ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öar med fast befolkning  (läst 3518 gånger)

2002-01-25, 14:56
läst 3518 gånger

Anders Källgård

Jag håller på med en ö-inventering, försöker göra en förteckning över alla svenska öar (utan fast landförbindelse) som haft fast befolkning (helårsboende) någon gång efter år 1900. Det är ett roligt arbete - men svårt! Särskilt svårt är det med små numera övergivna öar i insjöar och skärgårdar... Men jag har förstått att det finns mycket kunskap om detta bland släktforskare. Således: Om Du känner till någon ganska okänd ö som saknar fast landförbindelse men som haft fast befolkning någon gång efter 1900, så skulle jag vara mycket tacksam för tips och ev information!
 
Anders Källgård
Slottsgatan 16
432 44 Varberg
 
Tel 0340/13064
Fax 0340/13084
Epost kallgard@vvv.varberg.se

2002-01-28, 12:53
Svar #1

Stefan L.

Hej!
Jag vet inte om den är bra för din öinventering, men jag kan tipsa om en ö som har haft en fast befolkning igenom alla tider.  
 
Sydväst om Enköping vid Mälaren ligger Arnö, det finns en ganska märklig kyrka mitt på ön, för-samlingen upphörde 1943 och det finns ingen bro-förbindelse till ön. Trots att den ligger mittemellan två landsramsor av Mälaren.
 
I Kulturhistorisk bydginventering för Älvkarleby kommun finns det två öar, den ena har jag tyvärr glömt bort namnet. Den heter Kniven och där har jag för mig att det har funnits en fast befolkning under 1900-talet.
 
Din inventering verkar faktiskt lite intressant.
 
Hoppas att det är några tips.
MVH
Stefan Lundgren

2002-02-06, 15:21
Svar #2

Stefan L.

Hej Anders!
Här kommer det några uppgifter om några uppländska öar.
 
KNIVEN är en ö väster om Gårdskär vid norra kusten av Uppland, fiskebebyggelse anlades på 1930-talet(NOT Kulturhistorisk bebyggelseinventer-ing för Älvkarleby, Upplandsmuseet 1994), sommarboende, dock ej säkert ännu att det har förekommit fast boende på ön.
 
TVÄRNÖ, strax söder om Gräsö, den har flera mindre öar som bl a Karlholm(dock ej förväxlas med Karlholmsbruk), V Tvärnö, Ö Tvärnö, Hästhagen och Ekdalen. Det var ett par gårdar som anlades i början av 1900-talet, bl a i Ö Tvärnö anlades ett sexdelat bostadshus. En skola blev färdigt 1910 så denna ö borde har haft en fast befolkning under denna sekel(Bygd att vårda 2, för Tierp, Älvkarleby och Östhammar kommuner 1984, s 124-126).
 
VÄRLINGSÖ, Värlingsby på västsidan har två gårdar (Bygd att vårda 2, karta på s 125)
 
LIDÖ utanför Rådmansö, en herrgård anlades där 1769, var ett säteri en gång i tiden och ön ligger ganska så långt ut i skärgården(www.lansmuseum.a.se/databas).
 
TRÄSKÖ-STORÖN utanför Värmdö, skogsklädd och bebodd enl Svenska orter från 1934, s 1344.
 
MVH
Stefan Lundgren

2002-03-05, 20:26
Svar #3

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Hej Anders!
Jag kan ge dig ett tips om en ö som varit bebodd kanske redan på 800-talet. Det är Hjälmarens största ö- Vinön.Den har en yta på 4,5 kkm och en omkrets på ca 1 mil.Vinöns förbindelse med fastlandet sker med hjälp av Vägverkets färja på en av landets längsta färjleder, 5 km.Det finns ca 110 bofasta på Vinön.
Jag själv härstammar från Vinön och jag har släktforskat mycket därifrån p.g.a att all min släkt kommer därifrån. Jag tillbringar helgerna och semestrarna på Vinön och har gjort det sedan i början av 1970-talet. Det finns en del litteratur om Vinön bl.a  Tjugo år på Vinön av Carl Th. Blom skriven 1965 nyutgiven 2001 av Klyftamons Förlag Lidköping.
1989 gjordes det en film om  Öar i Hjälmaren som även visade 2 andra öar -Valen och Tockenön som också är bebodda.Filmen har även visats på TV.
Om du vill veta något mer så är min mail 019-251611@telia.com
MVH Eva Svensson

2002-03-06, 17:51
Svar #4

Utloggad Lars Sjöqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 14:24
    • Visa profil
    • sjoqvist.net
Hej Eva
 
Vet du var man kan få tag i boken Tjugo år på Vinön?  
 
MVH/Lars

2002-03-06, 23:04
Svar #5

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Hej Lars!
Vinöns Hembygdsförening har säkert några exemplar
Ordförande är Sune Mohlin på Vinön.
Säkert kan man rekverera från Klyftamons Förlag Lidköping.Har även sett ett gammalt exemplar på
Bergslagens Antikvariat AB på Storg.14 i Örebro
MVH Eva

2002-07-02, 13:46
Svar #6

Rosine Nilsson

Anders,
 
Ön Alholmen i Mälaren hade fastboende på 1940-talet när min mammas föräldrar skaffade sommarställe där.
Numera har ön 92 sommarstugetomter.
På 1940-talet bodde en bonde med familj där och kanske fler familjer än så. När vi var små hittade vi ett mynt från 1809 utanför ett hus som var från 1800-talet. Så jag vet inte exakt hur länge ön har varit bebodd. Alholmen tillhör Upplands-Bro kommun som tidigare tillhörde Uppsala län men numera tillhör Stockholms län.
I sundet mellan den och nästa ö, Lagnö, går gränsen till Ekerö kommun.
 
Hälsningar Rosine

2002-07-26, 12:34
Svar #7

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Anders!
Jag kan ge dig tips om en mycket speciell ö i Göteborgs södra skärgård. Ön heter Känsö och tillhör marinen sedan 1935. Den var permanent bebodd från ca 1790 till 1950.
På ön finns en unik anläggning - Sveriges enda permanenta karantänsstation. Jag har skrivit en C-uppsats om ön och vet det mesta om historia och befolkning.
Hälsningar Marianne

2004-07-04, 20:41
Svar #8

Torsten Svenson

Hej Anders
I Stigfjorden, mellan Tjörn och Orust, finns en populär naturhamn på ön Kälkerön. Denna var bebodd långt in på 50-talet av, tror jag, en familj.
vänligen torsten svenson

2004-07-08, 21:20
Svar #9

Per Lantz

Det finns en trevlig liten ö utanför Nogersund i Blekinge. Ön heter Hanö och var brittisk flottbas under Napoleonkrigen. Länkar följer här med karta i den första.
 
http://www.house-of-isle.se/karta.html
 
http://www.bromolla-solvesborg.se/ekopiloterna/lhistoria/Listerlandet/Hano/hano.html
 
http://hem.passagen.se/hanohome/
 
http://www.solvesborg.se/RESTUR/Hano.htm

2004-07-12, 23:33
Svar #10

Per Lantz

En annan ö i Blekinge är Tjärö
 
Kör en sökning i Google så kommer många träffar upp

2006-08-11, 21:46
Svar #11

Utloggad Ulf Sikström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2018-03-17, 19:14
    • Visa profil
Ridön utanför Västerås

2006-08-12, 17:40
Svar #12

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Sedan har vi lilla Dack-ön i sjön Hjorten brevid Rumskulla i Vimmerby kn.
Men jag tror inte det har funnits fast befolkning under 1900 däremot går sägnen att Dacke och hans man gömde sig där under en viss tid när han/de vara jagade av ...jag tror det var kungen.
Det finns pålar i vattnet, ca 3-5 meter brett, runt ön precis som om en brygga / fästing skulle ha varit gjord samt en djup grop i mitten av densamma.
Jag har sovit några nätter därpå pga scouting.

2006-08-12, 19:34
Svar #13

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Eftersom Anders Källgård blev klar med sin bok förra sommaren så kanske den här tråden inte är så aktuell längre.
Sveriges öar är bra uppslagsbok för oss som har släkt på öar och/eller i likhet med Anders är fascinerade av Homo insularis.
 
Marianne K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna