ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frälsningsarméns efterforskningsbyrå  (läst 2309 gånger)

2008-02-10, 08:04
läst 2309 gånger

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Under många år fanns det en avdelning hos Frälsningsarmén som ägnade sig åt att söka efter försvunna människor över hela jorden. Avdelningen startade som en humanitär verksamhet i samband med något av världskrigen, och handlade i första hand om att återförena splittrade familjer, hitta försvunna sjömän o.s.v. men man ställde också ibland upp på rena släktforskningsärenden. Två frågor:
1. Har efterforskningsbyråns arkiv bevarats, och är det tillgängligt för forskning?
2. En av de aktiva inom byrån gav för kanske 30 år sedan ut en bok, som beskrev ett antal spännande fall och hur man till sist lyckades återfinna de försvunna. Vad heter boken, och vem skrev den?  
Ted Rosvall

2008-02-10, 08:38
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Den finns fortfarande, se deras hemsida http://www.fralsningsarmen.se/dl2/p3/admin.nsf/wwwPublished/eftersokning_startsi da?OpenDocument
 
Boken heter:
 
Guds detektiver  
 
Edberg, Brynolf,  1914-  (författare)  
 
ISBN 91-7068-027-2 (inb)
Vällingby : Harrier, 1976
Svenska  188, [1] s.
 
 
(Meddelandet ändrat av izla den 10 februari, 2008)

2008-02-11, 08:38
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack Chris! Det verkar vara en bra möjlighet att söka när allt annat visat sig slå fel!
 
Några upplysningar från sidan av intresse:
 
Avgiften gäller oavsett hur mycket eller hur länge vi söker:
 
För ärenden inom Sverige: 400 kr  
För ärenden som avser övriga länder: 600 kr  
För arv- och bouppteckningsärenden: 1300 kr
 
Lyckas vi?
Vår statistik från 2005 visade att vi lyckades finna 95% av de människor vi sökte i Sverige, och 67% av dem vi sökte utomlands. I Sverige registrerar vi drygt 100 nya ärenden varje år, men tillsammans med våra kollegor världen över registreras sammanlagt omkring 15 000 ärenden under ett år.
 
Lyckas Anbytarforum ännu bättre?  
Många gånger blir jag imponerad över vilken resurs som finns här för svenskar och alla andra!
Alldeles gratis!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-02-11, 11:32
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag anlitade Eftersökningsbyrån 1988 för att leta rätt på ett av min farmors syskon i Amerika. Det kostade då 250 kr i expeditionsavgift. I juni 1991 fick jag besked om att han inte kunde hittas, trots omfattande undersökningar. Någon återbetalning av pengar var det inte tal om.
Jag fick kontakt med Ted Rosvall på Släktforskardagarna 1991 i Oskarshamn och vi kom överens om att han skulle kolla med sina kontakter. Några veckor senare hade jag Social Security Number SSN på alla syskonen.

2008-02-11, 11:35
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Se där Jan! Det stödjer ju min tanke att det finns en otrolig resurs hos oss släktforskare, särskilt med alla nya sökvägar och kontakter som står till buds och som vi oftast delar med oss av alldeles gratis!!!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-02-11, 11:37
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Har kostnaden dessutom ökat så kraftigt från 250 kr till 600 kr, när sökningarna bör ha underlättats!?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-02-11, 13:00
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Alldeles gratis?
 
De som svarar här i Anbytarforum tar visserligen inte betalt av dem som frågar - men varken att ställa en fråga eller att besvara den är numera gratis, som bekant...
 
(Meddelandet ändrat av jts den 11 februari, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-02-11, 13:13
Svar #7

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Min reflektion, efter bara ett år som släktforskare, är att det finns en ENORM mängd information enbart via informationskanalen Internet, problemet är att hitta alla dessa sajter/databaser/filer. Här tycker jag att Anbytarforum gör en jätteinsats, ställ en fråga här så har inom ett dygn ett antal personer tittat i sina respektive favorit-sajter/databaser/filer och där igenom har man helt plötsligt mångdubblat effektiviteten i sökningen! Dessutom har man den enormt stora fördelen att få sitt problem skärskådat och processat av alla släktforskarhjärnor som besöker detta forum varje dag! Detta gör ju att man får en fördel som inte ex. inte Frälsningsarmén har, nämligen att se problemet från en uppsjö olika vinklar och kunna beakta problemet med lika många olika personliga förutsättningar som grund.  
 
Ärligt talat så tror jag inte att det någonstans i Norden (kanske världen) finns en större chans att få svar på en släktforskarrelaterad fråga som på något sätt är knuten till Sverige, oavsätt var i världen objektet för frågan befinner sig.  
 
Får man inte det direkta svaret här så finns det alltid någon som kan ge en ungefärlig riktig åt det håll som letandet bör fortsätta i..
 
Mvh Mårten

2008-02-11, 13:41
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Du har TYVÄRR rätt, Jörgen!  
MEN jag tänkte förstås på svararnas generositet och det är ändå mycket billigare än Frälsningsarméns tjänst!
Det hoppas och tror jag att de flesta kan och är beredda att betala.
Dock inte alla, TYVÄRR!
Det ändras väl när ekonomin blir bättre?
 
(Meddelandet ändrat av simson den 11 februari, 2008)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-02-11, 23:49
Svar #9

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Expeditionsavgiften 1988 var 150 kr för Skandinavien och 250 kr för övriga världen.
 
Vad de gjorde för dessa pengar var  
att skicka ett brev till personens sista adress
att skicka ett brev till Social Security Administration
- få svar från SSA att personen aldrig ansökt om Social Security Card (vilket givetvis inte stämde)
letat i lokala telefonkatalogen

2008-02-12, 00:05
Svar #10

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
För dem som söker nära anhöriga, dvs inom kärnfamiljen, finns ju möjligheten att söka genom Röda korset. Den tjänsten kostar ingenting men villkoret för sökningen är att familjemedlemmarna skall ha förlorat kontakten p g a krig eller katastrofer. Innan adressuppgifter lämnas ut skall också den efterforskade ha lämnat sitt samtycke. Men nu har vi nog lämnat ämnet. Åter till Frälsningsarmén!
GS

2008-02-12, 00:23
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Fräls oss ifrån sådan dålig hantering.....
 
Finns det inga positiva exempel då?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-02-12, 01:30
Svar #12

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
I fråga om Röda korset vill jag genmäla att dess efterforskningsverksamhet anses mycket kvalificerad och framgångsrik. Den har bidragit till att återförena familjemedlemmar, bl a många som förlorade kontakten under andra världskriget och andra konflikter därefter. Men målgruppen är som sagt en annan än släktforskare.
GS

2008-02-12, 14:18
Svar #13

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Varken Frälsningsarmén eller Röda korset sysslar nummera med någon form av Släktforskning utan deras uppdrag går ut på att sammanföra personer med nu levande släktingar, tex en försvunnen fader.  
 
En vän till mig fick för 10 år sedan hjälp av RK att få reda på vem hennes biologiska far var, styrkt med en faderskapsutredning från 1970. Personligen tycker jag inte att vi släktforskare ska rota i dessa arkiv såvida de inte går tidsmässigt utanför PUL, då de innehåller såpass känslig information för de efterfrågande och de efterfågade.
 
Saxat från Frälsningsarmens hemsida:
 
*  Både du som söker och den vi skall söka måste vara minst 18 år.
* Om du söker en biologisk förälder krävs alltid att man kan styrka släktskapet med ett officiellt dokument (t.ex. en födelseattest, personbevis, beslut om bidragsplikt, faderskapsutredning etc.) I några få länder kan man bara söka en pappa om föräldrarna levt i äktenskap.
* Om du är adopterad och söker dina biologiska föräldrar behöver vi ha kopior på dina adoptionshandlingar.
* Vi har inte möjlighet att ta emot släktforskningsärenden där man enbart söker information om avlidna släktingar.
 
Det borde finnas en etik inom släktforskning att man som släktforskare inte har rätt att syna alla register och söka all information bara för att någon råkar vara en nutida fyrmänning till en. Låt vissa arkiv vara sekretressbelagda så länge det rör sig om 100- eller 70-årsgränsen.
 
Helene

2008-02-13, 00:17
Svar #14

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Fast det var nog så jag menade i fråga om Röda Korset, dvs att man söker make/maka, föräldrar, barn och syskon och att man lämnar ut uppgifter till den som söker såvida den eftersökta familjemedlemmen samtycker till detta. Men om han eller hon visar sig vara död förtiger man inte detta utan informerar den som söker. Men grundvillkoret är och har alltid varit att en familj splittrats av krig eller en naturkatastrof och att famljemedlemmen A söker familjemedlemmen B.
GS

2008-02-14, 14:19
Svar #15

Sune Lundin

Kommer även de som är vänliga och hjälper andra här med Amerikaforskningar att få betalt,
eller skall de istället betala årsavgifter för att kunna hjälpa de som frågar?

2014-06-10, 18:28
Svar #16

Meryth Seybold

Kan frälsnings armen söka efter föräldrar som gav born ett barn,men barnet var aldrig adopterad,eller a foster barn. Barnet gavs ut på baksidan av sjukhuset, och antagligen ljög om faders namn,
 
Meryth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna