ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur hittar man information om platser?  (läst 1333 gånger)

2011-03-13, 20:04
läst 1333 gånger

Utloggad Annika Hasselblad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-01-01, 21:20
    • Visa profil
Hej alla duktiga forskare!
 
Jag och min man har precis flyttat till Lödöse, en spännande bygd med mycket historia. Vi har många papper kvar om bygget av vårt hus år 1942. Vad vi förstår så har en gård uppstyckats och bland annat vår tomt har bildats. Nu undrar jag hur man tar reda på hur området såg ut innan, vem som ägde gården, vem som bodde där etc?  
 
Mvh
 
Annika Hasselblad

2011-03-13, 22:48
Svar #1

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Börja med att gå till kommunens byggnadsnämnd. Den har ett arkiv, som kan innehålla en hel del av värde. När det blivit för fullt där, flyttas äldre arkivalier över till något annat arkiv, för Lödöse troligen landsarkivet i Göteborg.
En annan väg är Lantmäteriet. Redan en titt på deras hemsida, ingången Historiska kartor, brukar ge en hel drös gamla skiften och avstyckningar.

2011-03-13, 23:47
Svar #2

Utloggad Ann-Charlotte Åkerblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:48
    • Visa profil
    • http://anncharlotteakerblom.akerblom.se/
Som Gunnar skriver kan du få en hel del information från Lantmäteriet, www.lantmateriet.se . Om du går in på Min fastighet och loggar in med din e-legitimation, så får du en massa uppgifter om fastigheten. I slutet finns en arealutredning där det bl.a. finns gamla beteckningar på tomten + en hänvisning till vilken akt man ska leta i för att få mer information. Har man tur finns akten digitalt!

2011-03-14, 15:18
Svar #3

Utloggad Annika Hasselblad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-01-01, 21:20
    • Visa profil

2014-09-04, 16:50
Svar #4

Utloggad Bengt Ohlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2015-01-10, 15:50
    • Visa profil
    • www.eivorobengt.se
Jag är nybörjare som släktforskare. Min släkt på min fars sida kommer från BäcJag undrar ocksåk i Våmhus. Vid ett besök där nyligen såg jag att det fanns gott om byggnader som kunde vara äldre än 100 år. Min farfar sålde gården i början av 1900-talet och flyttade därifrån. Jag undrar nu:
- I husförhörsböckerna benämns gårdarna Bäck 1, Bäck 2 osv. Kan man med denna   benämning spåra vilken gård det avser och i så fall hur, eller finns det inget system i numreringen?
- Jag undrar också om man kan hitta köpehandlingar, lagfarter osv från gårdsförsäljningen?
Hoppas på hjälp.
/Bengt

2014-09-04, 16:59
Svar #5

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Man kan ex. kolla i följande handlingar för att se ägarskiften m.m. (kräver nog ett konto hos SVAR)
 
Lagfartsböcker 1875-1933
http://sok.riksarkivet.se/lagfartsbocker
 
Fastighetsböcker 1933-1980-talet
http://sok.riksarkivet.se/fastighetsbocker
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2015-11-09, 22:03
Svar #6

Utloggad Emma Sundström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2019-01-17, 17:13
    • Visa profil
Hej.  
 
Då jag är nybörjare inom att forska om hus, så skulle jag bli glad för lite hjälp.  
 
Jag skulle vilja hitta information om mitt barndomshem i Bensbyn/Luleå, Likskärsvägen 60-62.  
Det ända jag vet om det huset är att det byggdes någon gång på 1800-talet.  
 
Tack på förhand.  
Emma

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna