ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkliga kungörelser  (läst 639 gånger)

2008-01-03, 15:24
läst 639 gånger

Utloggad Wulfila Enkler

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2012-11-08, 20:32
    • Visa profil
    • www.algonet.se/~wulf_e/index.html
Av en brevkopia framgår att prästen i Riala kyrka av en trädgårdsmästare fick en anhållan att nedanstående brev skulle uppläsas i kyrkan. Brevet är daterat 30 oktober 1830. Jag har då två frågor:
1) Var det vanligt att prästen i samband med sina kungörelser kunde göra reklam en lokal näringsidkares produkter. (Jag vet ju inte om prästen villfor trädgårdsmästarens anhållan.)
2) Kan någon hjälpa mej att tyda myntenheten för priserna. (Jag gissar att 4:5:6 betyder olika prisgrupper beroende på kålhuvdens storlek.)
Tacksam för kommentarer. Wulfila
 
 

2008-01-03, 16:31
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det var inte särskilt ovanligt att olika meddelanden upplästes i kyrkan. Det var borttappade föremål, bortsprungna djur, ankomst av olika ämbetsmän där möjlighet att inhandla eller beställa olika saker, kor och livdjur till salu osv. Även ankomst av brev från Amerika kan finnas omnämd i kungörelseböckerna och mycket annat av annorlunda slag.
Priset är Rikdaler (RD) Riksgälds (Rixg.) per skåck eller tunna.
Titta i församlingens kungörelseböcker så finns nog kungörelsen. De är dock inte mikrofilmade och bevarandet är lite blandat.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna