ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finns det några arkivarier här?  (läst 712 gånger)

2010-12-19, 13:40
läst 712 gånger

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Jag har börjat läsa till arkivarie i höst och  blev därför lite nyfiken. Kanske det finns fler arkivarier eller arkivariestuderande här på forumet? Började ni isåfall släktforska efter ni blivit arkivarie eller kom ni in på arkivarieyrket genom er släktforskning?
 
Jag är ganska ny inom släktforskningen, gick en kvällskurs förra våren, och efter alla timmar jag tillbringat på landsarkivet började jag tänka Hmmm, arkivarie kanske kunde vara ett trevligt yrke så jag började på utbildningen i Uppsala nu i höst. Fast sen dess har jag nästan blivit tvungen att lägga forskningen lite på hyllan, då studierna tar så mycket tid.  
 
Berätta gärna om er bana, ni här som är arkivarier eller arkivariestuderande! Och har ni alltså tid att forska själva också?

2010-12-20, 00:16
Svar #1

Paul Bergström

Hej Maria!
 
Har jobbat som arkivarie på projektbasis under tio år nu vid sidan om mitt ordinarie arbete (som inte har ett dugg med arkivväsende att göra). Gick min utbildning i slutet av 1990-talet och snickrade ihop en 180 p examen (fanns ingen riktig arkivarieexamen då - finns kanske fortfarande inte?) med i huvudsak historia och 40 p arkivkunskap.
 
Som inom så många andra sektorer så är det helt avgörande med kontakter om man ska lyckas slå sig in på en lyckosam bana. Det är kontakter som gör att man som relativt grön kan få chansen. Och det är brist på kontakter som gör att man trots kunskap och utbildning inte får chansen.
 
Jag hade väl i ungefär tio år sysslat med lokalhistoria innan jag började studera. Jag läste arkivkunskapen i Härnösand och resten i Lund. Har du något specialintresse inom arkivvärlden? Vad var det du forskade om innan studierna som du nu fått varva ner? Själv, forskar jag en hel del, men eftersom de arkiv jag jobbar med ligger i nära nutid (1950-talet och senare) och det jag forskar om ligger främst under 1600- och 1700-talen, så finns ingen koppling mellan min forskning och mitt jobb.
 
Hoppas du har någon glädje av mitt svar.
 
Mvh
Paul

2010-12-20, 23:33
Svar #2

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Oj, måste man ha kontakter för att kunna få ett arkivariejobb så har jag väl satsat på fel utbildning isåfall... Jag har inga kontakter. Trist om det skall vara så, då är min utbildning noll värd isåfall. Jag kände inte till att det skulle vara så.  
 
Jag har inget direkt specialintresse inom arkivvärlden ännu, om man bortser från släktforskning förstås. Stadshistoriska arkiv är också ett stort intresse. Min egen forskning är förstås släktforskning, fast jag har ju inte kommit så långt än. Koncentrerar mig på vissa släkter i taget. Av och till varvar jag ner från arkivstudierna med ett besök på landsarkivet. :-)

2010-12-21, 21:53
Svar #3

Paul Bergström

Nja, misströsta inte alltför mycket. Jag talar av min erfarenhet, men den är ju inte den enda. Kommer särskilt ihåg när jag läste i Härnösand en kurskamrat, en yngre tjej som fått jobb - utan några som helst relevanta kvalifikationer - på en större arkivinstitution här i landet. Det visade sig att mostern hade en högre ställning där. Nu erbjöds hon - på betald arbetstid - att komplettera sin utbildning med 40 p Arkivkunskap.  
 
Man kan naturligtvis välja att helt bortse från detta, men det är ju trist i ett yrke med ganska begränsade möjligheter att någon p.g.a. kontakter kör förbi andra i en gräddfil. Å andra sidan är denna situation inte unik för arkivarieyrket utan vi kan se liknande situation på många ställen, så läs du vidare och lycka till med dina studier. Det ordnar sig säkert till slut.
 
/Paul

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna