ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ta sig fram i diarier, suppliker, resolutioner och koncept?  (läst 568 gånger)

2015-04-01, 01:39
läst 568 gånger

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Inför ett stundande besök på Riksarkivet i Härnösand behöver jag få bättre förståelse för hur jag ska navigera mig fram i Norrbottens Läns Landskontors arkiv. Termerna suppliker, diarier etc och deras innebörd är inte solklara för mig och jag vet inte vad jag ska beställa fram för volymer för att hitta det jag söker efter. Tips uppskattas!
 
Från denna nybyggesansökan har jag skrivit ner dessa datum och eventuella nummer som stått noterade:
Lars Eric och Carl Petter Lindgrens ansökan
nr 17 (a) och no 183
16 februari 1871
8 augusti 1870  
 
Jag tänker att man med något/några av dessa datum/nummer bör kunna komma vidare genom att söka i rätt volymer hos rätt landskontor? Exempelvis finns följande volymer av intresse som innehåller ordet diarie:
B I - Brevdiarier. (startar 1810, har register till 1861)
B II a - Supplikdiarier. (startar 1810, har register till 1862)
B II b - Avvittringens supplikdiarier (startar 1858)
B III b - Brevdiarier i avvittringsärenden. (från 1812)
 
Men vilket? Eller ska jag kolla i utslagskoncepten direkt? Jag vill hitta svar på denna ansökan, eventuella protester från andra intressenter m.m.
 
Och om jag väl hittar något på ett av datumen ovan i någon av ovannämnda volymer, hur kommer jag sedan vidare till andra serier av intresse? Exempelvis något av dessa:
A I e - Brev- och protokollskoncept i avvittringsärenden
A I k - Koncept i taxeringsärenden
A II ba - Utslags- och resolutionskoncept.
A II bb - Utslagskoncept i avvittringsärenden
C IV d - Register över jordavsöndringar, volym 3 1888-1936 Piteå fögderi
D II - Ankomna brev i avvittringsärenden (startar 1858)
D III b - Diverse handlingar i avvittringsärenden, volym 2, 1880-1893 Piteå-Älvsby sn 1880  
D III b - Diverse handlingar i avvittringsärenden, volym 4-5, Diverse avvittr. handl.
D IV a - Utslagsakter.
G III e3 - Skattläggnings- och avvittringshandlingar, volym 4-5  
 
Jag oroar mig för att mina 6 + 3 timmar på plats kommer gå åt till att skriva beställningar.. Alla tips och tankar mottages tacksamt!
 
Vänligen,
Jonas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna