ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förbundets handböcker  (läst 1494 gånger)

2007-05-10, 22:46
läst 1494 gånger

Birgit Hirsch (Giggi)

Den lilla tid jag tjatat på er om hjälp hit o dit . Är jag en stor beundrare av er alla som kan tyda kyrkböcker så himmla bra .berätta för oss andra som inte lärt oss dett ännu . Hur gör man finns det böcker som kan hjälp mig/oss att tyda alla krumelurer prästerna skrivit ner . /Vänligen Birgit

2007-05-10, 23:32
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Birgit, jag skulle föreslå att du tittar in i Rötterbokhandeln och ser vad som finns där i handskriftsläsning. Där finns t.ex. Läsebok för släktforskare och ett par användbara ordböcker.
 
Rötterbokhandeln hittar du via en länk på www.genealogi.se

2007-05-11, 08:19
Svar #2

Birgit Hirsch (Giggi)

Tack Elisabeth . för ditt tips ..

2011-12-29, 20:45
Svar #3

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag har nyligen fått förbundets tredje handbok, KART-forskning, i min hand. Sedan tidigare har jag även den första boken i serien, EMIGRANT-forskning.
 
Dessa böcker är inte direkt billiga, i dagsläget kostar del 3, som är på 64 sidor, 215kr.
 
När jag bläddrar i dessa två böcker och i synnerhet den senare så slås jag av att de har en i mina ögon väldigt stor brist. Böckernas layout är allt annat än bra och jag har en känsla av att de som jobbat med den grafiska utformningen saknar skolning på området.
 
Det jag främst har invändningar emot är det överdrivna användandet av bilder (och drop shadow!). Exempelvis finns det ett uppslag med 10 bilder på. Sen finns det stora brister i hur bilder kontra text har placerats på sidorna för att erhålla en bra läsbarhet.
 
En annan nackdel är den otydliga rubriksättningen. Avsnittsindelningen är svår att följa och det är inte tillräckligt stor skillnad mellan de rubriktyper som används.
 
Allt som allt tycker jag, tyvärr, att den grafiska biten känns som ett hafsverk. Det bidrar till att jag tycker att boken som helhet inte håller måttet för att vara en handbok ifrån en så stor organisation som Sveriges Släktforskarförbund.
 
Ett önskemål från min sida blir därmed att man i framtiden lägger mer krut på detta!
 
Vad tycker andra som studerat dessa böcker?
 
(Inlägget/tråden kanske passar bättre i FF, men jag hittar ingen bra plats att placera den på.)

2011-12-30, 12:01
Svar #4

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Får en okunnig fråga vad drop shadow är? Finns inget svenskt uttryck?
 
Vänligen,
 
Bo N.

2011-12-30, 12:35
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Man kan kalla det för en hängande skugga. Det ska ge en illusion av att ett föremål har lyfts upp från underlaget.
 

2011-12-30, 17:12
Svar #6

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Tack Jan, jag googlade även ....  
Men till ämnet handböcker, så anser jag personligen att Emigrantforskningsboken inte har några allvarliga fel ifråga om layout. De många illustrationerna gör den lättillgänglig.

2011-12-30, 20:45
Svar #7

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det kan ju inte vara något fel att använda sådana effekter för att framhäva bilder. Då är det nog mera fel på betraktaren.

2011-12-30, 21:01
Svar #8

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Måttlighet är en dygd.  
 
Men drop shadows är inte det huvudsakliga problemet, det är mängden bilder och dispositionen.
 
Emigrantforskningen är bättre än Kart-forskning, men det beror till stor del på att rubriksättningen är tydlig då det är tillräcklig skillnad mellan de olika rubriktypernas typsnitt.

2011-12-30, 21:46
Svar #9

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jag håller med om att det är en väldig massa bilder kors och tvärs.
Det kan absolut uppfattas som svårbetraktat.
Men är ett utmärkt sätt att illustrera en bok.
Möjligen saknar jag några bildtexter på några bilder.
 
Annars reagerar jag främst mot tredje avsnittet av denna handbok.
Det handlar om digital kartforskning.
Jag har, ska sägas, inte det minsta emot DISGEN, då jag själv använder detta program som jag tycker är det i särklass bästa.
Men, att förbundets handbok i princip kräver användning av detta program, för att helt kunna tillgodogöra sig kapitlet, tycker jag är helt fel.

2013-08-07, 17:32
Svar #10

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tycker det blivit bra svung på utgivningen utav förbundets handledningar i olika ämnen! Ser fram emot fler utgivna i specifika ämnen. Två blev ju utannonserade idag att komma framöver, resande och mantalslängder.
 
Vilka ämnen kan man mer tänkas behöva någon mer djupgående studie i? Domböcker? Mer?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna