ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Misstänkt massmördare undvek möjligvis dödsstraffet  (läst 648 gånger)

2001-05-12, 15:45
läst 648 gånger

Stefan L.

För ca tio år sedan snubblade jag över Kriminalkrönikan på fem band i en stuga som vi hyrde.  
Jag vet att det var 1828, men var kommer jag inte ihåg. Texten började med att en äldre kvinna som var ute vid hennes grindhål tidigt under en vintermorgon när helt plötsligt en ryttare red förbi i hög fart, hon noterade att ryttaren hade svängkappa, huvudbonad och att han gömde ansiktet för henne.  
Hon visste inte då om att fyra personer hade brutalt mördats i ett hus i närheten. Mordet upptäcktes senare på dagen, när två personer i beoende av varandra hade varit inne i huset och vänt.
Dessa två personer hade lämnat vittnesuppgifter om att det var obehagliga ögonblick av hur dessa fyra hade dödats.  
I undersökningen berättade bl a kvinnan att hon hade märkt ryttaren och med hjälp av månens läge hade hon bedömt att klockan var runt fyra på morgonen.
Jag har tittat i listan om dödstraffen här på Rötter och inte lyckas hitta något som var likt detta fall.
Skulle nog vilja veta mera, stugan kan man inte åka till för det är en privatperson som jag, morsan och syrran fick låna för runt tio år sedan och vi känner inte denna person privat.
Stefan Lundgren Uppsala

2001-05-13, 17:23
Svar #1

Utloggad Lars Sjöqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 14:24
    • Visa profil
    • sjoqvist.net
Jag har hittat ett fall som liknar det du beskriver. Dråp på Saxeböl i Norge finns att läsa i Nordisk Kriminalkrönika 1970 sid 427. Det var 4 stycken som mördades i gästgivargården i Saxeböl 1809. Ryttaren med slängkappan stämmer likaså och att han sågs klockan 4 på natten av en gumma. Mördaren Skräddaren Peter Westerström avrättades i Oktober 1809.
 
Lars Sjöqvist Kumla

2001-05-18, 13:57
Svar #2

Stefan L.

Hej Lars
 
Tack för svaret, nu förstod jag varför jag kunde inte hitta den på länken Avrättningar.
 
MVH
Stefan Lundgren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna