ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskarföreningar, behövs de?  (läst 1128 gånger)

2009-06-10, 08:28
läst 1128 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godmorgon!
 
Har våra föreningar i dag ett existensberättigande? Frågeställningen nuddar lite av de frågeställningar jag haft på forumet, så nu tänkte jag röra mig mot kärnans mitt.  
 
Innan jag börjar så vill jag citera vad en ordförande för ett ungdomsförbund sa angående Piratpartiets framgång ( i vilket fall så var det detta faktum som man skyllde på, angående sitt eget dåliga resultat). Förbundsledningen har missat de unga och hur de lever (underförstått, genom Internet). Detta sagt av ett parti på högerkanten.
 
Och är det inte just detta som även våra föreningar gör? Jag har själv börjat med en liten kartläggning gällande föreningar i min kommun. Min undran, har eran förening lätt att få medlemmar?, som är unga (som tar över)?, har valberedningen folk på kö till uppdrag och styrelse? Svarar ni ja på alla viktiga frågor så tror jag ni är ett unikum! I vilket fall så tror jag merparten inte har det så.  
 
Varför? Det är ju svårt att även få gamla att engagera sig i en ex. styrelse och då kommer ju alla äldre ändå från ett förenings-Sverige som vi kanske idag ser slutet på inom en snar framtid (se citatet ovan, och de unga vi idag saknar i föreningarna. Nu bortser jag från idrottsföreningar).
 
Hur många utav er är inte inne på anbytarforum och kollar av vad som hänt? Kanske dagligen, flera gånger om dagen till och med? undertecknad i alla fall. Så vad skiljer oss från de unga? Vi har ju hittat den perfekta föreningen i cyberrymnden vi med, där vi umgås virtuellt. Vi frågar, svarar och planerar. Har ni inte mer forskningsnytta utav anytarforum än eran egen förening?
 
Behövs verkligen en förening för att lägga ut ex. forskningsmaterial på en hemsida? Måste vi träffas och släktforska under en förenings namn? Går det inte att träffas ändå med forskning och gemytlighet? Har en förening ett egensyfte? vilket i så fall? Måste man vara en förening för att göra något för sin hembygd? Räcker det inte med flera eldsjälar? Bryr sig barnen på gården om att de är ju ingen fotbollsförening, och därför inte kan spela fotboll?
 
Så, nu tänker han lägga ner alla föreningar. Det blir ju pannkaka utav allt! Ja, det tror jag med. Tanken med mitt inlägg är att få oss att börja fundera på vad vi vill med våra föreningar, och vad de bäst kan göra! Har vi alla (föreningar) ett pågående projekt för alla släktforskares fromma på gång? Självklart så har vi ju olika resurser iform av medlemmar, material o.s.v. Vad sägs om att sammarbeta med på orten lämpliga parners, kanske hembygsföreningar. Det finns kanske andra som är lämpliga, studicirklar i något studieförbund? Vägarna är många, det handlar bara om att välja väg och starta.
 
För det kan väl inte vara så att föreningen bara har möten (för det säger ju stadgarna) året runt för att ta sig till nästa årsmöte? I ett sådant fall skulle jag ifågasätta ett existensberättigande. MEN något sånt kan väl inte finnas?.
 
Och här regnar det, tänk då vad jag kunde skrivit om det även åskat!
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-05, 19:52
Svar #1

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Och nu är Kungälvs fria släktforskare sjösatt. Ett nätverk för släktforskare och andra kulturellt intresserade människor, som är intresserade utav sin hembygd (underförstått Kungälv,och där boende) och släktforskning (fast inget tvång). Ett möjligtvis nytt sätt att närma sig blivande släktforskare (och behålla gamla). Skulle det visa sig bli framgångsrikt så delar jag gärna med mig utav erfarenheten. Några utav ideerna har jag redan nuddat här på forumet. Nu får vi se om det blir vind i seglen, eller grundstötning
 
Kungälvs fria släktforskare
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-07, 19:57
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Finns det en hemsida?
 
Vad står egentligen fria för?

2009-09-07, 20:17
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hemsida finns inte ute på nätet ännu, snarare bloggsida med hemsidefunktioner?! Fast inget frågeforum som du vet. Det finns här.
 
Fria i den mening att den är inte knuten till en fysisk förening. Det finns inget medlemskap som binder samman dessa heller. Och därmed genererar dessa heller inga pengar till förbundet. Men var och en bestämmer ju själva vad de vill lägga pengar på. Jag tycker personligen Rötter är ett bra val att stödja. Fast som du vet så väntar jag svar på en ekonomifråga.
 
Jag har valt att ligga lite lågt med info om nätverket (förutom denna info som sannolikt når alla ändå). Jag vill se hur det utvecklas först!
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-08, 09:39
Svar #4

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 19:50
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Själv har jag drivit tre e-postlistor sedan några år på Rootsweb.com för Falköping, Skaraborg och Älvsborg. Mitt syfte var att släktforskare från hela världen skulle kunna mötas och prata släktforskning i de tre områdena.  
 
Det gick väl ganska bra i början men nu är de ganska döda, eftersom de flesta av medlemmarna inte skriver något utan bara lyssnar av. Numera är det bara jag själv som skriver där och så är det inte meningen att det ska vara.
 
Har därför försökt att nystarta genom att skapa två grupper på GenealogyWise. Vi får se hur det går.
 
/Annelie

2009-09-08, 10:02
Svar #5

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Vad roligt att det finns fler som börjar se olika möjligheter med vår tekniska värld. Fast jag tror att det måste till ytterligare en dimension, något med mervärde som gör att man stannar kvar och blir aktiv. En två/trestegsraket som jag kallar det. När jag jag gjort en utvärdering, och om den då dessutom faller väl ut, så skall jag tipsa dig.
 
Samtidigt kan jag ju lägga in något för alla att fundera över. Hur många mer medlemmar har ni nu blivit med tanke på de olika programmen som gått på tv och radio. medlemsmatriklarna måste väl vara fulla nu? efter all den fantastiska reklamen. För jag utgår från att ni slängde ut betet när fisken gick till!
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna