ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 15 december, 2012  (läst 2033 gånger)

2012-01-02, 07:13
läst 2033 gånger

Carl Szabad

Markus! Du har uppenbarligen ingenting alls att gå på och samtidigt skriver du att du inte är absolut säker! Du skriver att det bara är indicier men att hans namn har aldrig nämnts. Varifrån kommer då uppgiften? Att de båda enligt församlingsboken bor på fattighuset är ju inte ens ett indicium. Du lär aldrig hitta något bevis för att han inte är fadern! Det bevis du ska leta efter är att han verkligen är det. Det kan du bara få genom samtida vittnesmål i någon form, exempelvis i några kommunalnämndshandlingar eller någon samtida släkting som nedtecknat uppgiften. Annars rekommenderar jag att du lämnar den grenen.

2012-01-02, 12:02
Svar #1

Markus Fredriksson Ohliw

Carl!
 
Har som sagt bara ett förnamn att gå på, vilket inte är ett jättevanligt förnamn, då kollar jag ju den person som bodde i samma hus vid födelsetillfället med detta namn. Skulle jag hitta en anteckning om att han är fadern är ju allt frid och fröjd. Undrade ju var jag skulle kolla om jag inte fann något i hfl eller födelseboken, och fick svaret att kolla i kommunalhandlingar.
 
Har ju tänkt att kolla de i Skå församling med detta förnamn,ett förnamn som enda uppgift är väl ett indicium om något?

2012-01-02, 13:49
Svar #2

Carl Szabad

Den ende som stod som sinnessvag på fattighuset vid den tiden hette Erik Herman Olsson. Det är ju inte särskilt ovanliga namn.

2012-01-02, 14:06
Svar #3

Markus Fredriksson Ohliw

Herman var namnet som jag letade efter, alltså ligger det nära till hands att kolla han i första hand, inte ovanliga namn men Herman hör inte till de vanligare.
Måste ju börja i någon ände.
 
Tack för hjälpen alla inblandade.
 
Markus

2012-01-02, 17:12
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Den som Carl hittat är:
 
18581028
 
Olsson, Erik Herman
 
Ålderdomshemmet
 
Död 28/12 1941.
 
Kyrkobokförd i Skå (Stockholms län, Uppland).
 
Född 28/10 1858 i Sånga (Stockholms län, Uppland).
 
Ogift man.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Färingsö, Ekerö kn (Stockholms län, Uppland)
 
Födelseförsamling i källan:
Sånga (Stockholms län)
 
Källor:
DB, SvBef
----------------------------------------
 
Men det finns en med samma namn och som är yngre, dock inte på Fattighuset:
 
18841005-123
 
Olsson, Erik Herman
 
Säby 4:12, Eriksberg.
 
Död 15/10 1950.
 
Kyrkobokförd i Skå (Stockholms län, Uppland).
 
Född 5/10 1884 i Skå (Stockholms län, Uppland).
 
Gift man (30/10 1913).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Färingsö, Ekerö kn (Stockholms län, Uppland)
 
Födelseförsamling i källan:
Skå (Stockholms län)
 
Källor:
DA / DOR 50-51
--------------------
 
De som hette Herman som står med i Sveriges Dödbok 5, som anges födda i Skå är:
 
Asp, Karl Herman           18660627
Berggren, Herman Julius           18570713
Berggren, Johan Herman           18510906
Eriksson, Karl Herman           18371022
Hermansson, Herman Adolf   18970211-0330
Hermansson, Herman Leonard   18710924-121
Hermansson, Karl Herman           18900509-125
Karlsson, Frans Herman Palm   18711004
Larsson, Johan Herman           18480817
Nässling, Herman Gotthard   18690505-049
Olsson, Erik Herman           18841005-123
 
-------------------------------------------------
 
Ur Sveriges Befolkning 1900, de som hette Herman och var bosatt i Skå:
 
(Barn), Erik Herman           1884
(Barn), Ernst Herman           1886
(Barn), Herman Adolf           1896
(Barn), Ivan Herman Rudolf   1883
(Barn), Karl Herman           1890
(Barn), Karl Herman           1896
(Barn), Per Herman           1893
Abrahamsson, Johan Herman   1848
Eriksson, Karl Herman           1837
Franzén, Fritz Herman           1878
Hermansson, Herman Leonard   1871
Larsson, Johan Herman           1848
Olsson, Erik Herman           1858. levde ensam i Stjertnäs, Skå.
Söderberg, Erik Herman           1845
---------------------------------------------------
 
Erik Herman Olsson bodde i Eneby, Skå med sin fader 1890:
 
Post 384474
 
Olsson, Karl Gustaf
f.d. Skeppare
 
f. 1826 i Ekerö (Stockholms län, Uppland)
 
Änkling, far i familjen
 
Eneby
Skå (Stockholms län, Uppland)
 
Födelseort i källan: Ekerö Stockh. l.
--------------------------------------------------
 
Ur Sveriges Befolkning 1880:
 
Post 1880-2-8-562
 
Erik Herman
 
f. 1858 i Sånga (Stockholms län, Uppland)
 
s.
Ogift man, barn i familjen
 
Skrifna på och boende inom socknen ehuru saknande fast bostad
Skå (Stockholms län, Uppland)
 
Registrerad födelseort: Sånga Stockholms län
-------
 
Olsson, Karl Gustaf           1826, Ekerö   Far
Norrman, Sofia Albertina   1822, Sånga   Mor
(Barn), Erik Herman           1858, Sånga   Barn
(Barn), Josefina Vilhelmina   1864, Skå   Barn
 
Post 1880-2-8-560
 
Olsson, Karl Gustaf
Arbetskarl
 
f. 1826 i Ekerö (Stockholms län, Uppland)
 
Gift man, far i familjen
 
Skrifna på och boende inom socknen ehuru saknande fast bostad
Skå (Stockholms län, Uppland)
 
Registrerad födelseort: Ekerö Stockholms län.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-01-02, 19:52
Svar #5

Markus Fredriksson Ohliw

Stefan!
 
Tack ska du ha, bockar och bugar!
 
Markus

2012-01-15, 16:28
Svar #6

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hur är det, har inte oäkta barn någon arvsrätt? I bouppteckningen efter min farmors mormor, som hade ett oäkta barn innan hon gifte sig, finns inte den oäkta sonen med, trots att han levde vid den tidpunkten. Alltså måste oäkta barn sakna arvsrätt, eller?
 
Tacksam för svar!

2012-01-15, 17:15
Svar #7

Utloggad Nils Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2018-05-16, 20:25
    • Visa profil
Vill minnas att oäkta barn viss arvsrätt efter modern 1866. Full arvrätt efter modern 1905, och efter fadern så sent som 1970. Vad som menas med viss kommer jag inte ihåg just nu.  
 
Före 1845 fick flickor hälften av vad pojkarna fick.
 
Dessutom finns en hel del undantag som komplicerar det hela, framförallt vad gäller adel och jordägande.

2012-01-15, 22:20
Svar #8

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Detta gäller år 1895. Jag har beställt fostermoderns bouppteckning, kanske finns fostersonen med där.

2012-01-16, 00:18
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Från 1866 fick oäkta barn lika med äkta barn taga arv efter sin moder å den egendom som ej utgör bröstarvinges laglott. Men bara under förutsättning att modern låtit som sitt barn anteckna det i kyrkoboken för den församling, i vilken hon då (=vid nedkomsten) var kyrkoskriven. Det räckte alltså inte att hon stod som mor till barnet i födelseboken - hon måste be prästen att särskilt notera i boken att hon ”låtit anteckna barnet som sitt”. Från 1905 behövdes inte längre den anteckningen och barnet fick full arvsrätt efter sin mödernesläkt.
 
Fosterbarn hade ingen arvsrätt efter fosterföräldrarna.
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2012-01-16 00:21)
Hälsar vänligen
Maud

2012-01-16, 00:28
Svar #10

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Tack för klargörandet, Maud. Nu vet jag att det krävs en anteckning i födelse- och dopboken om att modern har bett att få barnet antecknat som sitt. Såg förresten nu att det står angivet 8/12 absolution, är inte det detsamma med att få barnet antecknat som sitt?  
 
Då var det som jag misstänkte när det gäller fosterbarn och deras arvsrätt, att de inte ärver någonting efter sina fosterföräldrar. Bouppteckningen beställde jag dock inte enbart i det syftet utan också för att se om en bror till fostermamman, som emigrerat, finns med som dödsbodelägare.
 
(Meddelandet ändrat av antonro 2012-01-16 00:41)

2012-01-16, 10:46
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Absolution har inget att göra med att modern lät anteckna barnet som sitt.  
 
Wikipedia: Avlösning, absolution, är den handling genom vilken prästen tillsäger någon syndernas förlåtelse, vanligen i gudstjänst eller vid bikt.  
 
En kvinna, som fött ett oä barn, fick bekänna sina synder inför prästen, som sedan gav henne förlåtelse för hennes synd. När hon genomgått detta var hon åter tillåten att gå till nattvarden, vilket var mycket viktigt förr i världen.

2012-01-16, 13:00
Svar #12

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Tack så mycket Elisabeth, nu vet jag det.

2012-01-24, 15:11
Svar #13

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Jag läste på förra sidan i denna tråd om att man kan kontakta kommunarkivet för att eventuellt hitta uppgifter om fadern till ett oäkta barn fött på 1900-talet. Vad exakt är det man ska leta efter? Någon som vet om dessa dokument omfattas av någon slags sekretess?
 
En kusin till min mormor föddes som oäkta son år 1923, tror ni att det är möjligt att hitta någon information om fadern då?
 
Tacksam för svar och hjälp!

2012-01-24, 15:55
Svar #14

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Från 1917 fick alla uä barn en barnavårdsman som bland annat hade i uppgift att söka barnafadern och förmå honom att betala underhåll. Sonen har alltså en barnavårdsakt i barnavårdsnämndens arkiv i stads-/kommunarkivet. Om fadern var känd finns det uppgifter om honom i akten.
 
Om den senaste anteckningen i akten är mer än 70 år gammal är den inte sekretessbelagd. Om sonen fortfarande är i livet har han själv rätt att få ut den, oavsett när sista anteckningen gjordes.
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2012-01-24 16:02)
Hälsar vänligen
Maud

2012-01-24, 16:01
Svar #15

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Ok, tack så mycket för de uppgifterna, Maud! Är det sekretess på denna barnavårdsakt, så att vem som helst inte har rätt att ta del av den? Jag menar, jag är ju inte jättenära släkt med honom...

2012-01-24, 16:03
Svar #16

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Gjorde ett tillägg i förra inlägget innan jag såg ditt svar.
Hälsar vänligen
Maud

2012-01-24, 16:06
Svar #17

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Tack för all information, Maud! Personen i fråga är avliden sedan 1996. Han var född 1934 inte 1923 som jag skrev tidigare. Jag kan ju pröva att kontakta kommunen och se om de kan få fram någon information.

2012-07-07, 19:03
Svar #18

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Visst var det från och med 1 januari 1918 som barnavårdsmän infördes? Jag stötte av en slump på en anteckning om fader till en oäkta dotter, Vivia, född 1917-06-15 i Skellefteå landsförsamling. AID: v212997.b2090.s192. Där står under anteckningar: Fader: Edvard Hedman, Mulltjäln. Barnavårdsnämnden. Min fråga är nu, gjorde barnavårdsnämnden utredningar om vissa barn födda före 1918? Om inte, varför har de gjort det i detta fall? OBS! Detta är ingen släkting till mig.
 
(Meddelandet ändrat av antonro 2012-07-07 19:03)

2012-12-15, 12:16
Svar #19

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Oäkta barn blir fosterbarn i familjen?
Det är troligen dumt med en sannolikhetsfråga, men jag kastar mig ut ändå. Jag håller på att försöka bekräfta biologiskt släktskap mellan min sons farfar och hans farfars far. Farfar Oskar föddes som oäkta son till Matilda och kom två år gammal som fosterbarn till familjen Hermansson i Matildas hemförsamling. I familjen fanns Henning, som kom att fungera som Oskars pappa när han var vuxen. Matilda och Henning var jämngamla. Oskar fick samma tillnamn som Henning, Sigfrid, och bar också samma efternamn, Hermansson. I familjen fanns också en oäkta dotterdotter upptagen som fosterbarn, men där står utskrivet att hon var just barnbarn. Det står inget sådant om Oskar någonstans. Var det vanligt att sönernas oäkta barn togs emot i familjen liksom döttrarnas gjorde? Det är ju så att säga lättare att bevisa familjesamhörighet med ett dotterbarn än med sonens utomäktenskapliga barn.
Oskar bodde hemma hos farföräldrarna tills han som vuxen flyttade hemifrån. Han har aldrig bott med Henning.
Det enda foto som finns på Henning är när han är gammal och Oskar själv blev bara drygt 40 och det är svårt på de foton som finns att kunna se en ev. far/son-likhet.
Jag undrar nu hur pass sannolikt man kan anta att det är att Henning faktiskt var Oskars biologiska pappa? (Han står inte upptagen i Hennings bouppteckning som arvtagare 1953.)  
Kan man med hjälp av namnen anta att det förhåller sig så, eftersom Oskar bär samma tillnamn som Henning och dessutom efternamnet?  
Finns det någon institution man kan kontakta för att få reda på mer om fosterbarnsplaceringen? Jag har funderat på att beställa Matildas bouppteckning, men har inte hennes dödsdatum (kan inte hitta den någonstans). Står barn som lämnats ut som fosterbarn på den biologiska mammans bouppteckning?  
Jag är mycket tacksam för tips om vart jag kan vända mig och tar gärna emot era icke-underbyggda tankar om sannolikt faderskap också!
Mvh
Lotta M

2012-12-15, 15:08
Svar #20

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
När jag forskade åt en vän hittade jag ett liknande fall. I släkten berättades att en man (född utom äktenskapet 1910) hade vuxit upp som fosterbarn hos sina farföräldrar, eftersom fadern hade emigrerat till USA innan gossen föddes, och barnets mor av någon anledning inte kunde ta hand om gossen själv.
 
Jag dök ner i källorna. I födelseboken står endast moderns namn angivet, faders namn är helt utelämnat (inte ens okänd). Däremot hamnade gossen mycket riktigt som fosterbarn hos ett äldre par, vars son faktiskt emigrerade strax innan gossen föddes. Det äldre paret var dessutom de enda faddrarna när gossen döptes. Vad jag kan minnas står gossen så småningom antecknad som sonson hos det äldre paret (till en början som fosterson), men i vilket fall som helst fanns ju släktens berättelse bevarad som kunde peka i den riktningen.
 
Som jag förstått i ditt fall är Oskar alltså född före 1917, och faderns namn är inte angivet i födelseboken? Finns någon berättelse i släkten som kan antyda att Henning skulle vara Oskars far? Som jag tolkar det finns ingen sådan berättelse? Att Oskar inte är upptagen i Hennings bouppteckning behöver inte betyda något. Jag vill minnas att utomäktenskapliga söner fick full arvsrätt efter sin far först 1970, och om Henning inte skrivit testamente och gjort Oskar till sin arvinge faller Oskar alltså bort från arvet. En sak som dock inte framgår av ditt inlägg är huruvida Henning sedermera gifte sig? Då kanske man förstår om Oskar inte finns med i något testamente, Henning kanske medvetet undanhöll sonen för en ev. hustru och barn inom äktenskapet?
 
Oskar borde stå med i Matildas bouppteckning, om han är född efter 1905 dvs., samt om han är född före 1905 och Matilda valt att anteckna honom i födelseboken såsom sitt (en intressant pågående diskussion om just detta ämne finner du .
 
När det gäller fosterbarnsplaceringen misstänker jag att sådana handlingar finns i kommunens arkiv (jag är dock inte helt säker). Kommunerna började bildas redan 1862, och eftersom både Oskar föddes och fosterföräldrarna bodde inom samma kommun bör handlingarna finnas där.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-12-15, 16:12
Svar #21

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Hej Markus!
Tack för ditt intressanta svar! Det finns visa likheter med ditt fall, men mitt känns lite lösare i kanterna.
Oskar föddes 1904 och blev lämnad av sin mor Matilda vid två års ålder. Vad jag funnit gifte hon sig aldrig och fick inte heller fler barn, men som sagt - jag kan inte finna hennes dödsnotis någonstans.  
Henning gifte sig två gånger, 1908 och 1921, men får inga fler barn. Oskar dör redan 1947 och Henning 1953 och då Oskar dör är hans barn bara tre resp. 1 år gamla och har inga egna minnen av fadern. Henning fungerade dock som en farfar för dem tills sin död och kallades också för farfar då. Någon annan berättelse ens inom familjen finns inte. Oskars änka gifte snabbt om sig och fick fler barn och första äktenskapet diskuterades inte alls. Uppenbarligen bodde ju heller aldrig Oskar hos Henning, utan hos familjen Hermansson till vuxen ålder.  
Det var bra att få veta att Oskar inte utan testamente hade kunnat ärva Henning, då är ju den biten inte så konstig. Matildas bouppteckning blir väl svår att beställa då jag inte har en aning om när hon dör. Det enda jag vet är att hon levde så sent som 1938, men sen kan jag inte leta längre på det som finns utlagt på nätet. I dödboken står hon inte med. Oskar finns antecknad i födelseboken som Matildas oäkta son.
 
Jag ska gå in och läsa den diskussion du länkar till och dessutom prova mig fram i kommunarkiven. Tusen tack för din hjälp!
Mvh
Lotta M

2012-12-15, 16:39
Svar #22

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej igen Lotta!
 
Jag hoppas att mitt inlägg kanske gav några nya infallsvinklar, det känns ju tyvärr lite hopplöst när nu Oskar föddes 1904 (innan barnavårdsmannen började verka 1917) men man kan ju alltid hoppas att kommunarkivet ger något. Kanske farföräldrarna specifikt bad om att få ta hand om lille Oskar, och att där finns brev eller dylikt bevarade i arkivet?
 
När det gäller Matilda letade jag fram Oskars födelsenotis 1904, och där står ju modern som Hedda Matilda Karlsson, född 1874 24/6. Någon sådan person finns inte på dödskivan 1901-2009, däremot finns en Hedda Matilda Eriksson (!), född exakt det datumet, som ska ha avlidit 1943 25/5 och ligger begravd på Katrineholms kyrkogård (enl. CD-skivan Begravda i Sverige). Kan det vara rätt dam? På CD-skivan står inget civilstånd för henne, men hon verkar ligga ensam i graven.
 
Mvh, Markus
 
(Meddelandet ändrat av lars_markus 2012-12-15 16:44)
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-12-15, 16:41
Svar #23

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Jag kan ju säga att jag har varit med om en liknande situation som dig, dock på 1800-talet. Min farmors mormor Maria födde 1871 en oäkta son som kom att bära namnet Per August. I födelse- och dopboken finns ingen fader antecknad. När Per var nio år gammal (1880) flyttade han till sin moster och hennes make och blev fosterson hos dem. (De hade inga egna barn). Han kom då att bära fosterfaderns efternamn Burman. (Innan han flyttade fanns ingen anteckning om något efternamn för honom). Varför han flyttade var förmodligen för att modern Maria två år tidigare (1878) gifte sig med min farmors morfar Albert.
 
Genom att kontakta en dotterdotter till nämnde Per August, fick jag veta att hennes numera avlidne kusin hade släktforskat och att han hade funnit att Per Augusts far hade stämts inför häradsrätten. Jag kollade upp detta och bad landsarkivet i Härnösand att leta bland stämningslistorna för år 1871 i Lövångers tingslags häradsrätts arkiv. Bingo!  
 
I stämningsansökan nr. 7 för året står det att Per Augusts morfar (alltså Marias pappa) Per Anton hade stämt bondesonen Pehr August Pehrsson i Noret för att få denne att betala uppfostringsbidrag för det sammanavlade barnet med Maria. Maria var inte myndig när Per August föddes, kanske var det därför som hennes far Per Anton ville att denne Per August Pehrsson skulle göra rätt för sig. I stämningsansökan står också vilket datum målet skulle tas upp i domboken så jag ska försöka att ta reda på vad som står där.
 
Med detta sagt, det kan löna sig att leta bland stämningslistorna för det aktuella året, i ditt fall 1904.  
 
Förresten, när är denna Matilda född och vad hette hon i efternamn? Finns hon med i Sveriges dödbok tro?
 
Mvh Anton
 
(Meddelandet ändrat av antonro 2012-12-15 16:42)

2012-12-15, 19:28
Svar #24

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Marcus och Anton! Jag måste snabbsvara på era inlägg och läsa dem mer noga senare ikväll, men HUR kan det komma sig att jag inte får fram Hedda Matilda på Dödboks-skivan 1909-2009?? Jag har letat på alla stavningar och också på efternamnet Eriksson eftersom hon tog det namnet senare, för att få faderns efternamn istf Karlsson. (Fadern hette Karl Eriksson.) Jag provade igen nu och får fortfarande inte upp hennes namn. Men det är säkert rätt person du har hittat, Marcus - allt verkar stämma. Kan det vara olika upplagor på samma dödboks-skiva?? Jag ska plocka fram min gamla, mindre omfattande skiva och slå på den också.
 
Återkommer senare!
 
/Lotta
Trött o stressad är ingen bra kombination! Förstår nu att hon finns på Begravda.skivan och inte dödboken! Suck...  
 
(Meddelandet ändrat av Amfi 2012-12-15 19:49)

2012-12-15, 19:32
Svar #25

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Kom på att det hjälper inte med gamla skivan, den börjar ju inte förrän 1947 och SCB:s register slutar 1940... Litar på dig, Marcus! Kan man få be om en skärmdump på informationen? Det vore jättesnällt!

2012-12-15, 19:50
Svar #26

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Den nyare Sveriges dödbok-skivan är inte komplett. Cirka 30% av de avlidna mellan åren 1901-1947 finns inte med, denna Matilda verkar vara en av dem.
 
Markus!
Har du begravda i Sverige 2? Jag har version 1 och där finns Matilda ej med.

2012-12-15, 20:14
Svar #27

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Nej, jag har märkt det, Anton. Inte heller finns Hedda Matildas mamma med i Dödboken. Kanske finns hon på din begravda-skiva? Hon hette Hedda Josefina Carlsdotter och var född 1852-09-11 i Stora Malms församling, Södermanland. Kanske kan du lösa det problemet åt mig?
 
När vi ändå är igång - Hennings första hustru finns inte heller med i Dödboken! Hon hette Hedvig Augusta Vislander, gift Hermansson och född 1872-06-12 i Stockholm. Ingen blir gladare än jag om någon kan hitta deras dödsdatum åt mig!
 
/Lotta

2012-12-15, 20:16
Svar #28

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Jag undersökte saken och fick fram att Katrineholms församling bildades först 1961 då den utbröts ut Stora Malms församling. Jag sökte därför i Sveriges dödbok 1901-2009 efter döda (utan namn) i Stora Malms församling, den  församling där Matilda bör ha varit skriven vid sin död. Jag vet inte vad som har hänt, men det finns bara en namnlös avliden person registrerad i Stora Malm år 1943, och uppgifterna för den personen stämmer inte in på Matilda. Några andra avlidna finns inte registrerade för Stora Malm 1901-1946, däremot fr. o. m. 1947, så Stora Malm ingår tydligen bland de 30% av församlingarna som inte har registrerats, som Anton nämner.
 
Däremot fanns hon som sagt med på CD-skivan Begravda i Sverige (version 2, jag glömde nämna det i mitt senaste inlägg) och såhär posten ut:
 
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-12-15, 20:18
Svar #29

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Många tack för den bilden, Marcus! Det betyder mycket för Matildas barnbarn att få veta!  
 
/Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna