ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Böcker som inte finns att köpa längre  (läst 3422 gånger)

1999-10-24, 21:19
läst 3422 gånger

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Ett problem vi väl alla har stött på ?
 
Jag har beställt böcker av Ossian Egerbladh på biblioteket här i Stockholm och då visade det sig att tre delar har varit utlånade sen -96. Personen kommer väl aldrig att lämna tillbaka dem och då kommer jag aldrig att få läsa dem...
På antikvariat kostar de mellan 500 och 750 kronor per del, vilket för mig är oöverstigliga belopp.
Nu har jag hört att det finns förlag som bl a ger ut gamla titlar igen. Eftersom jag tror att fler än jag skulle vara intresserade av dessa böcker funderar jag på hur man ska gå till väga för att påverka något förlag att ge ut exempelvis en pocketupplaga. Hur är det med upphovsrätten ? Författaren är avliden och förlagen finns inte längre... Har ni något tips på förlag eller vet något om upphovsrätten till dessa böcker så vore jag tacksam...
Kanske kan vi en dag köpa dessa böcker, så att vi kan läsa dem om och om igen ;-))
Jag har här nämnt specifika böcker, men det finns förstås massor av lokalforskning för andra bygder som är lika svåra att få tag i...
hälsningar Cecilia

1999-10-24, 22:28
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Cecilia!
 
De flesta böcker finns på åtminstone 7 universitetsbibliotek dit förlagen har leveransplikt. Om Du går in på Libris http://www.libris.kb.se/ och söker på författarnamnet kan du se att det finns massor av böcker av Ossian Egerbladh. Om man klickar på en titel kan man se vilka bibliotek som har boken. Det bör sedan gå att fjärrlåna den. Nöj Dig inte med att biblioteket säger att den är utlånad, de har skyldighet att låna in den.
 
Din idé om återutgivning är annars utmärkt. Jag har med gott resultat provat att skanna in text från böcker och att sedan läsa in den med ett bra OCR-program. Sedan kan man låta skriva ut så många exemplar man behöver till en inte alltför oöverstiglig kostnad.
 
Det skulle vara intressant om någon kunde berätta om vilka regler som gäller för gamla böcker. Jag har en bok om Österby bruk från 1842. Är det fritt fram att ge ut den på¨nytt i egen regi?
 
Hälsningar Stig Geber

1999-10-25, 00:31
Svar #2

Carl Szabad

Stig: En bok är helt fri att återutge 70 år efter författarens frånfälle, men innan dess kan man säkert få till stånd en överenskommelse med innehavaren till förlagsrätten, vanligtvis förlaget.

1999-10-25, 08:49
Svar #3

Peter Rydén

Projekt Runeberg inom Linköpings Universitet läser in böcker och lägger ut dem på internet. Är det så att någon annan läser in böcker, så kan ni väl be dem att lägga ut den på deras sida. De blir bara glada över att ännu fler engagerar sig i detta.  
De finns på Runeberg

1999-10-25, 10:22
Svar #4

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Hej och tack för era snabba svar !
Om jag hade en scanner skulle jag gärna bidra till Runeberg med Ossians böcker. Jag tror dock att någon har copyrighten på dessa böcker då de utkom för ca. 30 år sen. Hur tar jag reda på vem som har den ?
Sen undrar jag om det bara är huvudbibliotek som har fjärrlån ? På min lokala filial säger de att det inte ens går att låna böcker inom länet...
Annars tycker jag att det fungerar bra att beställa från biblioteket, de skakar fram även böcker som kom ut för 100-150 år sen...
hälsningar
Cecilia

1999-11-24, 16:52
Svar #5

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Hej igen !
Jag har idag varit i kontakt med ett företag som heter Books-on-demand, på Gotland. Det verkar som om det inte ska vara något problem att ge ut vad det vara månde... Nu gäller det att ta rätt på vem som har upphovsrätten till Ossians böcker, troligen är det arvingarna.
Äntligen ett steg i rätt riktning...
 
Titta in på deras hemsida !
 
http://www.books-on-demand.com/
 
Ha en bra dag !
Cecilia

1999-11-27, 08:49
Svar #6

Wiveca Cohen

Cecilia !
Jag är också intresserad av  Ossian Egerbladhs böcker, gärna köpa dom till ett vettigt pris. Om du  vet mera är jag tacksam för information.
 
Hälsningar
 Wiveca Cohen

1999-11-27, 10:43
Svar #7

Utloggad Ulla Nordenstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-05-10, 08:12
    • Visa profil
Kolla med bokhandeln i Lycksele om Ossian Egerblads böcker!
MVH/Ulla Nordenstam

1999-11-27, 14:11
Svar #8

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Hej!
 
Sök på Egerbladh hos Svenska Antikvariatsföreningen:
 
http://www.svaf.se/sok.htm
 
Just i dag finns där 14 böcker av Ossian Egerbladh till salu.
 
/Anneli

1999-11-28, 09:20
Svar #9

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Hej igen !
Kollade in Annelis tips och kunde konstatera att för min kassa var de böckerna alldeles för dyra ! Jag behöver egentligen inte en förstaupplaga utan en bok jag kan göra egna understrykningar i...Jag har varit i kontakt med en Inez Egerbladh för att kolla vem som har upphovsrätten. Om jag får igenom ett avtal med släkten så ska jag gå vidare med det här med att trycka hos Books-on-demand. Jag föreslog henne att de själva skulle ge ut böckerna igen, helst en reviderad utgåva. Nu väntar jag på att få höra deras beslut. Jag återkommer till saken längre fram !
Hälsningar Cecilia

1999-11-28, 09:39
Svar #10

Utloggad Ulla Nordenstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-05-10, 08:12
    • Visa profil
Ossian Egerblads böcker finns även att låna på Lycksele bibliotek.För den som vill köpa dom finns  (fanns i somras åtminstone)dom att köpa på den lilla bokhandeln där.
MVH/Ulla Nordenstam

1999-11-28, 19:44
Svar #11

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Åtminstone Ossians bok om Tärna finns att köpa på turistbyrån i Tärnaby, möjligen också den om Stensele.
 
Mycket av det som står i Ossians böcker rörande släktförhållanden går att återfinna i kyrkoböckerna. Så när det gäller den delen bör man inte se hans forskning som ett substitut till vad man själv kan åstadkomma.  
 
Det som jag tycker är av störst intresse är hans redogörelser för nybyggarnas vedermödor och som är baserade på domböcker och annat juridiskt material.

1999-11-28, 20:04
Svar #12

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Hej!
 
Har för mig att Per Clemensson och Kjell Andersson även skrivit en bok som heter Soldatforska steg för steg. Hittade den inte i förbundets förteckning över böcker som finns att köpa. Har jag fel för mig eller är den slutsåld? Var hittar man annars råd och dåd specifikt om soldatforskning?
 
Mvh / Bibi

1999-11-28, 21:58
Svar #13

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Nej, någon sådan bok har de idoga herrarna ännu inte skrivit. Du kan ju försöka hitta Lars Ericsons Svenska knektar, som kom 1995, och som vi haft i förbundets sortiment tidigare. Den inbundna upplagan med bilder och nötter är slut, men det finns en pocketupplaga, som kanske finns i bokhandeln fortfarande. Den ger en mängd upplysningar om hur indelningsverket fungerade och även en del forskartips.

1999-11-28, 22:12
Svar #14

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Per Clemensson har varit med och sammanställt en liten skrift på drygt 20 sidor som heter Soldatforskning. En kort handledning. Den är utgiven av Krigsarkivet om jag minns rätt.

1999-11-29, 08:39
Svar #15

Utloggad Mattias Palmestål

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 15:53
    • Visa profil
Stig!
 
Jag har testat att scanna in text och sedan använda OCR-program, men resultatet har inte blivit särskilt bra. Vilket OCR-program och hur avancerad scanner använder du? Några tips?
 
Mattias Palmestål

1999-11-30, 18:56
Svar #16

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Hej Jens!
 
Tack för tipset om Krigsarkivet. De hade den lilla skriften till salu för 20 kronor. Beställdes i dag och förhoppningsvis har jag den om några dagar.
 
Hälsningar
Bibi

2000-02-13, 21:30
Svar #17

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
På svar på Cecilia Chevtchenka Forsberg den 28/11-1999.
 
Jag har tillgång till tre olika DTP-program, och kan erbjuda mina tjänster för framtagande av orginal i PDF-format, till den hemsidan hon hänvisade till. Pris kan vi komma överrens om, men jag tar inte så himla mycket, då jag tycker dessa program är roliga att pilla med.
 
Jag kan även nämna att jag är utbildad på programmet Pagemaker.
 
Mvh
Fredrik

2000-02-13, 22:02
Svar #18

Göran Johnson

Metoden att scanna in text i gamla böcker och sedan bearbeta den med OCR-program finns tillämpad av Projekt Runeberg. Inte särskilt bra resultat, tycker jag. Här är ett exempel (Hofbergs biografiska handlexikon):
http://www.lysator.liu.se/runeberg/sbh/

2000-02-13, 22:23
Svar #19

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Göran!
 
Jag håller med dig till stor del, texten blir hyfsad, medans bilderna är en katastrof. Då ser jag det bättre att försöka finna vem som har upphovsrätten, göra om boken i oförändrat skick i ett orginal, med ett appendix med faktiska fel.
 
Sedan, om man ser sig ha råd, ge ut den på nytt...eller göra en variant att ge ut den som PDF-fil, kanske med inbetalning av en liten summa innan man skickar filen, freeware eller några andra alternativ.
 
Hur man gör det, beror lite också på upphovsrättsinnehavaren. Viss litteratur kanske även kan omformuleras till lite modernare språk.
 
Och jag är villig att hjälpa till, då sådan litteratur är värd att bevaras så många kan få del av dem.
 
Mvh
Fredrik
fredrik.derefeldt@ebox.tninet.se
0156-127 33
070-300 64 26

2000-02-22, 18:34
Svar #20

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hejsan alla glada!
 
Kollat lite priser för ett annat bokprojekt, som dock kommer bekostas av sponsorpengar till största delen.
 
Books-on-demand tar ofantliga summan av drygt 70.500 för en upplaga av 500 ex och sidor, vid ett pris av 180 kronor för boken i handeln. Du får för denna upplaga när den är såld 15.500 kronor.
 
Har haft kontakt med ett tryckeri, där jag känner sonen till ägaren. Dessa tar 28 kr + moms för varje ex, vid en upplaga på 500, högre upplaga, lägre pris (23.40 vid en upplaga på 1.000 ex). Här måste du dock bestämma upplaga, går att få print-on-demand teckniken också, och det är billigare, men sämre kvalitet, då det bl.a. är digitaltryck. Här är riktigt tryck, och att du får färgat omslag (handlar om en pocket variant, limmad bindning). Visserligen blir kostnaden 14.000 i ett svep för denna upplaga (500 ex) + moms (17.500). Men då sätter du priset, jag tog exemplet på samma pris för boken, dvs 180 kronor, vilket gör att nollpunkten är 98 ex, om du gör originalet själv. Vinsten när alla ex är sålda är 72.360 kronor (inkl. moms), vilket är ofantligt mycket högre än hos books-on-demand.
 
Då finns det några alternativ.
1) Du hostar upp 17.500 ex och ser glad ut och hoppas att alla ex säljs
2) Du gör boken i färdigt originl, och när den är färdig, eller någon månad innan, skickar ut om förhandsbeställning, då vet du hur många ex du behöver trycka...med lite matte kan du också räkna ut hur mycket du måste lägga ut själv, och vad som kommer av de förrut bestämda, då ser du också vad du kan trycka för att det skall gå ut. Ev. kan du ta lägre pris för de förbeställda exen, om de betalas före boken går i tryck, som exempel. Detta med förhandsbeställning kan göras på flera sätt, nätet, brev till bokhandlare etc...
3) Du nöjer dig med Books-on-demand och inkasserar den summa som finns i kalkylen.
 
Det som tillkommer är din marknadsföring, och försäljning av boken. Annars får du lägga ut det på andra ställen, om du inte gör det själv.
 
Klarar du inte original, står mitt erbjudande kvar, oavsett om Books-on-demand används, eller något annat...men det var en infallsvinkel på lösningar man kan göra. Har du något som du vill ge ut själv, nobbad av förlag t.ex. så kan du höra av dig till mig, så kan jag ta fram ett alternativt pris mot Books-on-demand, att jämföra med.
 
Låter kanske som reklam, men jag tycker att sno så mycket pengar från en upplaga är lite väl mycket.
 
Själv gör jag en sådan näthandel för min projekt bok, kan erbjuda din också att ligga där isåfall, detta bjuder jag på isåfall. När den kommer i drift...troligen om någon/några månader.
 
Mvh
Fredrik

2001-06-18, 18:10
Svar #21

Andreas Karlsson

Cecilia!
 
Om du inte har fått tag på Ossian Egerbladhs böcker ännu, så kan jag tipsa dig om att de alla (förutom den om Degerfors) finns tillgängliga på Uppsala universitetsbibliotek, och alla utom en är för tillfället outlånade.

2002-03-05, 13:02
Svar #22

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Två Hälsingesocknar av Nils Humble 1934
(Hanebo och Segersta). Intresserad? Maila till mig.
MVH
Annika

2002-03-05, 22:05
Svar #23

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Två Hälsingesocknar av N C Humble finns i ett fint nytryck gjort av Hanebo eller Segersta hembygdsförening för några år sedan.

2002-03-06, 20:32
Svar #24

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Har Hanebo och Segersta hembygdsförening någon hemsida??

2002-03-07, 14:46
Svar #25

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com

2002-03-07, 18:09
Svar #26

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Tack Niklas! Vi har en gemensam släkting, West Kristina 1878 11 09. Hon är syster till min morfar Johan Vilhelm West 1897 02 19.
 
Kjelle

2002-03-08, 23:46
Svar #27

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Hejsan! Var kanske lite otydlig, har ett ex, av Två hälsingesocknar...att sälja. Hittat på ett antikvariat.
MVH
Annika

2002-03-10, 16:12
Svar #28

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
För den som är intresserad så har jag lagt ut en annons på Marknaden på Rötter, jag säljer en del böcker bl a böcker av Ossian Egerbladh
 
Birgit

2003-08-20, 11:29
Svar #29

Siv Johansson

Hej.
Jag är intresserad av boken Sveriges församlingar genom tiderna, i bokform. Finns det någon som vill sälja den.
Mvh Siv

2008-09-12, 02:27
Svar #30

Utloggad Roald Sundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2020-08-15, 11:21
    • Visa profil
Under rubriken ´´Böcker´´ tipsar jag om en ny bok om Stjernsfors Bruk i Värmland, som man fortfarande kan få tag i.
En annan bok, om samma bruk, med samma inriktning; livet för den vanliga människan i bruksmiljö är:
 
DET GAMLA BRUKET - Bilder från folkliv och folkväckelser vid sekelskiftet.
 
Författare: J.V. Palmqvist.  
Förlag: Saxon & Lindström. 1936. Häftad. 3:75.
 
J.V. Palmqvist var präst och född och uppvuxen i Stjernsfors och naturligtvis personligt bekant med de smeder och övriga som levde och arbetade där i slutet av 1800-talet till i början av 1900-talet. Boken går att få tag i på Antikvariat om man söker lite; själv har jag haft turen att få tag i 2 ex. Det är möjligt att den även finns på Bibliotek.
 
Mvh,
Roald.

2009-04-09, 15:08
Svar #31

Utloggad Valter Jelbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2022-11-06, 12:22
    • Visa profil
Jag söker efter böcker som behandlar förhållandena i Tierps socken. Bl.a. Tierp- en sockenberättelse eller Tierp  - en sockehistoria (utgiven 1975), och Svanbyboken. Den senare boken är utgiven omkring 1999 av Nils Andersson och Gunnar Sandin i Tierp. Köp kan bli aktuellt.

2009-04-09, 15:46
Svar #32

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Ni har väl inte missat dessa sidor?
www.antikvariat.net
www.bokborsen.se
 
På de lokala biblioteken kan man också fjärrlåna böcker kostnadsfritt.  
Har de inte den titel man söker, så kan man söka på www.libris.kb.se
Om det skulle vara så att den litteratur man söker inte lånas ut (t.ex. är referensböcker man inte får låna - vanligt med äldre böcker) så kan man höra av sig till repro på Kungliga biblioteket och beställa kopior eller skannade bilder av boken man söker (detta är dock dyrt om man ska ha många- eller alla sidor).
 
Mvh, Fredd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna