ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Allmänna arvsfonden  (läst 1401 gånger)

2004-10-28, 19:35
läst 1401 gånger

Utloggad Anders Nordström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 374
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 17:17
    • Visa profil
Hej!
 
En person dör i Stockholm 1957.
 
Av bouppteckningen och gravregistret framgår att han inte har några kända släktingar.
 
-Vad hände då med hans tillhörigheter?
 
 
mvh/Anders

2004-10-28, 20:29
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Fanns inga arvingar och inget testamente gick väl kvarlåtenskapen till Allmänna arvsfonden.

2004-10-28, 20:41
Svar #2

Utloggad Anders Nordström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 374
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 17:17
    • Visa profil
Tord,
 
Vet du om de för något register?
 
Vad kan ha hänt med tillhörigheter utan värde?
Tex foton, dagböcker och annat.
 
mvh/Anders

2004-10-29, 01:36
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Skam till sägandes vet jag inte särskilt mycket om Allmänna arvsfonden (som lyder under Socialdepartementet). Fonden har dock en websida med adress www.arvsfonden.se. Där kan du säkert hämta en del information. Dess göranden och låtanden regleras dessutom i en särskild lag. Beträffande efterlämnade tillhörigheter utan något som helst värde gissar jag att det slängs, eftersom det saknar värde. Men det är en gissning från min sida. Har du någon möjlighet att få kontakt med någon som hade med boutredningen att göra kan du väl fråga. Av bouppteckningen måste ju framgå vem som uppgav boet. Om vederbörande finns i livet är det väl bara att söka rätt på honom/henne och fråga.

2004-10-29, 09:23
Svar #4

Ingmarie Fridlund

Tord
 
Jag har ett liknande problem uppe i Umeå, där jag vet att han blivit begravd men inte mycket mera och det fanns ingen bouppteckning heller.
Det var tydligen någon sorts olycka vad jag har fått höra i andra hand. När det inte finns någon bouppteckning hur går man då tillväga för att se om han hade några anhöriga som tog hand om sakerna
 
Tack för ordet
 
Ingmarie

2004-10-29, 13:26
Svar #5

Ingrid Wikberg

Polisen kan söka rätt på arvsberättigade anhöriga.
 
Finns inga sådana -så går alla tillgångar av ekonomiskt värde ( ex pengar, aktier, oblig.) till Allmänna arvsfonden - OM ej testamente finns.
 
Hyresvärd tömmer lägenhet på det som ingen gör anspråk på: Oftast skjutsas allt till soptippen.
Men kan även t ex skänkas till Myrorna.  
Det är hyresvärd som själv bestämmer över det förfarandet.
 
 
OM det finns tillgångar av ekonomiskt värde i dödsboet som går till Allmänna Arvsfonden -så tar Allmänna Arvsfonden över ansvaret av att tömma och sanera bostaden -då betalas detta via tillgångarna. Och var bostaden ägodel-ja då säljes den för att betala t ex begravning etc
 
Det är när tillgångar är 0 som hyresvärd tar  över ansvar att tömma och sanera bostad. Då bekostas begravningen via allmänna medel efter att dödsboutredare gjort klart utredning.
 
Detta avser alltså när ingen juridisk arvtagare finnes och inget testamente.
 
Närmare kunskap & regler bör man kunna få genom kommunernas dödsboutredare eller juridisk kunnig personal vid begravningsbyrå.
Allt är nämligen reglerat i lag.

2004-10-29, 14:23
Svar #6

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Ytterligare tillägg. Jag satt under några år med i en socialnämnd. Då och då hände det att någon avled och tillgångarna var noll eller kanske minus. Då fick socialnämnden träda in och ordna begravning, tömning av bostad etc. och dessutom fick socialnämnden svara för kostnader i samband med detta. Sådant finns dokumenterat i respektive socialnämnds arkiv, jag vet ej dock hur länge.

2004-10-29, 20:16
Svar #7

Utloggad Anders Nordström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 374
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 17:17
    • Visa profil
Tord,
 
Socialnämnden var ett nytt spår.
 
Kollar där.
 
 
mvh/Anders

2004-10-29, 21:10
Svar #8

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej Ingmarie!
Om bouppteckning saknas kan det kanske finnas ett fatigdomsbevis i stället.
Jag har hittat ett för en person som avled 1933:
Att n.n. avlidit och såsom stärbhusdelägare efterlämnat ......
Att tillgångarna i boet voro så ringa och värdelösa att de ej förslagit till gäldande av begravningskostnaderna betygar .....  
MVH
Barbro

2004-10-30, 08:23
Svar #9

Ingrid Wikberg

Angående uppgifter hos socialtjänsten; där sparas en  personakt i fem år -efter senaste insats/beslut ( de ska alltså ha förvarats orörda i ett arkiv i fem år)-sedan går de till destruktion.  
Man sparar dock personakt på dem som är födda den 5, 10, 25 i olika månader - De är s.k. forskningsakter.
 
Jag är lite osäker på om det är exact samma regler med dessa s.k. dödsboutredningar som visar 0 tillgångar och där socialbidrag beviljas till begravningskostnad. Men det kan kommunens utredare ge besked om.

2004-10-30, 13:48
Svar #10

Ingmarie Fridlund

Barbro
 
Får man tag på ett sådant på Landsarkivet
 
Ingmarie

2004-10-30, 18:32
Svar #11

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Ingmarie
 
Ja det bör finnas där. Den person jag nämnde bodde i Stockholm och jag fann fattigdomsbeviset på Stockholms stadsarkiv (= landsarkiv för Stockholm.)
 
MVH
Barbro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna