ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kronoparksforskning  (läst 826 gånger)

2009-08-14, 22:55
läst 826 gånger

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Är det någon som forskat på kronoparker dvs hitoria, torparna osv? Jag har gett mig på ett vansinnesprojekt om den kronopark som låg bredvid mitt barndomshem men det är väldigt svårt att hitta information. Det första jag gjorde var att vända mig till fd Domänverket dvs Sveaskog. Har fått knapphändig info av dem men har fått veta att de spritt sina papper på landsarkiven i Sverige.
 
Denna kronopark var före bildandet tillhörande ett mönsterskrvarboställe under Adelsfanan. Men så långt har jag inte sträckt mig än. Det är nog Krigsarkivet som man vänder sig till då.
 
tips och råd mottages tacksamt!
May the Force be with you.

2009-08-18, 08:57
Svar #1

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Hmmm, det verkar som det är bara jag i hela Sveriges land som forskar på kronoparker och dess innevånare. Undrar om det betyder att det inte är så lätt att hitta info eller att det är ett vitt område i hembygdsforskningen?
May the Force be with you.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna