ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Folkbokföringen i framtiden  (läst 1659 gånger)

2007-09-06, 12:46
läst 1659 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Färskt pressmeddelande från Finansdepartementet:
 
Folkbokföringen i framtiden
Dir. 2007:123
6 september 2007
Finansdepartementet
http://www.regeringen.se/sb/d/8735/a/87359
 
En särskild utredare får i uppdrag att göra en allmän översyn av 1991 års folkbokföringslag. Det handlar om huruvida folkbokföringen även i fortsättningen ska vara kopplad till de kyrkliga församlingarna. Uppdraget rör också hur systemet med personnummer kan förändras för att tillgodose behovet av fler personnummer. Utredaren ska vid behov föreslå förändringar och lagändringar.
 
Utredaren ska redovisa frågor om personnummer och samordningsnummer senast den 1 juni 2008. Uppdraget ska slutredovisas senast den 1 september 2009.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-09-07, 07:27
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Oj, det här var intressant! Undrar vad det leder till?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-09-07, 09:41
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Men, men, uppenbarligen har denna utredning inget att göra med den brännande frågan om hur folkbokföringen efter 1991 ska bevaras och göras tillgänglig för kommande generationer.  
 
Det verkar ju vara ett ärende som finansen och kulturdep. inte vill ta i med tång ens, men som är hur viktigt som helst!

2007-10-04, 09:21
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Så här står det på Rötters förstasida:
 
Äntligen - Regeringen utreder sockenfrågan!
 
Här är en nyhet som Sveriges släktforskare väntat på i flera år. Regeringen ska nu tillsätta en utredare i sockenfrågan.Notisen är daterad den 1 oktober...
 
Ja, det var en efterlängtad nyhet...! J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-10-04, 17:26
Svar #4

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Jörgen, du borde kanske söka jobbet som redaktör?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-10-04, 17:56
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nja... jag tror jag avstår - man får bara en massa skäll... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-10-05, 14:41
Svar #6

Ulla Johansson

Jag vill gärna instämma i Henriks inlägg.Jag uppfattar Jörgen Tollesson som otroligt kunnig och dessutom hjälpsam med svar och aldrig oförskämd,att han sedan fått gåvan med att i vissa sammanhang sätta en x-tra knorr  på ett inlägg betyder ej att vara otrevlig.
 
tycker mvh.
ulla johansson

2008-02-22, 13:51
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Är det här vi ska diskutera Folkbokföringen efter 1991?
Eller finns det någon bättre plats i Anbytarforum/Rötter?
 
Ted Rosvall har tagit upp problemen med Folkbokföringen i sitt veckobrev 11 februari o tidigare också tror jag.
 
Det är ju en total skandal hur Folkbokföringen har hanterats av myndigheterna efter 1 juli 1991 i Sverige!
 
När förändringen presenterades på Förbundsstämman i Västerås 1990, så garanterades det att det skulle göras pappersutdrag med jämna mellanrum, troligen vart femte år över hela befolkningen. Så har absolute inte skett. Inget har skrivits ut på papper, vilket medför en enorm risk för förlust av uppgifter.
 
När det dessutom gallras och sparas godtyckligt, så som beskrivs av Ted, undrar jag om det inte finns någon ansvarig i Sverige som bryr ett endaste dugg om det finns någon dokumentation kvar överhuvudtaget! Billigt o bra verkar de tycka!
 
Är det verkligen så illa???
 
Vad kan vi och andra göra åt detta i så fall???
 
Är inte TV, radio och tidningar intresserade av detta???
 
Vad kan göras åt detta?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-02-22, 14:20
Svar #8

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan Stefan!
Jag skickade ett mejl til Ted för några veckor sedan med en undran/fråga om inte någon kontakt med källstidningarna hade skett eller om det i så fall borde ske.. Tyvärr har han inte svarat så jag vet inte hur läget är på den fronten. Jag tycker ju också att kvällspressen eller media i stort borde vara intreserade utav detta om det är så illa som Ted beskriver! Det är ju inte bara släktforskning i den form som vi här sysslar med som blir lidande i framtiden utan även och kanske värre är väl om det även drabbar de människor som vill ha kontakt med sina närmaste släktingar (föräldrar, barn, syskon m.m.)..
 
Nej, om inte förbundet redan har gjort det borde man göra ett mediautlåtande och verkligen lägga krut på att få fram riskerna för både släktforskare och vanligt folk som denna icke-hantering innebär..
 
//Mårten

2008-02-22, 15:36
Svar #9

Utloggad Linda Kvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2019-05-01, 22:00
    • Visa profil
Nappar inte kvällstidningarna så kan man alltid skriva ihop debattartiklar till morgontidningarna och insändare till lokalpressen. Släktband kanske kan ta upp problematiken i radio? Det finns nog massor som kan (och måste) göras för att folk ska få upp ögonen.  
 
Mvh Linda

2008-02-23, 13:07
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ett litet kuriosa. Jag bor i en bostadsrättsförening med ett visst lägenhetsnummer. Nu fick jag ett meddelande att ett lägenhetsregister håller på att byggas upp för hela landet. Så i folkräkningen kommer jag att stå noterad på ett visst nummer i detta lägenhetsregister. Detta kommer att vara klart år 2010.
 Blir det de som forskar år 2080, som har nytta av detta då  
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-24, 06:12
Svar #11

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Hej!
Det händer ju att hus rivs lite här och där om de av t.ex av någon anledning inte behövs längre. Vad händer då med de personer som är registrerade på dessa lägenhetsnummer?  
 
Kjell
Kjell

2008-02-24, 09:44
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det är svårt att veta hur de gör då, om t ex ett nytt hus byggs upp på stället. Om jag har numret 870 t ex, så måste det väl vara något mer än bara det numret, som talar om att jag bor i just den lägenheten. Kan det vara att man ger alla lägenheter ett nummer på en ort, så att det då t ex heter Umeå 870? Vad händer då om huset rivs och det byggs ett nytt hus med fler eller färre lägenheter, som du undrar över? Ska en annan lägenhet få överta 870 då? Hur gör man i framtiden då om man vill följa en familj när/om de flyttar?  
 
Syftet med detta kan man läsa på www.lantmateriet.se/lagenhetsregistret. Jag har inte läst där hur det kommer att fungera, men det ska bli intressant och se om man blir klokare.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-07-30, 18:47
Svar #13

Utloggad Eva Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 17:51
    • Visa profil
Hej
Jag tycker det är minst lika oroande med den typ av personnummer som kommer att införas om knappt 1 1/2 år, januari 2010. När man då ser när personen är född betr år och månad, men att födelsedatumet blir ett datum vilket som helst under samma månad. Hur ska man kunna veta när personen verkligen är född? Ska det verkliga födelsedatumet stå på en rad under?  
Det finns ju många tillfällen när det riktiga datumet behövs. I skolan bl.a. Och t.ex i släktforskningen om 50 år (lite långsökt förstås) - men då kanske det inte finns några möjligheter alls att släktforska längre. Kanske alla personregister då har försvunnit alldeles.  
 
Är det fler än jag som funderat på hur det ska fungera med den nya typen av personnummer?  
 
Hälsningar
Eva

2008-08-01, 09:36
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
När man läser vad representanter för Folkbokföringsutredningen säger så framgår att de räknar med att det finns två informationsfält om varje person, ett för födelsetid, där folkbokföringen ska vara det ställe som är garant för denna infomation, och ett annat fält som är personnummer och som ska vara ett sätt att entydigt identifiera personen.
 
Jämförelse kan ju göras med andra länder, där det finns identifikationssätt som inte alls är kopplade till födelsetid.
 
Svagheten i förslaget är att de system som idag nyttjar personnumret för att ta fram födelsetid (och bara har ett fält för att spara informationen) måste kompletteras med ett till, och att vi förmodligen, i de fall det är nödvändigt, får lämna information om både personnummer och födelsetid.

2008-08-02, 00:22
Svar #15

Carl Szabad

Det låter av Mats beskrivning som att man vill införa ett ytterligare begrepp som inte funnits tidigare, nämligen ett åttasiffrigt fält för födelsedata i stället för att utnyttja de möjligheter som redan finns.
 
Med en befolkning på nio miljoner människor kan det inte vara svårt att räkna ut att det nuvarande systemet räcker mer än väl, om man exempelvis ger ett slumpmässigt födelsedatum för invandrare från länder där folkbokföring och födelsedatum saknas. Och då kan slumpen grundas på det datum i månaden - eller under året - som vid det tillfället är minst belastat.
 
Fast detta måste man utgå från att utredningen redan beaktat. Eller ...

2008-10-06, 21:45
Svar #16

Utloggad Mikael Hellman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 445
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 21:51
    • Visa profil
Centerpartisterna Sven Bergström och Kenneth Johansson har nu lagt in en motion till riksdagen Förbättra rutinerna för folkbokföring i Sverige (2008-09-29). Hur följer man behandlingen av denna motion bäst? Jag är inte så engagerad politiskt men denna fråga intresserar mig, och säkert fler med mig. Vad händer med motionen nu? Tas den upp i debatt vid något TV-sänt riksdagsmöte?

2008-10-09, 13:24
Svar #17

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Motionen kommer att beredas i Skatteutskottet. Det är många motioner som inte leder till någon debatt i kammaren efter att ha avslagits i ett utskottsbetänkande. Jag skulle tro att, om frågan alls tas upp i kammaren, så bör det bli i december när de olika delarna av budgetpropositionen debatteras. Du kan alltid ringa till Skatteutskottets kansli och fråga hur planeringen ser ut och när motionen tas upp i utskottet, för det är där som frågan i praktiken avgörs. Du kan också kontakta någon utskottsledamot, antingen via mail eller telefon.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna