ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Död av giftmoln från vulkanen Laki Hösten 1783  (läst 646 gånger)

2011-08-21, 04:55
läst 646 gånger

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Hösten 1783 exploderade en enorm vulkan på Island. Stora delar av Islands befolkning dog direkt och död spreds runt om i Europa av det giftiga moln som for över kontinenten. Jag tog mig en snabb titt i DDSS (Demografisk Databas Södra Sverige) och fann en hel del dödsorsaker som var oförklarliga och många med okända barnsjukdommar samt lungåkommor.  
 
Har ni övriga användare sett mycket sånt i kyrkböckerna?  
Kanske har det skrivits förklaringar i efterhand när nyheterna har kommit ifatt?
 
Filmen om Laki går att se på svt play Tidernas oväder

2011-08-21, 15:50
Svar #1

Ulla Lindqvist

Hej Henrick!
Vad intressant.Jag tittade på filmen,det är inget jag har lagt märke till när jag släktforskat men nu ska jag vara extra uppmärksam då jag läser kyrkböckerna.
Tack för tipset.
Mvh. Ulla.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna