Ulla.
Det är inte direkt ovanligt, att det finns ogifta pigor med barn i Prästgården. Ännu vanligare är, att prästen och/eller prästfrun är fadder vid oäkta barns dop. Jag har inte gjort någon systematisk studie, men har intrycket att detta beror på prästens sociala engagemang. Vissa präster ställer nästan alltid upp som faddrar i sådana fall, medan företrädaren eller efterträdaren i samma socken aldrig gör det. Alltså, ett personligt ställningstagande, inte en allmän praxis.
Man kan, enligt min uppfattning, alls inte ta detta som tecken på, att prästen själv är barnafadern. För en sådan slutsats fordras betydligt kraftfullare bevis.
Jag har själv ett antal prästsläkter bland mina anor och har funderat litet över de olika prästernas förhållande till sina församlingsmedlemmar. Mitt intryck är, att det dels var mycket stora individuella varioationer (inbördes meningsmotsättningar bland prästerna är inget som uppstått med kvinnoprästfrågan eller partnerskapet), dels att prästernas förhållande till allmogen gradvis blev mera öppet under 1800-talets första hälft. Det vore intressant, om någon kunde ge tips om vetenskapliga undersökningar i detta och närliggande ämnen.
Per Thorsell.