ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Böcker om Bureätten  (läst 974 gånger)

2007-08-13, 14:01
läst 974 gånger

Daniel Karlsson

Hej!
Jag har de senaste dagarna fått veta att jag är långväga släkt med någon i Bureätten. Därför ville jag lära mig mer om denna släkt och lite historia då det rör sig om anor från 1300-talet. Jag har läst flera inlägg på nätet de senaste dygnen som antingen är (enligt vissa) bristfälliga/felaktiga eller rena uppdiktade band mellan olika generationer samt att man ibland hoppar över(!) någon generation. Detta gör det VÄLDIGT rörigt!!! Till min fråga:
 
-Finns det någon KLOK bok om denna ätt som jag kan läsa utan att känna att kanske hälften av innehållet är fel????
 
Med soliga hälsningar
 
Daniel

2007-08-13, 16:32
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Daniel!
 
Många känner sig kallade, men få äro utvalda att skriva en bok om Bureätten.  
 
Medan vi väntar på att Urban Sikeborg - som jag anser torgför de mest tillförlitliga uppgifterna om ätten - ska skriva den boken, får vi hålla tillgodo med den artikel han skrev och som publicerades i Släktforskarnas årsbok 1996 (s. 245-286) under rubriken Johan Bures släktbok över Bureätten. Tillkomst och tillförlitlighet. Där får du uppgifter som av de flesta anses vara de mest relevanta och tillförlitliga idag.
 
Och enligt Urban själv i en diskussion här (18 juni kl. 22.06), arbetar han på ytterligare en artikel som rör Bureättens tradering.  
 
Så även om det då kanske inte blir en hel bok i ämnet, ser jag - och många med mig - fram emot detta arbete med spänning!
 
Med vänlig hälsning
/Leif

2007-08-14, 14:15
Svar #2

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Norrländsk uppslagsbok (del I) har väl en mycket rudimentär grafisk framställning, som kanske kan anses tillförlitlig,
GS

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna