ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd mor  (läst 1067 gånger)

2003-03-02, 13:01
läst 1067 gånger

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har under forskning i Stockholm stött på detta problem, att inte bara fadern till ett barn är okänd, utan även modern!
Fallet är detta:
 
Barnet Johan Knut föds 27/1 1857 i Katarina församling, adress Barnängsgatan, kvart. Wintertullen Större. I födelseboken anges hans mor som okänd, 22 år. Fadder: Johanna Elisabet Lindberg. Barnmorska C.C. Lindberg. På denna adress bor Tvätterskan Johanna E. Lindberg med sin dotter Maria Sofia f. 27/12 1851, men inte Johan Knut. Jag har följt familjen framåt, ett antal år, men inget spår av Johan Knut.
Omkr 1860 finns, förutom 3 egna barn, en fosterson i familjen, Johan Petter Lindberg f. 12/12 1848.
 
På olika vägar har jag lyckats spåra Johan Knut Lindberg, 1876 då han var 19 år flyttar han från Katarina till 2 livgardet (Göta livgarde). Han finns dock inte i utflyttningslängden från Katarina, så där tar spåret slut.
 
Vad som är intressant är att jag hittade Maria Sofia f. 1851 27/12 i Family Search, utan angiven mor! Ett besök på arkiv ska göras för att se vem som står som fadder åt henne!
 
Min fråga är:
Var det vanligt att en mor står som okänd i födelseboken, och ändå sedan tar hand om sitt barn?
 
Kan Johanna Elisabet vara mor till Johan Knut fast hon står som fadder i födelseboken?  
 
Jag skulle gärna vilja ha synpunkter på ovanstående, inte bara detta specifika fall, utan hur man gör för att forska när båda föräldrarna är okända
 
Med vänlig hälsning
 
Ingela Utterström

2003-03-02, 17:59
Svar #1

Rosine Nilsson (Rosine)

Hej Ingela,
jag hade hittat min mormors far och hans systrar på Söderskivan. Såsom man bör göra skulle jag kolla dessa uppgifter i födelseboken. Jag skickade efter Maria Magdalena för perioden 1865-1874. Där stod far och mor okänd på alla tre syskonen men en adress hade angivits. Senare hade modern tagit på sig moderskapet för min mm f. Detta har specifikt angivits.  
För en av döttrarna har man senare strukit okänd och med annan stil angivit mor och far.
Jag har läst någonstans att modern kunde välja att stå som okänd undrar om det var här på Anbytarforum. Jag tror det var några år innan den första systern föddes. 1857 var ju inte så långt ifrån. Lustigt att det inträffar i två grannförsamlingar på Södermalm förresten.
Jag vet tyvärr inte hur man gör när bägge föräldrarna är okända om man inte kan leta på ev angiven adress.
När vi talar om din Johan Knut så kollade jag Söderskivan när han kommer från Artilleriroten 1884 står det att han är född i Stockholms Domkyrko. Nu vet ju jag att Söderskivan inte är helt felfri utan som sagt det måste kollas.
Johan Knut försvinner från Södermalm 1892.
 
Detta var inte mycket till hjälp för dig utan det var mest ett konstaterande att problemet finns även i andra församlingar.
 
Rosine

2003-03-02, 18:25
Svar #2

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej Rosine!
 
Det är intressant att höra hur andra har löst liknande problem när de stött på dem.
Man undrar varför modern inte ville stå angiven i födelseboken, när hon ändå behöll sina barn?
 
Johan Knut Lindberg dyker upp 1884 i Katarina (källa: Söderskivan) han finns inte i inflyttninglängden dit, så jag visste inte varifrån han kom. Han var ju som det står fd Gardist, vilket även hans hyresvärd var. Jag spårade honom till Göta livgarde, där han varit gardist mellan 1876-1882. Han bodde kanske någon månad i Katarina förs. (ej i utfl längden) och flyttade sedan till Vaxholm, därifrån 1888 till Upplands-Bro där han blir statare.  
 
Han var född i Katarina förs. Uppgiften på Söderskivan är felaktig.
 
Har andra stött på problemet att in- och utfl. längderna för Katarina är ofullständiga?
Eller var Johan Knut bara duktig på att undvika att bli registrerad i dem?
 
Ingela

2003-03-02, 18:34
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Det står en del i denna diskussion Anbytarforum: Hur gör jag? (Metodfrågor): Barn utan känd moder.
 
Man får fram flera tips om man använder sökmotorn Sök i hela Rötter på t.ex. barnamordsplakat.
 
Hälsningar,
Eva

2003-04-25, 08:37
Svar #4

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej!
 
Nu har jag funnit Johan Knuts mor, hon var syster till den ovanstående faddern! När jag följde faddern 12 år framåt, fann jag Johan Knut och hans mor boende hos henne. Hela hans släkt på moderns sida kom från Gotland.
Är det troligt att hon kan ha försökt få faderskapet bekräftat i domstol, vid en tid när det var olagligt att få barn utanför äktenskapet?
I vilka längder i Stockholm kan man i sådant fall hitta uppgifter om detta?
 
Hon var piga hos en ogift grosshandlare året innan barnet föddes, så han är en kandidat till faderskapet, på Söderskivan finns uppgift om när denna person dog, så ev skulle en uppgift om barn kunna finnas i hans bouppteckning
 
Ingela

2003-04-25, 19:32
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7201
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Ingela!  
Kunde du se var Johan Knut o hans moder befann sig de 12 försvunna åren? Vad hette hon förresten?
Hur vet du att Lindbergssystrarnas hela släkt kom från Gotland? Har du forskat fram dem redan? Eller fått hjälp av någon Gotlandsforskare? Var på Gotland kom de ifrån?
Intresserad gotlandsättling.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-04-25, 22:14
Svar #6

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej Stefan!
 
Hans mor hette Josefina Fredrika Lindberg f. 18341217 i Visby, hennes äldre syskon var dock födda i Hejnum. Fadern var fångvaktare i Visby från 1833.
4 systrar bodde samtidigt i Stockholmstrakten under mellan ca 1850 och 1870.
Jag hittade dem på Gotland genom att jag fann en notering att faddern, och Johan Knuts moster, Johanna Elisabet Lindberg, kom ifrån Gotland. Hennes andra dotter hade namnet Barbara, jag sökte i det vigselregister som finns från Gotland, och fann en kvinna med detta namn i Hejnum som gifte sig med en man vid namn Lindberg. Jag besökte Arninge och fann hela familjen, vilken lycka!  
Släkten är spridd över Gotland, om du är intresserad kan jag skicka dig en fil.
 
Jag tror att modern bodde hos systern med barnet, trots att hon inte finns med i husf. längden där för 1857.
1858 flyttar hon från Katarina till Klara, men där har jag inte funnit henne. Hon och barnet flyttar fram och tillbaka några gånger mellan Visby (hos föräldrarna) och Stockholm 1860-1862, ingen församling i Stockholm dock angiven.
 
Sedan är det ett glapp fram till 1869 då hon plötsligt bor tills. med Johan Knut hos sin syster (som tack och lov bodde kvar på samma ställe hela tiden)
1871 står han som fosterbarn hos sin moster.
Han konfirmeras 1873 i Katarina, men bor inte hos sin moster.
1874 ska han enl uppgift från Stadsarkivet vara tapetserarlärling, jag har inte hunnit kolla detta.
1876 blir han soldat.
Josefina Fredrika Lindberg flyttar till Visby 1878 och dör där 1884
 
Detta är den rörigaste situation jag forskat i. Ett stort problem är när personer flyttade inom en församling, som ex Katarina så försvinner de bara från sin adress, utan någon anteckning om var de tar vägen. Folkräkningen är bara komplett för 1855. Då ska alla finnas med, även pigor och drängar. Så är det inte andra år. Det dröjde innan jag kom på detta. Detta år hittar man Josefina Fredrika Lindberg som piga hos en grosshandlare.
 
Hälsningar
 
Ingela Utterström

2003-04-26, 01:06
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7201
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för kompletteringarna Ingela!  
Jag har inte stött på några Lindberg i min släkt. Jag har heller inga i Hejnum.  
 
Min mormors farfar föddes också helt anonymt på barnhus i Stockholm 12/1 1821, men där finns inget att gå på som kan spåra modern, mer än 25 år gammal, fött sitt andra barn, mjölk i brösten, barnet friskt och placerat hos en dragonfamilj i Närtuna (B) redan 30/1, 18 dagar gammal! Sedan kan man följa hans liv framåt, men utan spår bakåt!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-04-26, 16:44
Svar #8

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej!
 
Den situationen verkar minst sagt besvärlig. Om inte det finns några handlingar i barnhusets arkiv, måste det vara väldigt svårt att lösa detta.
 
Vad beträffar det jag jag nämnde ovan, fanns det en släkthistoria om att Johan Knut först varit på barnhem, och sedan flyttat med sin mor till trakten av Upplands-Bro (där han sedan levede som vuxen). Jag hamnade fel från början, och det har dröjt många år innan jag slutligen hittade hans mor
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna