ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödförklaring  (läst 2301 gånger)

2002-01-04, 17:58
läst 2301 gånger

Utloggad Gunvor Jensen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 470
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 16:50
    • Visa profil
Farmors bror som försvann blev enligt en äldre släkting dödförklarad. Var kan man finna ug om detta. Han bodde troligen i Nyköping vid försvinnandet.
Mvh Gunvor

2002-01-05, 15:29
Svar #1

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Gunvor!
 
Det finns en lag om dödförklaring. Ansökan om att en person ska dödförklaras görs normalt av släktingarna hos tingsrätten. Tidsperioden innan dödförklaring kan ske kan vara olika lång beroende på omständigheterna vid försvinnandet. Är det känt att man befann sig i livsfara (t.ex. Estonia) tror jag att dödförklaring kan ske redan efter ett år. Har man bara försvunnit får släktingarna lov att vänta 10 år (tror jag). Av olika skäl kanske släkten inte vill ansöka om dödförklaring (t.ex. Raul Wallenberg), eller så finns det inte någon släkt som ansöker. I sådana fall tror jag att detta ändock sker när personen skulle uppnått 100 år. Hur det förfarandet går till vet jag inte.

2002-01-06, 12:37
Svar #2

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej!
 
Efter att ha skrivit ovanstående blev jag lite osäker på hur förhållandet är med Raul Wallenberg. Kanske kunde någon med dödskivan bekräfta eller dementera om han finns registrerad som död eller inte.
 
När det gäller min beskrivning ovan gällande dödförklaring är den ju lite oprecis. För att få veta exakt hur det förhåller sig måste man ju gå till lagtexten.
 
Ännu mer unikt måste det vara om en dödförklarad person förklaras för levande igen. Jag känner till ett sådant fall. Det skulle vara intressant om någon annan känner till ytterligare något?

2002-01-06, 17:27
Svar #3

Utloggad Gunvor Jensen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 470
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 16:50
    • Visa profil
Tack, jag får alltså vända mig till tingsrätten i Nyköping. Undrar bara hur länge uppgifterna kan finnas kvar där. Min farmors bror försvann i slutet av 1800-talet och borde väl ha dödförklarats i början av 1900-talet.

2002-01-06, 20:19
Svar #4

Robert Eckeryd

Hej Gunvor!
 
Har du följt din farmors bror i husförhörslängden? Fanns det en bok för obefintliga så bör han ha hamnat där, och sedan bör det stå en hänvisning till tingsrättens beslut att dödförklara honom (åtminstone datumet). Detta kan naturligtvis även stå i husförhörslängden. Har själv kollat en dödförklaring på 30-talet och då skulle man först ansöka hos tingsrätten om dödförklaring, sedan annonsera i Post och Inrikes tidningar så att vederbörande fick en chans att ge sig till känna om han eller hon levde innan de efterkommande kunde få ut sitt arv. Jag tror att tiden från tingsrättens första beslut t.o.m. dödförklaringen var ett år efter annonsens införande.

2002-01-11, 10:33
Svar #5

Utloggad Birgitta Lönnerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2021-01-26, 18:04
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/bme
Hej Gunvor!
Har ett exempel på dödförklaring just i Nyköping.
Min mormors morbror var sjöman och blev borta på sjön. Det här hittade jag i dödboken om honom:
 
F-SCB Nyk V, kortnr CL3281 10/13:
Tilläggsblad till 1927 års död- och begravningsbok för Nyköpings V församling
Dec 31, Jubel, Karl Arvid Edmund, f eldare fr boken över obefintliga, född 77 17/1.
Enl beslut av Nyköpings R.R. d 3/6 29 no 89 dödförklarad.
 
Alltså rådhusrätten som fattat beslutet. Jag har tänkt forska vidare om denna dödförklaring, men inte gått in på det spåret ännu - så tala gärna om hur du lyckas!
 
mvh Birgitta

2002-01-26, 13:15
Svar #6

Ingrid Bergström

En dödförklaring i Lungsund 1783, inskriven vid årets slut bland dem som dog före och begravdes efter årsskiftet.
Lillefors. Ett oäkta barn vid namn Maria som vistades hos sin morfader hammarsmeden Petter Olsson kom bort vid middagstiden av 5 okt utan att sedan oaktat all ivrig eftersökning kunna igenfinnas. Flickan var enfaldig och svag till sinnes och har förmodeligen stupat uti den bredvid löpande älven. Man har väl även därstädes sökt efter hennes kropp, men förgäves, var född 6 oktober 1776 och således jämnt 7 år.

2002-06-25, 18:56
Svar #7

Birgitta Drehmer

Hur/var dokumenteras detta ? Styrman Anders Wikström finns antecknad i Sjömanshusets i Kalmar arkiv som nr 149.Inregistrerad 1788. År 1805 pass (?)till Gborg. Avförs 1809.I hfl Kalmar Slottsförs.1815-1821 står kommentar:mannen sedan flera år(rymd ?)I hfl 1821-30 står hustru Maria som änka.Kan inte hitta honom i förs.dödebok.

2002-06-26, 14:57
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Jag vet inte om man dödförklarade förrymda personer, däremot så vet jag att man senare brukade föra in försvunna och misstänkt drunknade i dödboken efter fem år.
Vad det gäller Anders Wikström så har jag stött på personer med det namnet i Göteborgstrakten runt år 1800. Det finns någon på Tjörn, se kyrkoboksregistrena på Tjörns släktforskares hemsida, och en släkt Wikström på Öckerö. Båda är värda att kolla. Det kan vara så att det kommit en attest från stället han rymt till att han dött, kolla bland inflyttningsattesterna, de brukar hamna där.
 
MVH
Anders Ryberg

2006-01-10, 17:02
Svar #9

Trude Lind Larsson

Hej.
Jag har under flera år funderat på en familjegåta, men inte sökt vidare. Kanske det är tid nu.
En släkting försvann i Stockholm och antecknades obefintlig 1919 annars ingen anteckning.
Dödförklaring måste ha gjort, Var finns denna anmälan och på vilka grunder bygger en sådan anmälan. Jag har letat i sjömansregister och emigrantregister, men inget spår.
Jag vill så gärna vet vad som hände om det är möjligt. Tyvärr så är jag ensam kvar i släkten och funderar mycket på den här mannen.

2009-11-10, 12:33
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Många länkar om dödförklaring finns i mitt inlägg här:
 
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna