ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oäkta pojk """"försvunnen"""" mellan 2? och 8 års ålder  (läst 575 gånger)

2005-02-22, 22:17
läst 575 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Modern arbetar som piga på en gård i Västra Frölunda både före och efter sonens födelse, men hon föder honom i grannsocknen Fässberg 1874.  
 
När pojken är drygt ett år flyttar båda hem till moderns bror på Styrsö där de bor i drygt ett år, tills brodern flyttar därifrån 1876. I utflyttningslängden från  Styrsö står modern och sonen som utflyttade från socknens slut till Frölunda.
 
Ingen av dem finns med i Västra Frölundas inflyttningslängd.
 
Modern återfinns bara några dagar senare i Fässberg, men hon är ensam och arbetar som piga.  
Modern flyttar senare till Örgryte där sonen inte heller är med.
1881 flyttar hon till Göteborg.
 
1882-03-28 flyttar sonen till socknens slut på Styrsö, från Frölunda står det, men han finns inte med i Frölundas utflyttningslängd. Han stannar på Styrsö i TRE dagar och utflyttar 1882-03-31 till Göteborg där han återförenas med modern.
 
Jag håller på och lusläser husförhörslängderna från ovanstående tre socknar. Är nästan klar, men har hittills inte hittat honom någonstans. Kanske är han fosterson i någon av gårdarna var min tanke. Jag har också letat efter honom hos släktingar som skulle kunna tänkas ha tagit hand om honom - men nej - han finns inte hos dem heller.
 
Var kan han ha befunnit sig?
 
Senare när han är 12 år dör modern och då försvinner han igen några år. Förmodligen kommer jag dock att hitta honom i Stadsarkivets handlingar eftersom fattigvården blev inkopplad då.
 
Mvh
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna