ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fastighetsareal  (läst 2373 gånger)

2013-01-06, 18:48
läst 2373 gånger

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej!
 
Jag vet inte om detta är rätt kategori för detta, om inte får moderator gärna flytta ämnet till rätt avdelning.
 
Jag undrar om någon vet var man kan hitta uppgifter om hur stor del av en fastighets totala areal som består av t.ex. skogs- och odlingsmark osv? Har kollat med Lantmäteriet, men de har endast uppgifter om fastighetens totala areal.  
 
Kan kommunen ha några uppgifter om detta eller kanske skattemyndigheten? Hoppas att någon kan hjälpa mig med var jag ska vända mig. Fastighetsbeteckningen känner jag till.
 
Mvh Anton

2013-01-06, 19:18
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Söker du information om nutid, så är det nog svårt om inte Lantmäteriet eller kommunen vet?! För att få en grov uppfattning kan du kanske jämföra Google maps med en fastighetskarta.  
 
För 1800-tal och tidigt 1900-tal har jag däremot sett sådana uppgifter på Lantmäteriets Historiska kartor - vid skiften och liknande behövde man förstås räkna ut hur stor areal som var av respektive typ, och jag har sett bykartor där de olika marktyperna finns markerade med olika mönster. Men jag vet inte om denna information genomgående finns med, eller om jag haft tur med de få fastigheter jag slagit upp.

2013-01-06, 19:23
Svar #2

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Jag söker framför allt uppgifter om nutid, men jag ska höra med skatteverket. Eftersom det är en jordbruksfastighet så bör ju någon fastighetsdeklaration/taxering finnas registrerad hos dem. Jag är dock inte säker, men jag ska som sagt fråga dem.  
 
Kommunen har jag inte kontaktat ännu i ärendet, men ska göra det.
 
Tack för dina tips Anna-Carin, de uppskattas!

2013-01-06, 19:38
Svar #3

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Har du kollat i Lantbrukarnas taxeringskalender? I 2010 års modell framgår åkerareal, skogsareal och taxerad areal. Eftersom inte alltid summan av åkerareal och skogsareal blir lika mycket som den taxerade arealen, så finns det nån mera areal som inte framgår av taxeringskalendern.

2013-01-06, 19:40
Svar #4

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Nej, den har jag inte kollat i Christer. Tack för tipset! Var hittar jag den kalendern?

2013-01-06, 19:46
Svar #5

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se

2013-01-06, 19:56
Svar #6

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Tack så mycket Christer! Jag ska se efter om mitt lokala bibliotek har den, annars kanske jag beställer den.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna