ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skråväsendets källor  (läst 920 gånger)

2008-11-20, 17:37
läst 920 gånger

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Hej, jag söker kunskap om hur man finner uppgifter om en person som verkade som smed under första halvan av 1700-talet. Han är troligen  född i början av 1690-talet. Jag vet att han är smed i Eksjö stad 1719. Om jag nu vill försöka hitta uppgifter om när han blev smed, avlade sitt gesällrprov, erhöll burskap, var letar jag?
 
Jag läste i Släktforska Steg för Steg att det skall finnas mycket material från skråväsendet på Nordiska muséet, men det skall tydligen mest vara ifrån Stockholmsområdet. Finns det någon slags förteckning?
 
Eller ska jag i första hand leta på länsmuséet i Jönköping? Förteckning?
 
Att han står upptagen i mantalslängden för Eksjö stad som smed 1719 innebär det, för det första att han avlagt gesällprov, och för det andra innebär det att han är ansluten till skrået, eller kan man vara sockensmed men ändå bostatt i staden?
 
Tacksam för all hjälp!
 
Mvh
 
Jonas

2009-09-27, 14:38
Svar #1

Sten Magnusson

Jag har kollat med Jönköpings läns museum och där föreslår man att du tar kontakt med Nordiska museet. Även om det mesta där rör Stockholm, kanske det finns någon som åtminstone kan ge uppgifter om var du kan söka.
 
Mvh/Sten Magnusson

2013-05-30, 09:29
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
En förteckning på över 270 skånska skråhandlingar och var man kan finna dessa har gjorts av Paul Bergström. Han har låtit publicera denna lista på
 
http://www.scangen.se/skrahandlingar.htm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna