ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskningsprojekt  (läst 2008 gånger)

2007-09-29, 12:31
läst 2008 gånger

Carl Szabad (Carl)

Det har nog snarare att göra med ägarstrukturen. I Norrland fanns i stort sett inga frälsegods utan nästan alla var skattebönder. Där han man troligen bott mycket längre sammanhängande på släktgårdarna och därför blir en sockengenealogi mer genealogiskt intressant.
 
Dessutom förekommer alltid patronymikon i norrländska skattelängder, något som inte alltid resten av landet är bortskämda med. Det gör att släktskap med större säkerhet kan fastställas när det gäller tiden före kyrkböckerna, förutom att det kamerala materialet är mer omfattande norröver.
 
Av de skälen är det troligare att någon lägger ner arbete på att skapa sockengenealogier i norra än i södra Sverige.

2007-09-29, 15:36
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, det är helt enkelt enklare att göra sockengenealogier i Norrland. Befolkningen är också mindre.  
 
Ett annat exempel på ett utforskat landskap är väl Gotland.
 
Det är faktiskt förklaringen till att jag mest har intresserat mig för släktforskningen i Skåne, trots att halva mina anor finns norrut. Redan på 1980-talet var det så att allt nästan var gjort av andra, så det var helt enkelt inte lika roligt att pyssla med sin norrländska antavla. Den var klar ner till 1600-tal på tre dagars besök på Hernösands Landsarkiv...  
 
Det släktforskas alltså minst lika intensivt i södra Sverige, men kanske inte i form av sockengenealogier.

2007-09-29, 19:23
Svar #2

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
För Torsås (H), finns det Rotehäften 16 st för tiden 1540-1800 i princip. Dessa tar upp de flesta brukare som går att återfinna i källmaterialet samt soldater, båtsmän, socknens gärningsmän, torpare + en hel annat i fastighet- och tidssordning.
Jan-Christer

2007-09-30, 16:37
Svar #3

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
För den som är intresserad av att forska vidare i Torsås (H), finns här en länk som kan visa vidare.
Torsås socken
 
Jan-Christer

2007-09-30, 20:29
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack Torsåsbroder Jan-Christer! Måste kolla upp mina släktingar och allt som är skrivet som är skrivet om socknen, gården och människorna. Det är verkligen väldokumenterat, men än är det väl inte helt klart väl?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-03-27, 18:07
Svar #5

Utloggad Mikael Wennersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 235
  • Senast inloggad: 2018-08-03, 21:31
    • Visa profil
Hejsan! Har försökt att läsa det som står skrivet men AD har släktnamnsregister för Värmland och Älvsborg etc. Jag har verkligen kommit långt för att dessa register finns och dem som har upprättat dessa är det en guldgruva för mig och alla andra.
Det som som skulle vara bäst är att ha hela Sverige fram till 1800 talet när det gäller släktnamnsregister.
För mig är Örebro det hetaste.
 
Mvh Mikael Wennersten

2011-03-27, 18:16
Svar #6

Carl Szabad

För Ångermanland finns ett släktnamnsregister som sträcker sig fram till mitten av 1800-talet där släktnamnen är hämtade från husförhörslängder. Det finns åtminstone på mikrokort, men kanske även någonstans på SVARs sajt.

2011-03-27, 22:17
Svar #7

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Sitter och letar febrilt efter en person som ska ha varit Artellerist i slutet av 1700-talet.
 
Finner honom ingenstans och funderar på om han kan ha stupat i något krig.
 
Frågan jag ställer är om det möjligen finns något register där man kan söka efter svenskar som stupat i krig?
Alternativt så undrar jag vart jag ska vända mig för att få mer fakta om de millitärer som finns i mitt släktträd.
 
Tar tacksamt emot svar.
 
/Mathias

2011-03-28, 11:46
Svar #8

Utloggad Moderator Länktips

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Mathias. Funderar om vi ska lägga din efterlysning under en lämpligare rubrik. Passar även på att ge dig en bra sida.
 
Länklista till diverse arkiv/register

2011-03-28, 12:46
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
En bra ingång till forskning om soldater och andra militärer är Hans Högmans sida: http://www.algonet.se/~hogman/militaria.htm

2011-03-28, 16:27
Svar #10

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Elisabeth,
Mycket bra sida du rekomenderar. Har varit inne på den många gånger och tittat.
Ligger mycket arbete bakom den sidan skulle jag tro.
 
Tack för du tog dig tid att svara på inlägget!
 
/Mathias

2011-03-28, 20:48
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Mathias, som du nog räknat ut vid det här laget, så finns det inget speciellt register över alla som stupat i alla olika krig, utan man får ta reda på var den egna soldaten tjänstgjorde, och sedan försöka hitta honom i rullorna. För vanliga indelta soldater kan du ofta hitta dem i Centrala Soldatregistret.  
 
Värre är det med de som tjänstgjorde i värvade regementen, och då tog värvning på bara ett antal år, t.ex. 6 år. De är svårare att hitta eftersom man måste räkna ut under vilka år han tjänstgjorde som t.ex. fältjägare. Nu var ju din gubbe artillerist, och så många artilleriregementen fanns det inte, så du får ta rätt på när han kallas artillerist, och sedan kolla dessa regementen.
 
Om han dog under tjänstgöring, så brukar det inte stå i hemortens dödbok, men däremot kan det finnas en bouppteckning, som anger kanske var och när han dog, ex. död i Finland 1791, dog på sjukhuset i Nortälje 1790, eller något i den stilen.

2011-03-28, 23:02
Svar #12

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Elisabeth,
Tack för alla kloka förslag.
Jag måste erkänna att denna typ av forskning är helt ny för mig och vet inte riktigt vart jag ska börja.
Personen jag söker efter ska ha tillhört troligt Göta Artelleri regemente.
Jag har plöjt egenom en hel drös kyrkoböcker över socknarna runt och i Göteborg och kammat hem noll.
 
Sista gången jag ser honom, så finns han skriven i Karlstad och omnämnd som artellerist.
 
-När jag började släktforksa för 3,5 år sedan så sprang jag på ett nätfynd som kan ha omnämnt honom som Exp Fogde vid Wärmdön, detta säger mig absolut inget alls. Kanske en mer erfaren forskare som du kan förklara vad en Exp Fogde var och vart Wärmdön kanske ligger rent geografiskt?
 
/Mathias

2011-03-29, 02:40
Svar #13

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Kan det vara Värmdö i Stockholms län?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-03-29, 10:16
Svar #14

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Om detta nätfynd gjorde rätt som placerade din ana geografiskt i Värmdö socken så är det väl mer troligt att han tillhörde Svea artilleriregemente (A1) i Stockholm. Var det alldeles i slutet av 1700-talet som din ana var aktiv artillerist så kan han ju ha varit stationerad i Vaxholm, som ju ligger granne med Värmdö, som hade egna kompanier i A 1.

2011-03-29, 11:16
Svar #15

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Kenneth och Stefan,
Ibland ligger inte svaret så långt undan ändå. Jag borde kännt till detta eftersom jag själv gjorde min millitärtjänstgöring på n.v Amf1 på Värmdö/Rindö.  
 
Ska genast kolla upp de böckerna.
 
/Mathias

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna