bernt Bergkvist

2003-10-18, 20:11
Svar #2

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack så mycket Bernt!

2003-10-18, 23:50
Svar #3

Alf Helin

Hej!
 
Det är också möjligt att en tvätterska var anställd på en syfabrik.
 
Men hon kan även ha varit baderska. Min svärmors mamma var tvätterska vid Medevi brunn och hon tvättade människor.
 
Med andra ord kan man både tvätta något och någon.
 
Äldsta formen av tvätterska är vad jag vet det som redan sagts här.
 
med vänlig hälsning
 
alf helin

2003-10-19, 07:14
Svar #4

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack!
Fanns det någon syfabrik vid denna tiden (1890-talet) i Hedvig Elionora förs. Stockholm?
Där hon eventuellt kan ha arbetat.

2003-10-19, 07:50
Svar #5

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det normala är nog att man antecknas som baderska om man tvättar människor.

2003-10-19, 10:47
Svar #6

Jan Wallander

Hej Fredrik!
För att Du inte skall spilla en massa krut i onödan på att leta efter syfabriker så måste jag nog gå in och korrigera uppgiften om tvätterskor på syfabriker. Några sådana har - vad jag vet - aldrig existerat. Vad skulle dom tvätta? Stonewashed jeans var knappast på ropet vid den tiden...
Däremot skulle man, eventuellt, kunna tänka sig att träffa på tvätterskor inom väverier eller färgerier, men det är tveksamt.
 
Jag sätter en slant på Bernts förslag.
 
Mvh
Jan W

2003-10-19, 11:46
Svar #7

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Ok! tack så mycket för alla tips!

2003-10-19, 17:33
Svar #8

Alf Helin

Hej!
 
Varför så kategorisk vad gäller tvätterska. Tvätterskor och strykerskor var mycket vanliga på syfabriker vid 1800-talets slut.
 
Min svärmors mamma var en helt normal människa som var anställd som tvätterska vid Medivi brunn också detta vid 1800-talets slut.
 
Det jag menar är att man inte får utesluta andra varianter än att tvätta hos fint folk.
 
Det finns många tvätterskor att söka på nätet om man så vill.
 
Med vänlig hälsning
 
alf helin

2006-02-04, 11:00
Svar #9

Utloggad Lovisa Sundman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2010-06-21, 07:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=53199
Hej,
enligt berättelser från min mor så var min Stockholmska anmoder, Christina Gustafva Arvidsson (flicknamn saknas) f. 3/3 1815, tvätterska på slottet.
Maken Carl Fredrik Arvidsson f.15/6 1810, står i 1855-års mantalsregister (Johannes församling) som före detta gardist.
Är det möjligt att Christina verkligen var tvätterska på slottet (höll man sig med denna yrkesgrupp inom slottet?) eller är det en familjeskröna?

2014-10-03, 17:12
Svar #10

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
Hej!
Vi hyr sedan 20 år en liten lägenhet i ett gammalt hus i Varberg. I vår lägenhet skall det i slutet av 1800-talet ha bott en tvätterska Augusta med
sina två söner.
Nu har jag undrat i flera år hur i allsin dar de sköljde tvätten..!? Det finns en gammal pump kvar i trädgården och avlopp i källaren fanns kanske
redan på 1800-talet. Att koka och byka tvätten i stora kärl i källaren med vatten inburet från pumpen kan man tänka sig, men klappades och sköljdes tvätten verkligen
där inomhus (med allt bärande från pumpen)? Detta var ju människor som levde av att tvätta åt andra, som gjorde det hela tiden.  
Det vanliga var väl att man sköljde i sjöar el åar, men inte kan de ha sköljt tvätten i havet??
Vill gärna få synpunkter om någon har några.
Hälsningar
Elin E

2014-10-03, 18:55
Svar #11

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Eftersom det gäller Varberg kanske hon var tvätterska vid varmbadhuset? Eller vet du säkert att det var kläder hon tvättade?
 
Hittade en intressant artikel om tvätterskor: Från isvak till robofold - Kvinnor, arbete och tvätt under 100 år. Där står en del om hur det gick till att tvätta förr i tiden.
 
(Meddelandet ändrat av Carin 2014-10-03 19:04)

2014-10-05, 15:45
Svar #12

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
Hej Carin!
Intressant artikel. Jag har fattat det som att det var vanlig tvätt (lakan, handdukar etc) som Augusta tvättade. I ett hus i närheten, som är rivet nu bodde ända fram
till mitten av 70-talet en kvinna, som var strykerska. Hon blev över 100 år. De var sega på den tiden, men det är ju också de som överlevde under kärva förhållanden,
som man hör talas om...
Undrar dock lite lätt om det kan ha förekommit att de sköljde tvätten i havet!?
Hälsningar
Elin E

2014-10-05, 16:59
Svar #13

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
De tvättade nog vid en sjö eller å. Varken rinnande vatten eller avlopp inomhus var vanligt vid denna tid. Tror inte de sköljde i salt havsvatten.
 
Det är ju möjligt att det fanns tvätterskor vid varmbadhuset, men de som tvättade människor kallades baderskor.

2014-11-28, 15:37
Svar #14

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
Hej Kristina!
och tack för svar som jag läst först nu.
Problemet är att i Varberg är det väldigt långt till någon sjö eller å, fast
vallgraven finns ju kring fästningen med kanske bräckt vatten. Måste ha varit
ett väldans knog att frakta tvätten.
Hälsningar
Elin E

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna