ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oäkta son  (läst 635 gånger)

2014-04-07, 19:35
läst 635 gånger

Utloggad Britt-Marie Kronstrand Wallin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2018-01-07, 14:32
    • Visa profil
Jag har länge försökt att hitta min morfars pappa. Han är född i Ytterby (O) 1876-07-29 som oäkta. Det märkliga är att han får efternamnet Davidsson vilket ingen i familjen eller släkten heter, modern heter Nilsdotter och gifter sig efter några år med en Johan Johansson. Jag har sökt efter en David som funnits i hennes närhet under tiden vid graviditeten och hittat en Olof Davidsson som var dräng vid samma gård som hon var piga. Men fick ett barn faderns efternamn vid den tiden 1876 oftast blev det ju förnamnet följt av son eller dotter. Detta men namn verkar inte vara konsekvent i landet utan lite olika i olika socknar. Jag har beställt tid vid landsarkivet i GBG för att försöka hitta något i domboken för denna tid men chansen är ju liten. Vad tror ni ??? Har jag någon chans att få reda på vem fadern var??? Kan det vara denne Olof Davidsson som jag hittat??? Annars när jag hittat oäkta barn får ju ofta barnet moderns efternamn.
Tacksam för synpunkter
MVH//Britt-Marie Kronstrand Wallin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna