ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oä barn födda utomlands.  (läst 796 gånger)

2009-04-18, 00:35
läst 796 gånger

Utloggad Torsten Brodén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2015-03-23, 15:48
    • Visa profil
Jag har en släkting i Skåne, som i början av 1900 talet födde ett oäkta barn i Köpenhamn, ett ganska vanligt förfarande förr. Barnet finns inte noterat i födelseböckerna, och detta var tydligen avsikten med utlandsfödseln.  
Då är min fråga: Om barnen inte bokfördes i födelseboken, hur kom de då in i systemet för de finns med i alla officiella handlingar, de finns i skolpapper, i husförhörslängder/mantalslängder osv.De är konfirmerade,har gift sig och bildat familj osv, och all registrering finns utom just i födelseboken.
Barnen är ju svenska medborgare, inga notiser finns om något annat.
Normalt sett så var väl födelsenotisen/födelseattesten själva grunden för att komma in i alla register, men hur kom dessa barn in i böckerna??
 
Torsten

2009-04-18, 09:22
Svar #1

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
Hej Torsten
 
Jag har ett motsvarande fall. Hon var född i Köpenhamn 1901. Där fanns då något som hette Kgl. Fødselsstiftelsen.
 
Det kan vara värt att kontrollera om barnet är fött där. Jag vet inte om deras uppgifter lagts ut på nätet, jag skrev ett brev dit och fick ut födelseuppgifterna men det är mer än tio år sedan nu och jag har inte varit i kontakt med dem senare.

2011-02-27, 09:19
Svar #2

Utloggad Susanne Häll Lundmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2013-02-09, 11:51
    • Visa profil
Hej. Jag hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har en som födde sitt barn i köpenhamn 1920, fadern har aldrig varit känd, men nu när man läser födelseboken över Lund så står där ett namn över en mans person som är boende i Aalborg och som enl. barnavården eller dylikt kan inte riktigt se vad där står är fadern. Hur kan jag kontrollera detta?
 
mvh Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna