ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landsarkivens bestämmelser  (läst 2038 gånger)

2010-10-17, 12:42
läst 2038 gånger

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Det är inte alla häradsrätter, som det finns register för under alla år.

2010-10-17, 13:21
Svar #1

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Man skulle kunna raljera om detta: en lat medarbetare tar 30 min. på sig att hitta bouppteckningen= 250 kr, etcetera ...
Blir utvecklingen sådan att man vid eget besök på landsarkiven får betala för att  få in en dombok på forskarbordet, ju längre bort i arkivgömmorna, ju mer vill de ha betalt, det kan ju ta mer än en kvart att sända löparen in bland hyllorna. Snart är vi kanske där.

2010-10-17, 16:00
Svar #2

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
På tal om inkonsekvent avgiftsbeläggning. Jag var på ett icke namngivet arkiv i Stockholm. Beställde fram mitt material, letade upp vad jag sökte, såg att jag vill ha kopior men att jag inte hade tid att sitta där till koieringstiden startade, så jag lade in en begäran om att få det kopierat och hemskickat. Efter 1 1/2 vecka fick jag 4 papper till en kostnad av......0 kronor.
May the Force be with you.

2010-10-17, 20:42
Svar #3

Sten Magnusson

Inlägget från Bo här ovan tycker åtminstone jag är en förolämpning mot de som jobbar på Landsarkiven. Att skriva om en lat medarbetare som tar tid på sig att hämta ut en handling är väl knappast något bra. Det skulle ju kunna tolkas som ett angrepp på de som ska stå för servicen till allmänheten.
 
F.n. gällande priser se http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=5099&refid=1166
 
Sedan beror det ju också på hur fullständiga upplysningar den enskilde forskaren kan lämna till arkivtjänstemannen. Ju komplettare upplysning desto snabbare handläggning borde det väl bli?
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-10-17, 23:12
Svar #4

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Märk nu väldigt väl: jag raljerar. Som jag sagt tidigare, väldigt kompletta upplysningar har det varit. Jag råkar veta vad jag talar om i det fallet.
Sten M. vill påstå att det är hos mig - och andra - som felet ligger.
Landsarkivens medarbetare är således utan fel och brister?

2010-10-17, 23:37
Svar #5

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det är intressant att försöka tolka det som finns på beställningssidan.
 
Forskning/eftersökningsuppdrag kostar 125 kr per kvart står det, men jag hittar ingen definition på vad forskning/eftersökningsuppdrag är.
 
I beställningen för bouppteckningar, så finns det två boxar att kryssa i, en för födelsedatum och en för dödsdatum, där det står Jag känner inte till denna uppgift, och är medveten om att det kan medföra en avgift för forskning. Observera att det står kan, det behöver inte utfalla ens i dess fall.
Om jag kan dessa två efterfrågade uppgifter, så torde det inte finnas grund för någon avgift avseende forsknings/eftersökningsuppdrag.
 
Om arkivet inte har ordning på sina dokument eller de förvaras på ett sådant sätt att de inte kan tas fram trots relevanta uppgifter, så ska det knappast belasta konsumenten. Att kalla arbete beroende på bristande ordning för forskning/eftersökningsuppdrag är magstarkt.
 
Finns det exempel på frågor, där alla uppgifter finns med och det trots det tagits ut avgift för forskning/eftersökning så föreslår jag att dessa sänds till riksarkivarien för att få ett svar på om detta är i linje med hans intentioner.

2010-10-18, 00:12
Svar #6

Sten Magnusson

Bo N. skriver:
 
Sten M. vill påstå att det är hos mig - och andra - som felet ligger.
Landsarkivens medarbetare är således utan fel och brister?.
 
Det har jag aldrig påstått. Jag vänder mig bara mot att man som Bo N. skriver:
en lat medarbetare. Måhända att det är tänkt att vara raljerande, men likväl tycker jag det är en förolämpning mot de som jobbar på Landsarkiven. Visst kan det finnas något undantag här som i övrigt, men undantaget bekräftar regeln. Regeln är alltså att de som jobbar på Landsarkiven gör ett hästjobb för att stå till tjänst med information, efterforskningar o.s.v. och gör det alldeles utmärkt, men allt det där är tidskrävande och kostar pengar. F.ö. har man bara att följa de riktlinjer som sätts upp centralt på resp. myndighet.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-10-18, 08:42
Svar #7

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Mats, tror du inte eftersökningsavgiften är när det letar i arkivet efter volymerna?
 
Jag har full beundran för arkivpersonalen som ska gå och leta i dessa stora arkiv (har sett LLAs). Och de flesta jag har mött har varit vänliga och över gränsen till hjälpsamma och bra bollplank för idéer till var man ska leta.
 
Det enda som irriterar mig har varit den gissningslek som har varit var enda gång man beställt några papper och sedan ska titta på fakturan. Mina beställningar regleras nämligen av min plånbok. Det är helt ok för mig om det är bestämt att det ska kosta 125 varje gång man beställer något. Då kan man räkna med det. Har man då trott att det ska bli endast kopiering + porto och det sedan blir det 3 gånger så dyrt...
 
Jag har aldrig fattat hur ofta är ofta med beställningarna. Varannan månad, var tredje, var fjärde...?
May the Force be with you.

2010-10-18, 09:37
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Anna, det jag funderar på är om det ska behövas letas efter volymer i ett statligt arkiv.  
 
Om inte volymen återfinnes så är det tecken på ett problem.  
 
Om det däremot saknas någon av de uppgifter som arkiven begär in, så att efterforskning måste ske var uppteckningen ska finnas, då har myndigheten angivit att avgiften kan tillkomma (och det accepteras genom att bocka i avsedd ruta). I övrigt känns det som bondfångeri att ta ut en avgift där det inte finns angivet att så skall ske, eftersom jag inte ser att framplockning står nämnt.

2010-10-18, 13:06
Svar #9

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Att riksarkivet får ta ut en avgift framgår av Förordning (2009:1593) med instruktion för Riksarkivet. Se exempelvis lagen.nu. Sen kan man givetvis ha synpunkter på att de olika landsarkiven tillämpar detta olika, och det har nog i slutänden att göra med olika personligheter.
 
Istället bör man kanske fundera på varför man (läs Regeringen) gett Riksarkivet ett undantag att ta ut denna avgift, oavsett om utdraget understiger/överstiger 10 sidor eller inte. Är det Riksarkivet som själva velat kunna ta betalt eller är det regeringen som inte vill ge tillräckligt med anslag utan ger dem denna möjligheten istället?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist

2010-10-18, 16:13
Svar #10

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
För flera år sedan beställde jag bouppteckning efter en person men fick till svar att det inte fanns någon. Några år senare tog jag chansen av någon anledning och gjorde om beställningen, och då fanns den, minsann.  
Nästan samma sak hände när jag en annan gång beställde bouppteckningen efter min farfars mor. Jag fick även denna gång till svar att det inte fanns någon. Men så skaffade jag AD online och fick för mig att titta efter om den inte fanns trots allt, och jag hittade den! Glad blev jag förstås, men jag kände mig lurad av arkivpersonalen.  
Arkiv i detta fall var Vadstena.

2010-10-19, 14:49
Svar #11

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Vadstena ringde och bad om ursäkt för en felaktig debitering på 125 kr! Så stå på er och anmärk på fakturorna! De hade letat på fel ställe.

2010-10-22, 17:16
Svar #12

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Jag har än en gång skrivit och bett dem klargöra för de olika kostnaderna och vad forskning/eftersökningsuppdrag är för något och här är svaret: }Vår huvudregel för beställning av bouppteckningar upprättade före 1900
är att en beställning av mer än en bouppteckning, med eller utan
hänvisning till volym och sida/nummer medför en avgift på 125 kr per
påbörjad kvart utöver kopiekostnaden, i enlighet med Riksarkivets
avgiftslista för förfrågningar i arkivmaterial från enskilda.
 
Anledningen är att i de äldre bouppteckningarna måste vi ofta lägga ner
ett visst arbete på sökning, kontroll och identifiering, även om
hänvisning lämnas till sida och/eller bouppteckningsnummer, och det
är detta arbete vi tar betalt för. Tidsåtgången varierar från fall
till fall beroende på materialets och registrens skiftande kvalitet och
ev. omförteckningar av volymer. Sammantaget kan det därför ta ganska
lång tid att söka upp och identifiera flera bouppteckningar i det
äldre materialet. Den kostnadsfria tjänsten - svar kan ges utifrån
en given ingångspunkt i materialet och ett framtagande av enstaka
kort/sida/paragraf eller liknande - är därför begränsad till
förfrågningar rörande en bouppteckning, då vi lägger ner maximalt
15 min. på eftersökningen. För förfrågningar rörande fler än en
bouppteckning tillämpar vi alltså bestämmelsen om forskningsuppdrag åt
enskilda à 125 kr per påbörjad kvart.
 
Ditt första citat (Mer tidskrävande efterforskningar.) är en
kommentar till bestämmelsen om avgiftsbelagd forskning och betyder att
vi inte mot betalning kan åta oss allt för tidskrävande uppdrag, normalt
inte mer än en timme. Detta är förvisso lite otydligt uttryckt i
avgiftslistan.
 
En central översyn av tillämpningen av avgiftslistan pågår, vilket kan
medföra att dessa rutiner kan komma att ändras framöver.
May the Force be with you.

2011-05-24, 15:46
Svar #13

Utloggad Roger Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 22:27
    • Visa profil
Hej på er!
 
Lånar den här tråden eftersom mitt ämne handlar om Landsarkiven. Nu har jag ingen erfarenhet av ALLA arkiv, mest av Vadstena, därefter av Göteborg som svarat på en hel del frågor och sedan Lund. Min fundering rör Lund. Är det fler än jag som upplever att de är betydligt svårare att ha att göra med än de andra Landsarkiven? Det har hänt flera gånger att de alls vägrat svara på frågor med hänvisning till omfattande utredning, nu senast idag när jag inte kunde få ut en kopia på ett domslut ett angivet datum i Lunds Domkapitel. Jag ahr mailat tillbaka och ifrågasatt beslutet men jag var lite nyfiken på vad ni andra säger.
 
Möjligen är detta en brandfackla, om detta är jag i så fall okunnig.

2011-05-24, 17:58
Svar #14

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Roger!
 
Min erfarenhet av Göteborgs landsarkiv är att de har skickat en hel del material till mig, kopior av bouppteckningar m. m., utan kostnad. Vid min senaste kontakt med landsarkivet i Vadstena fick jag veta att man får en kostnadsfri förfrågan per år, sedan kostar det - oavsett vad det handlar om eller hur krävande uppgiften är att ta fram för dem (vet dock inte hur det är nu, detta är några år sedan).  
 
Landsarkivet i Lund brukar vara ganska snälla med uppgifterna, nu senast hörde jag hur tjänstgörande arkivarien i receptionen meddelade en person som ringde dit att man får fyra uppslag gratis men att det därefter kostar 125 kronor per påbörjad kvart (vilket det gör annars också, om de anser att de inte kan plocka fram handlingen utan större sökning). Jag har mailat LLA ett antal gånger om t.ex. utdrag ur födelseböcker m. m., där jag fått uppgift ur både födelsebok med tillhörande församlingsbok (om föräldrarnas födelseuppgifter m. m.) utan kostnad eller ens en kommentar om att det skulle kunna kosta. Däremot har jag hört från andra forskare att de har fått problem med LLA, svaren har dröjt orimligt länge, de har inte hittat material som sedan har dykt upp osv.  
 
Att du inte kunde få ut en kopia på domslutet ur domkapitlet låter märkligt, särskilt när du har datum för domen. I så fall bör det inte handla om något mer tidskrävande sökande för deras del, och den enda kostnad som bör utgå är kopiekostnaden på 4 kronor per sida.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-06-05, 16:54
Svar #15

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Tänk på att om ni tänker beställa bouppteckning från ULA (Landsarkivet i Uppsala) så dundrar de gärna på med 125 kr om det inte råkar finnas ett bouppteckningsregister för den tid/häradsrätt etc. som du vill ha upplysning ur. Det rörde sig för min del om 1900-tal och alla uppgifter var exakta. jag citerar svar jag fick från ULA efter att ha opponerat mig:
När det gäller sökningsavgift beträffande bouppteckningar tar vi ut en sökningsavgift på 125 per påbörjad kvart utöver kopieavgiften när den saknas bouppteckningsregister.

2012-06-05, 23:14
Svar #16

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Jag har beställt många bouppteckningar från Landsarkivet i Härnösand och har bara fått betala för kopiorna (4 kr/sida). Märkligt att olika Landsarkiv har olika policys när det gäller detta, när det står klart och tydligt på Riksarkivets hemsida vilka regler som gäller för detta.

2012-06-06, 10:53
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har också beställt flera bouppteckningar från Härnösand och inte betalat något för det. Det var nu några år sedan, men då var det också så, att vissa landsarkiv tog betalt för beställda bouppteckningar, andra inte.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna