ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Att bli ihågkommen efter sin död  (läst 1295 gånger)

2008-09-12, 10:26
läst 1295 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ibland kan jag tycka att vi som rotar i andra människors livsöden, folk, som vi inte har någon anknytning till, återupprättar deras liv.
 
Kända människor blir ihågkommen på film, via böcker eller skivor. Andra färgstarka personer kan man prata om i släkten många år efter deras död, men så finns det de som lever sina liv utan att göra så mycket väsen av sig.
 
Tar man tag i en sådan människas livsöde och levandegör personen, så tror  jag, att vi gör en god gärning gentemot den personen, trots att han/hon är död.
 
Visst är det fler än jag som känner stolthet över att vi kan även lyfta fram en sådan persons levnadsöde för eftervärlden?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-12, 23:08
Svar #1

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Så rätt tänkt, Ann-Mari!
Jag ställde nyligen en fråga under rubriken Sanatorium på Övriga ämnen, angående min moster Herdis som dog i TBC vid 18 års ålder, efter att ha smittats i sitt hem där en läkare hade mottagning en gång i veckan. Hon hjälpte då till att bära rondskålar och spottkoppar!
Jag har nu börjat skriva ner hennes historia. Den grundar sig bara på sjukhusjournaler, några  fotografier, hennes dagbok, ett litet skrin med minnessaker som hon samlat och några få saker som jag svagt minns att min mor berättat om henne.
Det sägs att när Selma Lagerlöf en gång blev tillfrågad om varför hon skrev om alla de där kufarna och underliga människorna i Värmland, så ska hon ha svarat: För att de inte ska ha levat förgäves!
Precis så tänker jag om Herdis.
Sylvia

2008-09-18, 00:33
Svar #2

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Precis vad jag tänker! På något sätt hedrar vi och återupprättar deras liv - de människor som levde innan vi fanns till. Jag vill också att de ska leva vidare - även om de var vanliga människor.  
Om de inte levt hade vi inte heller funnits. Även om de inte är våra släktingar så är de en del av vår historia och det är så sant - de ska inte ha levat förgäves. Vi kanske kan ge dem ett andra liv - komma ihåg deras historia. Visst är det fint att vi kan tänka på dem och bry oss om deras öde!
Margaretha

2008-09-18, 15:10
Svar #3

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Sylvia, när jag läser din kommentar undrar jag om du kommit i kontakt med begreppet Mikrohistoria? Det finns en fin handbok i ämnet också.

2008-09-18, 22:48
Svar #4

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Nej Anders, det har jag inte! Vad är det?
Snälla, berätta mer!
Vad heter den handboken?
Vänligen,
Sylvia

2008-09-19, 10:56
Svar #5

Utloggad Ingrid Månsson Lagergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2012-11-25, 12:29
    • Visa profil
Hej
Kan det vara denna bok Anders menar???  
   
   
Götlind, Anna,1959- & Kåks, Helena,1963-  
 Handbok i konsten att skriva mikrohistoria / Anna Götlind och Helena Kåks  
 2004
 Natur och kultur  
 ISBN 91-27-09760-9  
   
 Ingrid ML

2008-09-19, 16:23
Svar #6

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ja, det är boken av Götlind och Kåks jag menar.
 
Om boken, och lite mer, kan man läsa här:
 
http://proveniens.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=9a04d2a6-1f8f-4951-8421 -4ada4e527ff8&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

2008-09-19, 21:46
Svar #7

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Tack, Ingrid och Anders!
Jag har googlat och hittat boken och lite annat om begreppet mikrohistoria.
Det du har på Proveniens Fokus, Anders, är mycket intressant.
Nu planerar jag inte att precis att ge ut någon bok, utan kanske mer låta mina barn och kanske några fler läsa om Herdis. Detta har ju inspirerat mig att göra lite research kring hennes sjukdom, hur den behandlades vid denna tid, hur sanatorierna fungerade osv., så jag lär ha fullt upp att göra framöver!
Det är detta som gör släktforskningen så intressant, att den genererar så mycket vidare forskning, något som man aldrig blr färdig med.
Härligt med en hobby som aldrig tar slut!
Sylvia

2009-07-19, 07:18
Svar #8

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Benny Borgstrands inlägg 18 juli 2009 kl 22:47 angående släktbiblar samt ytterligare 9 inlägg med anledning av detta har flyttats till den nyskapade tråden Övriga ämnen - 07 Böcker - Släktbiblar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna