ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uppbördsman  (läst 2564 gånger)

2004-02-06, 09:45
läst 2564 gånger

Utloggad Maria Rufelt Malmsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2015-10-19, 20:45
    • Visa profil
Hej
Jag undrar om uppbördsman är det samma som skatteindrivare? Kan man hitta uppgifter om vilka uppbördsmän som fanns under viss period och i vilken socken eller härad de verkade i. Jag har en Petter Johansson som står som uppbördsman i födelseboken i Gamleby 1713.

2004-02-06, 18:26
Svar #1

Lena Larsson (Lenala)

Hej Maria!
Jag kan inte vara till någon hjälp och svara på din fråga, men jag kan tala om att jag hade en liknande förfrågan här i anbytarforum i september-03, fick dock inga svar.
I mitt fall var det en person som kallades uppbördsskrivare, och min tanke var liknande din att det kunde vara detsamma som skattskrivare/häradsskrivare.  
Se gärna mitt inlägg under rubriken uppbördsskrivare.
 
Mvh Lena

2004-02-06, 19:02
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Uppbördsman.  
1. I allmänhet person, som omhänderhar, ansvarar för och redovisar viss materiel eller penningmedel.  
2. Vid marinen finnes en mängd olika förråd, företrädesvis spannmåls-, proviant-, beklädnads-, sängpersedel- och sjukvårdsförråd samt å flottans varf inventarie- och materialförråd, hvilka alla omhänderhas af olika uppbördsmän, merendels marinintendenter eller underofficerare.  
Ombord å flottans fartyg benämnas inventarieuppbördsmännen:
artilleriuppbördskonstapel, uppbördsskeppare, torpeduppbördsman, minuppbördskonstapel, uppbördsstyrman, gnistuppbördsman, uppbördsmaskinist, uppbördselektriker och uppbördstimmerman. Förrådsuppbördsman är fartygsintendenten eller, där sådan ej finnes, en underofficer som redogörare. Å smärre fartyg handhar samma person flera uppbörder.
 
Nordisk Familjebok, 2:a uppl.

2004-02-06, 20:04
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ur Sveriges Finansrätt (1887) af Lars Gustaf Linde (Första kapitlet, Finansiella Administrationsverket ? 7, Inledning s. 16), hämtar jag följande:
 
Ehuru framställningen om embetsmännen tillhör den del av förvaltningsrätten, som kallas administrativrätt i inskränktare bemärkelse, vilja vi likväl, för att ej lemna en lucka i den allmänna öfversigten, först göra en framställning af den organisation eller de former, under hvilka den finansiella förvaltningen rörer sig, innan vi öfvergå till de ämnen, som utgöra finansrättens innehåll. Vi hafva vid den finansiella förvaltningen att skilja emellan 1) centrala embetsverk och 2) lokala myndigheter och tjänstemän, nämligen: a) länsstyrelserna och b) uppbördsmän och förvaltare, hvilka kunna vara tillsatta dels för allmänna kronouppbörden, dels för särskilda uppbörds- och förvaltningsgrenar, af hvilka de förra sortera under länsstyrelserna, men de senare direkt under de centrala styrelseverken [..].  
 
Längre fram i boken (s. 58-79) kan man sedan läsa om de uppbördsmän och förvaltare som fanns för bl a den allmänna kronouppbörden: landträntmästare, kronofogde, häradsskrifvare och uppbördsmän i städerna; kamrerare, revisor (=bokhållare), kammarskrifvare, uppbördskommissarie och stadsfogde.
 
I alla fall när det gäller städerna, borde uppgifter om dess uppbördsmän och förvaltare finnas upptecknade i vissa, genomarbetade stadsmonografier. För landsbygden är det förmodligen marigare att hitta uppgifter om dem. Kanske kan det finnas personalförteckningar i länsstyrelsernas arkiv på landsarkiven?
 
Mvh / Leif

2017-03-23, 07:38
Svar #4

Utloggad Stig Klingståhl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2017-03-24, 08:50
    • Visa profil
Hej
Jag undrar om uppbördsman är det samma som skatteindrivare? Kan man hitta uppgifter om vilka uppbördsmän som fanns under viss period och i vilken socken eller härad de verkade i. Jag har en Petter Johansson som står som uppbördsman i födelseboken i Gamleby 1713.
Hej
Har i min släktforskning funnit en lantbrukare med rätt stor gård även vara uppbördsman och rusthållare.Född i Karleby socken utanför Falköping (Sveriges vagga) år 1731.Har inte lyckats hitta om  och när han tillsattes av staten och på vilka villkor,arbetsuppgifter mm.Efter hans död 1801 "ärvde" äldste sonen uppgiften.Har inte funnit varför och inte sonens meriter.Kan någon hjälpa mig med underlag för att lösa mitt forskarproblem?
På förhand tack.
Stig

2017-03-24, 18:29
Svar #5

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Länsmannen Jöns Svensson, död 1681 i Granhult (Kronob) var 1653-54 uppbördsman av statliga fordringar och kallas vid sin död "saköresfogde".
Han drev väl in sakören, väl lika med böter, från personer som begått brott och dömts för det.
Att en sådan person kunde bli mindre populär i bygden framgår av följande rättsfall:

Uppvidinge hd dombok Ala:3 1659 HT 19/10 (bild 293 hos AD): ”Länsman Johan i Krysseboda (om denne, Johan Gudmundsson, jfr SoH 1985, s 377) besvärade sig över Jöns Svensson i Moo att han skall hava skällt honom för en tjuv, beropandes på … vittnen.” Ett vittne hade hört Jöns säga att länsmannnen var ”en skälm och ingen ärlig man.” Ett annat vittne berättade att Jöns på sockenstämman, då han ”häradshövdingsräntan uppfordra skulle”, hade sagt att Johan var ”en skälm och en packare”. Ett tredje vittne hävdade att Jöns kallat länsmannen ”en tjuv och skälm”. Jöns förnekade att han ”angripit länsmannen med slika beskyllningar”.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna