ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur blir man medlem i ÖGF?  (läst 1898 gånger)

2007-08-01, 14:18
läst 1898 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Morsning!
Jag har nu vid 3 tillfällen försökt att bli medlem i ÖGF, men antingen så är jag svartlistad eller så är de inte intresserade av nya medlemmar..  
 
Jag har försökt att registrera mig via deras hemsida, någon som vet om det är någon som gör något med dessa registreringar eller skickas de bara ut i cyberrymden?

2007-08-01, 14:32
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är intressant att flera föreningar tydligen inte bevakar medlemsansökningar via nätet och/eller har så dålig information om hur man blir medelm så att man ger upp. Detsamma har hänt mig även hos andra föreningar än ÖGF. Det borde ju ligga i deras intresse att få fler medlemmar.

2007-08-01, 14:38
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Min erfarenhet är att enklaste sättet är att betala in medlemsavgift direkt, man måste ändå göra det förr eller senare...

2007-08-01, 14:44
Svar #3

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Hej Mårten !
Det är ju sommar och semester..... kanske en anledning?
Skicka ett mail till t.ex. Barbro Behrendtz barbro.behrendtz@telia.com  så får du säkert kontakt
 
mvh
Kristina i Norrköping

2007-08-01, 14:55
Svar #4

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan på er båda!
 Chris: Jo man tycker ju att det borde vara lite mer go i föreningarna om de nu vill ha fler medlemmar..
 
 Anders: Jo fast det känns ju lite märkligt att betala in pengar till en förening som uppenbarligen inte är särskilt aktiv, det är ju svårt att veta att de låter mig bli medlem trots de inbetalade pengarna.. Primärt är det ju egentligen bara medlemskapet i sig som jag är ute efter, då för att få rabatter och lite annat som kräver medlemskap men att vara med i en lokal förening inbjuder ju till att ta del av annan aktivitet också.
 
Jag betalade 100:- till Sveriges Släktforskarförbund för medlemskap i Rötters Vänner och därifrån har jag inte hört eller fått någonting på 4 månader nu, så min lust att betala in ytterligare pengar i förväg till någon ytterligare släktforskarförening är förhållandevis låg. Det är ju inte mycket pengar det rör sig om men rent principiellt så är ett sådant här sätt ganska irriterande..

2007-08-01, 14:57
Svar #5

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan Kristina.
Jo hade det varit enbart vid semestertiderna som det hade gällt så hade jag haft förståelse för uteblivna svar, men den första ansökan skickade jag in i början av maj och då borde det ju inte ha varit semester. Jag tackar för epostadressen, jag ska testa och skriva en fråga dit så får vi se vad som händer.

2007-08-01, 15:16
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Ideella föreningar får ofta kritik för att de inte är så aktiva, det verkar som om många tror att alla föreningar har bemannade kanslier som kan ta emot post, skriva medlemsbrev och gå till post/brevlåda dagligen.
 
Så är inte fallet i de flesta släktforskarföreningar jag känner till - och jag anser att man faktiskt måste vänta lite (vi vill ju sällan lura någon genom att aldrig skicka något). Det är semester eller inte semester, folk är bortresta, folk jobbar, den som har bevakningen att vittja brevlådan kanske inte är den som  skickar ut, någon anmäler sig just som man gjort utskicket med tidningar och kom inte med i den vändan. Det finns mängder av förklaringar, och tidsbrist är ofta en av dem.
 
Jag tror man fäster för stor tilltro till internet-snabbheten idag - som släktforskare av allt måste man väl lära sig tålamod utan att ironisera över de funktionärer föreningarna har?
 
Hälsningar,
Eva

2007-08-01, 16:18
Svar #7

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Eva: Jag har tålmodigt väntat i snart 3 månader när det gäller ÖGF och 4 månader när det gäller Sveriges Släktforskarförbund, någon gräns får det finnas när man upphör att ha förståelse för förseningar!  
 
Om nu väntetiden på när ett medlemsskap kan börja behandlas är över 4 månader så anser nog jag att man ska informera om denna väntetid vid registreringsformuläret, oavsätt orsaken till väntetiden!! Om jag nu skickar in pengar så vill man ju faktiskt att ha lite valuta för dem också, och jag anser att 3-4 månaders väntetid inte är acceptabelt oberoende av orsak!

2007-08-01, 16:44
Svar #8

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Mårten Swärd:
 
Jag tror du har missförstått det där med Rötters Vänner. På sidan för  Rötters Vänner står vad man betalar för och att det är du som skall skapa/öppna ett användarkonto.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-08-01, 16:58
Svar #9

Carl Szabad (Carl)

Mårten! Jag kan se att du har betalat 100:- den 26 april i år, inte för fyra månader sen men väl drygt tre. Däremot kan jag inte se att du ansökt om något användarkonto i Anbytarforum och innan du gjort det har du inget användarnamn att få något lösenord till, för jag förmodar att det är det du väntar på. Eller ...?
 
Ditt konto i Forskarkatalogen ska gå att uppdatera med hjälp av det lösenord du fick när du lade upp det. Gör det inte det får du meddela så byter jag ut det mot något annat.

2007-08-01, 17:05
Svar #10

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan Carl!
Ok! Jag väntade på någon bekräftelse på att jag hade fått ett medlemskap eller vad man ska kalla det.. Om mina pengar nu är registrerade så ska jag genast ta att skapa ett konto! Stort tack för informationen!

2007-08-01, 20:52
Svar #11

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
När diskussionen ändå börjat handla om lite mer än ÖGF (som jag inte vet någonting om), kanske jag kan få berätta hur positivt det var när jag gick med i grannföreningen, på andra sidan länsgränsen norrut.
 
Idag är det nästan på dagen sex år sen jag började släktforska, jag är alltså nybörjare jämfört med många av er andra. Några veckor tidigare hade jag läst en artikel om släktforskning i Södermanlands Hembygdsförbunds tidning och bestämt mig för att sätta igång. Så jag ringde till artikelförfattaren och berättade att jag vill bli medlem i Nyköping-Oxelösunds släktforskarförening. Hon hälsade mig välkommen, tog namn och adress och sa att hon skulle ge dem till Christel (sekreterare i föreningen). Efter bara några dar (tror inte det var ens en vecka) kom ett litet välkomstbrev med tre nummer av tidningen AnKnytningen, inbetalningskort och en blankett som jag kunde fylla i om jag ville vara med i forskarförteckningen och tala om vilka socknar, gårdar, släkter osv jag forskar i.    
När jag gick med i Genealogiska Föreningen, för att få tillgång till deras samlingar i Sundbyberg, skickade jag bara in medlemsavgiften utan att höra av mig först. Där blev jag också snabbt välkomnad med programblad och ett ex. av Släkt och Hävd.

2007-08-02, 10:38
Svar #12

Utloggad Barbro Behrendtz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2020-12-04, 14:06
    • Visa profil
    • www.behrendtz.nu
Hej Mårten,
Till och från har vi i ÖGF haft trassel med föreningens e-postadress där mail inte kommit fram som de ska. Detta ställer till förtret både för sändare av e-post och oss i föreningen. Om du kontaktar mig på e-post barbro.behrendtz@telia.com så ska jag hjälpa dig. Du kan också sätta in medlemsavgiften (110 kr för 2007)direkt på föreningens plusgiro 431 95 54 - 4 (skriv ny medlem och din adress).
Mvh Barbro Behrendtz
Sekreterare i ÖGF

2007-08-02, 11:35
Svar #13

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan Barbro! Ett mejl kommer under dagen! Tackar för informationen!

2007-08-02, 22:22
Svar #14

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Dagens spam-filter kan också spöka i sammanhanget. I min förening hade vår förra kassör en hotmail-adress, vilket medförde att ett antal mail, av hotmails spamfunktion, klassades som spam och togs bort från inkorgen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna