ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trågmästare  (läst 984 gånger)

2009-10-30, 15:11
läst 984 gånger

Utloggad Gunlög Joakimson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2010-11-03, 11:57
    • Visa profil
Jag intresserar mig just nu för titlar och yrken i Byarums socken på 1700-och 1800talet.
1820 nämns en trågmästare. Vad arbetade han med? I trakten fanns flera järnbruk och här har
funnits många smeder.
Gunlög Joakimson

2009-10-30, 16:38
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Fanns det något bageri i trakten? Jag tittade i boken Hantverk i Sverige, där finns inte trågmästare, däremot trågarbetare, och då på bageri.  
 
Det kanske är helt fel spår, men här är bokens beskrivning i alla fall: Trågarbetare ansvarade för hoprotningen av degarna om natten. Trågaren hade ofta en förmansställning. Han började arbetet tidigare än de övriga för att degarna skulle vara jästa när de andra kom till bageriet, men han fick också gå ifrån tidigare.

2009-10-30, 20:27
Svar #2

Utloggad Gunlög Joakimson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2010-11-03, 11:57
    • Visa profil
Tack för snabbt svar, men jag har svårt att tro på bagerispåret. 1820 fanns ingen centralort här i bygden, var och en bakade nog hemma på gården.
Gunlög

2011-09-02, 11:56
Svar #3

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Kan det inte stå Trådmästare? Har sett i Skultuna bruk, Skultuna sn har många Trådmästare, vilket väl innebär mästare i Tråddrageri, dvs Tråddragare, har även sätt termen Trådräckare ofta, vilket jag antar är en annan term för just Tråddragare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna