ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uppskatta kvaliteter hos en suverän släktforskare  (läst 799 gånger)

2014-01-17, 23:36
läst 799 gånger

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Vilken kombination ger den bästa släktforskaren? Om du får 100 % att fördela mellan följande egenskaper och måste fördela alla, hur blir då din fördelning?
 
1. Läskunskap i äldre skrift - Inklusive förståelse för dåtidens språkbruk
2. Ambition/Engagemang - Hur mycket vill man ta reda på svaret
3. Struktur - Hur väl organiserat man samlar in information för att få översikt och på så sätt kunna dra slutsatser
4. Envishet - I brist på bättre ord men precis som det låter hur lätt man har för att inte ge upp
5. Att forska en en socken man känner till - I mitt fall Piteå eftersom jag växt upp i byn Älvsbyn i Norrbotten, alltså kännedom om ortnamn och andra lokala indelningar
 
Lägg gärna till viktiga egenskaper jag glömt. För det har jag garanterat gjort.
 
Vänligen
Jonas Öhlund
Hägersten

2014-01-17, 23:42
Svar #1

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Jag är själv relativt ny inom släktforskningen men börjar ändå med att sticka ut hakan med en gissning utifrån min situation:
 
1. 75%
2. 7 %
3. 6 %
4. 7 %
5. 6 %
 
Mina läskunskaper är väldigt begränsade och det begränsar mig oerhört, detta torts att jag anser mig själv vara extremt engagerad, strukturerad och envis.

2014-01-19, 19:58
Svar #2

Utloggad Hannelotte Kindlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 19:02
    • Visa profil
Hej Jonas,
 
Ihärdighet och nyfikenhet tycker jag är det viktigaste, struktur en förutsättning. Läsförmågan ökar successivt, kännedom om socknen förvärvas under arbetets gång. (Jag kände inte en enda av de socknar jag forskar i.)  Erfarenhet är nog något som saknas i din lista.  
 
Mvh/
Hannelotte

2014-01-19, 21:12
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Jag tycker tre saker är ungefär lika viktiga:
1) läskunskap i äldre skrifter
2) kunskap av forskningsmetoder (=erfarenhet)
3) motivation.
Fattas någon av dessa kan de två andra inte kompensera för bristen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna