ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödad av hundar  (läst 739 gånger)

2002-02-18, 21:21
läst 739 gånger

Peter Funke (Fun)

Jag efterlyser uppgifter från äldre tid om människor som dödats av hundar. Uppgifterna är i nuläget ej avsedda för något forskningsändamål, och jag vill understryka att jag själv är stor hundvän, så det skall heller inte resultera i någon hatartikel om hundars eventuella farlighet. Anledningen till min förfrågan är att  
gamla kyrkboksuppgifter ofta används som slagträ i jaktdebatter när det gäller människor som dödats av rovdjur, medan jag inte kan påminna mig ha sett någon sammanställning om hur många människor som dödats av hundar i forna dagar.
Personligen misstänker jag att det inte är färre än de som dödats av rovdjur, och är därför tacksam för notiser som kan kasta ljus över den frågeställningen.

2002-02-20, 12:58
Svar #1

Stefan L.

Hej Peter!
Ett litet tips om du redan vet det förstås.
Jag har för mig att det har förekommit dödsfall i tidningsnotiser igenom åren som har gått. På Uppsala Universitetsbibliotek finns det ett tidningsarkiv på mikrofilm och det innehåller samtliga nummer av morgon-, lokal- och dagstidningar som har funnits i Sverige.
Är själv intresserad av detta, vi kanske kan hålla kontakt.
MVH
Stefan Lundgren

2002-02-20, 22:30
Svar #2

Peter Funke (Fun)

Hej Stefan!
Jodå, jag känner till tidningsarkiven (men tack för tipset i alla fall!) Ännu så länge har jag inga planer på fördjupad forskning, men om det blir aktuellt så får jag säkert pallra mig iväg till något Universitetsbibliotek...
I dagsläget kan jag rapportera en notis från Eles; Värmlands Museums Årsbok 1986. Där återges en uppgift från Gräsmark 1799, där en yngling dör i kallbrand efter hundbett. Vidare finns där en uppgift från Fryksände, där en flickas frånfälle 1831 registreras under döde af galna djurs bett, vilket då inte med självklarhet betyder att det varit en hund som varit vållande.

2002-02-21, 09:48
Svar #3

Stefan L.

Hej Peter!
Tidningsarkiven finns nog på alla högskolor
/universitet än Uppsala. Kommer inte ihåg vilken sammanhang det var, men har för mig att jag läste om ett hundöverfall i en tidning under 1800-talet. Jag är en flitig gäst på tidningsarkivet på Carolina, kanske kan har ögonen öppna nästa gång.
MVH
Stefan Lundgren

2004-09-01, 15:51
Svar #4

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Peter,
 
Det är visserligen ett tag sedan du ställde frågan, men du kanske fortfarande håller på med efterforskningar om detta?
Sökte på www.ddss.nu och hittade då bland Döda i Väsby församling (Skåne) 1784-04-15 en 5-årig pojke från Höganäs som dog av hundabett.

2004-09-01, 18:53
Svar #5

Peter Funke (Aningen)

Hej Carin!
 
Tack för den uppgiften! Jag forskar inte så mycket i ämnet, men tar gärna emot upplysningar ändå, det kan ju komma till användning senare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna