ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Burskap  (läst 680 gånger)

2003-10-28, 12:26
läst 680 gånger

Utloggad Knut Bryn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2008-03-31, 22:00
    • Visa profil
Finnes det protokoller eller andre fortegnelser over personer som har fått borgerbrev (burbrev) i svenske byer? Er evt. noen av disse publisert som bøker eller på internett?
 
Det er spesielt Stockholm 1700-1750 jeg er interessert i.

2003-10-28, 19:41
Svar #1

Utloggad Sven-Göran Hallonquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 07:04
    • Visa profil
Hej Knut
På Stadsarkivet i Stockholm finns förteckningar  över individer som erhållit burskap.
 
För tillfället befinner sig en del av Stadsarkivet i Riksarkivet, pga ombyggnad, så jag vet inte var dessa förteckningar finns för tillfället, men prova att maila eller ring till dom.
Jag har för mig att förteckningarna är ordnade år för år med alfabetisk ordning av individerna det året
 
mvh
Sven-Göran Hallonquist

2006-04-06, 22:01
Svar #2

Göran Johansson

Regler för burskap som köpman på 1600-talet? Hur var de formulerade?
 
Vad jag vet gällde ungefär följande:
För att få burskap var man tvungen att vara myndig (myndighetsåldern var  väl  15 år på 1600-talet). Här uteslöts f.ö. halva befolkningen, nämligen kvinnorna. Handeln var en näring i staden, men aldrig ställd under skrå - vilket borde underlätta för yngre begåvade personer att erhålla burskap. Man skulle vara hederlig och betrodd och "hjälpligt" läs- och skrivkunnig. Att ha bra referenspersoner borde ha underlättat. Fanns det fler regler?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna