ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vändmakare  (läst 1246 gånger)

2012-07-15, 14:19
läst 1246 gånger

Utloggad Birgitta Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:52
    • Visa profil
Någon som vet vad en vändmakare gjorde?
 
Mvh Birgitta

2012-07-16, 11:18
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Vändmakare eller vändskomakare tillverkade skor, vanligen billigare dam- och barnskor, som syddes på ett speciellt sätt och inte limmades. Det fanns särskilda vändmakerier/vändskomakerier.
Detta enligt min sagesman, som varit skomakare och skofabrikör. Det ska enligt honom finnas böcker om vändskomakeri, så hör med ditt bibliotek.
 
---
http://runeberg.org/tforebro/0171.html
- här förklaras och visas hur man gjorde vändskor, se stycket som börjar Vid vändsydda skodon användes ej bindsula.
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2012-07-16 11:54)
Hälsar vänligen
Maud

2012-07-16, 13:17
Svar #2

Utloggad Birgitta Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:52
    • Visa profil
Hjärtligt TACK Maud!    
Det var verkligen en utförlig förklaring.  
Min farfar var skomakare efter pensioneringen, men vändmakare har jag inte hört talas om förut.  
Jag tar mig friheten att kopiera in ditt inlägg till min släktforskning. Vill absolut spara det så att jag har förklaring klar om det uppstår fråga om vändmakare i framtiden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna