ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-03-08  (läst 2623 gånger)

2005-05-10, 21:41
läst 2623 gånger

Ingrid Wikberg

I senaste numret av Kulturens Värld (nr.2 2005) finns en mycket intressant artikel:  Andrew's dagböcker gav stoff till untvandrarsviten  skrivet av Margareta Bremertz.  
Det handlar alltså om inspirationskällan till Wilhelm Mobergs Utvandrar-böcker: Andrew Peterson /Anders Pettersson (1818- 1898) från Östergötland ! - som Wilhelm Moberg döpte om till Karl-Oskar och gjorde till smålänning.  
Denne Andrew utvandrade år 1850 till USA och han skrev dagbok under 40 år däröver och den är tydligen en unik källa över ett emigrantliv.

2005-05-10, 23:19
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Att Vilhelm Moberg hämtade inspiration i den östgötske Anders/Andrew Petersons dagböcker är ingen nyhet. Den första svensk att finna och delvis nedteckna denna dagboksskatt (elva tjocka volymer) i Minnesota Historical Society Library i St. Paul var för övrigt inte Moberg utan Astrid Lindgren. Hon var där ett par månader före Moberg (1948), och om man vill läsa hennes utdrag ur Andrew Petersons dagböcker så finns de i hennes bok Samuel August från Sevedstorp och Hanna i Hult (Rab?n & Sjögren).
Hälsar vänligen
Maud

2005-05-10, 23:27
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Mer om Andrew Peterson finns här Anbytarforum: Ordet är fritt!: Intressant artikel om Den riktige Karl-Oskar att läsa i DN idag. Dessutom finns ett Andrew Peterson-sällskap på följande webbplats (tvåspråkig):  
http://user.tninet.se/~ptx284u/index.htm
 
Hälsningar,
Eva

2005-05-10, 23:48
Svar #3

Ingrid Wikberg

SÅ bra Maud och Eva ! Så fick vi alla som inte hade dessa kunskaper tidigare veta lite mera  
 
ALLA vet ju inte allt som finns publicerat -så visst är artikeln i Kulturens värld en NYHET-för alla  oss som ej läst detta tidigare! För övrigt står även om Astrid Lindgren i artikeln jag tipsade om.
 
Man kan ej ta för givet att alla andra vet det man själv vet......därför tipsade jag

2005-05-11, 05:42
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Och för de som inte har Kulturens värld (eller känner till den) finns nu fler möjligheter att läsa om Andrew

2005-05-11, 08:45
Svar #5

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Något får mig att associera till vårblommornas kamp om att få stråla sig i solens ljus...  Som en backe med blåsippor som sträcker sig så långt de kan nå, där bland fjolårslöven och de torra grässtråna.
Undrar om det finns blåsippor i Amerikat?

2005-05-11, 09:41
Svar #6

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Tidningen Kulturens värld finns väl att läsa på Biblioteket?

2005-05-11, 10:30
Svar #7

Utloggad Eva Barchas

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jodå, jag fann blåsippor en gång i New York State.  Tussilago fann jag i Connecticut.  Men många är de inte.

2005-05-11, 11:10
Svar #8

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Blåsippan stå uti backarna blå, niga och säga att nu är det vår. Var det inte så man sjöng i första klass eller så?
 
smiley Steve

2005-05-11, 11:54
Svar #9

Utloggad Anna Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Den där tidningen finns nog att låna på Biblioteket! Jag brukar alltid vända mig till Biblioteket när jag läser uppgifter som kommer från böcker, tidningar, hembygdsböcker etc här i Anbytarforum -det är förresten fantastisk så mycket goda tips man får!  
Jag föredrar att läsa längre saker via papper-tycker det är jobbigt att läsa långa saker på nätet. Ska nu åka till mitt bibliotek och fråga just efter denna tidning. Det verkar intressant.
 
Blåsippor hittar man även i Nordamerika! Själv har jag plockat dylika i Canada när jag var där på 70-talet. Det finns även olika arter av blomman (anemone).

2005-05-11, 15:51
Svar #10

ingrid.mansson@timra.se

Tidskriften Kulturens värld verkar inte vara allmänt förekommande på särskilt många bibliotek (I västernorrland enbart i Härnösand). Däremot är det ju så att om Ditt eget bibliotek inte har tidskriften, be de att skicka efter en kopia på artikeln åt Dig (sker oftast med fax). Om det fungerar som det ska bör Du även kunna få hem den per post utan kostnad för Dig. Åtminstone är det så vi brukar göra på biblioteken i Västernorrland
Mvh
Ingrid ML
Timrå Bibliotek

2005-08-22, 19:35
Svar #11

Ingrid Wikberg (Inkan)

NY BOK: De nya utvandrarna - tio svenskar i nordvästra USA berättar  av Lars Nordström.
Förlag: edition edda
 
Lars N bor i Oregon sedan drygt 20 år och han har intervjuat svenskar som kommit till USA efter Vietnam-kriget.  Mycket intressant läsning.

2005-08-23, 09:54
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingrid!
 
Tack för boktipset! Intressant efersom jag har släktingar i Oregon.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-10-02, 23:45
Svar #13

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Riksantikvariämbetet, RAÄ ger ut många intressanta böcker och forskningsrapporter.
 
Sedan har de, eller rättare Vitterhetsakademien, ett förträffligt bibliotek och databas Vitalis som gett mig intressanta litteraturtips, flera som jag öht inte kände till.
 
Sökning i databasen kan alltså ge överraskande lästips, även om det inte direkt rör släktforskning utan angränsande ämnen. Rekommenderas!
 
Vänligen,
Leif

2006-12-31, 09:47
Svar #14

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Människorna i gränsbygderna har inte haft det lätt. För den som vill läsa om hur det kunde vara i Blekinge under försvenskningstiden rekommenderas följande otoligt bra triologi av Sven Edvin Salje:
 
Man ur huse
Kustridarna
Natten och brödet
 
 
Mina egna anor kommer från smålandssidan av Blekingegränsen, men några har hustrur från Blekinge i slutet av 1600-talet, enligt Tomas Alrikssons gårdsgenealogihäften för Torsås.

2006-12-31, 11:17
Svar #15

Christian Andersson

Hej Monica!
 
Tack för tipset. Det var länge sedan jag läste dessa böcker av Sven Edvin Salje. Kanske dags att läsa dem på nytt.
 
Men du, det heter väl i alla fall från andra sidan smålandsgränsen? Inte från smålandssidan av Blekingegränsen ;-)
 
Titta gärna in på Blekingerötter. Uppdaterad dagen till ära.
 
Med vänlig hälsning
 
Christian

2008-02-13, 00:00
Svar #16

Utloggad Linda Kvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2019-05-01, 22:00
    • Visa profil
Hej!
I min jakt på att hitta information om min farfar har jag funnit två böcker som kanske kan vara av intresse för andra som har släktingar (eller andra) som har jobbat på något svenskt rederi.
 
Jag har nyss lagt upp dessa två böcker i Litteratur-Sök men jag gillar den tidigare flera gånger föreslagna iden att posta boktips så jag skapar helt fräckt en tråd.  
 
Boktips 1:
 
Sveriges rederier
Tryckt i Uppsala 1938 hos Almqvist & Wiksells Boktryckeri-Aktiebolag
IGO-Förlaget, Stockholm
Redigerad av Amiral Otto Lybeck
 
De 392 första sidorna i boken (som består av inte mindre än 1087 sidor totalt)
ägnas åt ett antal artiklar författade av diverse olika personer (se i innehållsförteckningen nedan) och en genomgång av Sveriges rederier. Resterande del är porträtt och en kort sammanfattning på anställda personervid de olika rederierna.  
 
Om min farfar står att läsa: Förste maskinchef. Född 15 apr 00 i Bjuvs förs., Malmöh. l. Gick t. sjöss i Skeppsgossekåren 16; maskinistex. 24; i olika rederier t.30; i A.-B. Transmarin sed 30; f.n. övermaskinist.
 
Det finns även ett fotografi på honom där som jag inte hade sedan tidigare.
 
Innehåll:
Amiral O. Lybeck  
Den svenska redierinäringens tidigare framträdande i vårt land, dess
utveckling och nuvarande omfattning samt betydelse under olika skeden.
 
Konteramiral Hans Ericson
Den svenska sjöfartsnärningen av i dag; riktlinjer och önskemål.
 
Sjokapten Thorsten Rinman
Samarbetet mellan Nordens redare.
 
D:r Hugo Hammar
Motorfartyg kontra ångfartyg
 
Förste aktuaren H. Eneborg
Fartyg som samfärds-och transportmedel inom landet. -Några ord
om Sveriges inrikes sjöfart.
 
Byråchefen Fil. d:r K.A Andersson
Fiskeflottans utveckling.
 
Tullkontrollör Carl Rudberg
Motorsegelfarten och dess uppgift i modern tid.
 
Försäkringsdir. Axel Rinman
Kort översikt över svensk sjöförsäkring.
 
Redaktör Fritz Sceéel
Rederirörelsen närstående sammanslutningar
 
F.d landshövding Axel Ekman
En långfärd med svenskt passargerarfartyg.
 
Kapten Sune Tamm
En långresa med >>Abraham Rydberg>>
 
Historik över rederierna samt persondata med porträtt
 
 
Boktips 2:
 
Svenskt sjöfolk i krig och fred, band II
 
Bokförlaget Anitqua
 
Redaktionskommité
Redaktör Axel Axwik, f.d riksdagsman Sven Lundgren,  
förbundsordförande, riksdagsman Jerker Svenson
Biträdande redaktion
Redakör Torsten Nilsson-Leissner
Sjökapten Otto Sjöwall
Redigering:  
Chefredaktör J Westerberg
 
Tryckt år 1951
 
Såhär står det i inledningen:
 
Svenskt Sjöfolk i Krig och Fred har tidigare utkommit med första delen, som omfattar de under andra världskriget omkomna sjömännen och sänkta fartygen. Bokförlaget Antiqua ber härmed få överlämna den andra delen, vilken upptager den nuvarande aktiva sjömanskåren och de under svensk flagg sysselsatta fartygen  
 
Det är redaktionens förhoppning att föreliggande band av Svenskt Sjöfolk i Krig och Fred skall ge en helhetsbild av handelsflottans fartyg och de män, som bemannar dem i den svenska sjöfartens tjänst
 
Boken är på totalt 656 sidor och efter inledande porträttbilder på Svenska sjöfolksförbundets styrelse och lite bilder från olika fartyg följer knappt 200 sidor med bilder på de olika rederiernas fartyg. Under Transmarin finns S/S Inger på bild. Uppräknat finns också S/S Ingers befälhavare, överstyrman, 2:e styrman, maskinchef (här står min farfars namn) och 1:e maskinist.
 
Därefter ett kapitel på ca 30 sidor Stewards i Svenska Handelflottans tjänst där många, men inte alla har en porträttbild samt en  liten kort information, liknande denna  Steward, Simrishamn. Född 1 nov 1882 i Simrishamn. Började till sjöss 1898 som kock i skonaren Elsa av Brantevik. Blev 1905 steward i Rederi AB Witt & Co: S/S Ingeborg. Sedan 1932 hos rederi AB Östersjön. Nu steward i detta bolags S/S Torfrid.
 
Nästföljande ca 240 sidor behandlar Svensk sjöfolk på däck, i maskin och intendenturen och det är också porträtt med lite text till varje. Avslutningsvis följer 100 sidor med Biografier utan foto
 
Boken innehåller dessutom följande artiklar:
 
Redaktör Gösta Karlsson
Fackföreningen erövrar oceanerna
 
Civilekonom Sven Gerentz
Framtidsuppgifter inom välfärdsarbetet för sjöfolk i hamn.
 
Redaktör Henry Eidmark
En sjömansjul i 40 värmegrader
 
Redaktör Henry Eidmark
90 millioner kronor från havsbotten.
 
 
Boktips 3:
 
Måste bli ovanstående fast band nr 1 som jag tyvärr inte
har men liknar den band II är den säkert läsvärd.
 
(Meddelandet ändrat av lindakvist den 13 februari, 2008)

2008-02-13, 10:20
Svar #17

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Jättebra tips. Försöker på alla sätt att hitta uppgifter om min farfar som var eldare, senare donkeyman, 1895-1930.  
 
I Harry Martinsons delvis självbiografiska böcker Resor utan mål (1932) och Kap farväl (1933) kan man läsa om eldarnas fruktansvärda arbetsvillkor.

2008-02-14, 08:47
Svar #18

Utloggad Linda Kvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2019-05-01, 22:00
    • Visa profil
På tal om självbiografiska böcker, så har Helsingborgs Dagblad små guldkorn i form av läsarbrev. Det kan vara alltifrån hur det var att gå i skolan som statarunge på 30-talet till minnen från fotbolls-VM 1958. Länk till berättelserna finns här: http://hd.se/lasarbrev/

2008-02-14, 10:44
Svar #19

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Det tycker jag var en jättebra idé.
 Fler tidningar borde haka på där.
 
Trevlig Alla Hjärtans Dag och Tack för rubriken
 
 
Eivor

2008-02-14, 11:11
Svar #20

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Om man vill läsa om livet förr och liknande, så vill jag gärna föreslå den lilla veckotidningen Kvällsstunden, som började komma ut 1938 och fortfarande lever. http://www.kvallsstunden.se/
Förr hade de mycket brev från första-generationsutvandrare, men dessa har blivit färre allteftersom utvandrarna dör, men det finns mycket annat att läsa i den.

2008-02-15, 09:08
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
För alla födda på 70-talet med frånvarande dansbandspappor, finns boken Svenska dansband av Joel Stolpe Montan och Inge Fridén.
 
Boken består till 95 procent av bilder från 1960- till 1980-talet, men det kan ju vara bra om man letar efter ett foto på sin far.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-15, 21:10
Svar #22

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Amerika-boken, Hjälpreda för utvandrare en hanbok för utvandrande svenskar, skriven år 1893 av Konni Zilliacus. Boken finns som en online-bok på http://runeberg.org/ameribok/ , det går även att ladda ned boken till sin dator..
 
Den ger en ganska intressant inblick i vilken verklighet som väntade våra utvandrare..  
 
Mvh Mårten

2008-02-16, 08:20
Svar #23

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
The book Some Family: the mormons and how humanity keeps track of itself was among three shortlisted for the 2008 $40 000 BC Award for Canadian Non-Fiction, the largest literary non-fiction prize in Canada.  
This is what the citation said:
With a prose style that is both witty and wise, historian Donald Akenson explores and explains our culture's fascination and obsession with genealogy. His model is the massive genealogical database created by the Church of Jesus Christ of Latter Day Saints - or the Mormons - and their efforts to provide a single narrative on how humanity keeps track of itself. Rather than focus solely on the motives of the Mormons in attempting such an impossible task, Akenson applies his enormous gifts of scholarship and intellect to show how genealogy provides a significant tool in tracing our social and economic history. And he does so with clarity, charm and humour.
 
Donald Harman Akenson 2007; 349 p; ISBN 978-0-7735-3295-3; Published by McGill-Queen's University Press, Montreal and Kingston, London, Ithaca.
It now sells for CA$22 on amazon.ca
 
While Donald Akenson did not win the prize, he received an honorary degree from the other Queens University - in Belfast, Ireland. Find more about him on Google.
 
mvh
Ernst

2008-02-19, 12:33
Svar #24

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
[color=0000ff]Majornas Historia- [/color]krig och oxar, sill och socker.
 
utgiven av Landsarkivet Göteborg 2007.
Författare: Per Hallén, Kent Olsson, Lage Rosengren och Peter Sandberg.
 
354 sidor med fakta från medeltiden till 1920.
Finns att köpa  på Landsarkivet i Göteborg.
 
[color=aa00aa]Eivor[/color]

2008-05-07, 23:52
Svar #25

Utloggad Linda Kvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2019-05-01, 22:00
    • Visa profil
Mordet på Dagmar Kofoed och andra kriminalfall från nordvästra Skåne av Glenn Gustaf Lauritz Andersson.
Bokförlaget Cursiva 2002. 180 sidor.
 
Boken beskriver ett antal mordfall i Helsingborg med omnejd bland annat det om den 20-åriga danska prostituerade kvinnan Dagmar Kofoed som hittas mördad en februaridag 1908 i Helsingborg på området som idag är Tågaborg. Forfattaren beskriver polisens utredningsarbete och hur mordet uppmärksammades i media och det är spännande läsning. Trots att jag är helsingborgare hade jag aldrig hört talas om detta i år 100-åriga mordfall.
 
Boken är tydligen slut hos förlaget, jag köpte den på ett antikavriat.
 
Länk till författarens hemsida om boken: http://web.comhem.se/glenn.lauritz.andersson/mordet-pa-dagmar-kofoed.html

2008-10-06, 09:28
Svar #26

Utloggad Ingrid Månsson Lagergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2012-11-25, 12:29
    • Visa profil
Hej
Vill bara tipsa om en ny roman av Lars Andersson, Ljus från ingenstans.
Har precis börjat läsa den och tycker den verkar mycket givande. Den bygger på uppgifter som författaren hittat i en mängd olika arkiv. Kändes först en aning förvirrande med en massa namn men nu när jag kommit in i boken vill jag mycket gärna följa dessa människor.
Boken kan dessutom ge en hel del inspiration för andra att skriva om den släkt man forskat fram och som man har ett mycket stort engagemang för.
Läs mera om boken på denna sida
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1352&a=835400

2008-10-09, 21:14
Svar #27

Ingrid Wikberg

En ny bok kommer ut i dagarna i USA. Den heter Swedish Oregon och det är Lars Nordström som sammanställt och redigerat boken. Den är det första i sitt slag och handlar om svenskarnas historia i Oregon under minst 100 år.
Jag tror ju att både släktforskare, historieintresserade kommer att ha glädje av den.  
Man kan läsa om boken här:http://blaafaagel.blogspot.com/2008/10/fr-historiker-och-slktforskare.html

2009-12-28, 16:30
Svar #28

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Det har kommit ut en ny bok om Göteborg, sett från ovan och sidan och alla vinklar, förr och nu.
 
[color=aa00aa]Perspektiv på Göteborg[/color] heter den och är skriven av Peter Claesson och Kristian Wedel.
 
Hälsn. Eivor

2010-03-08, 09:00
Svar #29

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Nyutkommen arkivguide:
Vasatidens samhälle - En vägledning till arkiven 1520-1620 i Riksarkivet
skriven av docent Jan Brunius som är ansvarig för Kammararkivets samlingar i vilka bl a landskapshandlingarna ingår. En mycket nyttig och resonerande arkivguide som ligger väl i tiden nu när 15- och 1600-talshandlingar som landskapshandlingar och riksregistratur görs tillgängliga digitalt. Inbunden, dryga 250 sidor tjock samt med tjusiga illustrationer. Boken är utgiven som nr 32 i Skrifter utgivna av Riksarkivet.
 
/rax
Roger Axelsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna