ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kläder  (läst 2552 gånger)

2005-11-18, 22:00
läst 2552 gånger

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Någon annan kanske vet vad ordet mäst kan betyda? Nu ser jag att det står om en mäst av hundskinn här också, så jag börjar bli osäker!  
 
Bra att det andra hjälpte.

2005-11-19, 03:32
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Såvitt jag kommer ihåg användes inte ordet väst på 1750-talet, i alla fall inte om det plagg vi avser idag. Idag säger vi livstycke för det kvinnliga plagget, men runt 1750 användes det också för det manliga plagget.
 
Jag finner ingen förklaring på vad mäst kan var i SAOB, men har skickat frågan vidare till en av landets främsta folkdräktsexperter, så får vi se vad hon säger.
 
Ingela

2005-11-19, 16:15
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Ingela,  
Tack för att du skickat frågan vidare, det ska bli intressant att höra vad experten säger!  
 
Jag såg nu att SAOB faktiskt har med ordet skinnväst:
BETYDELSE: jfr -kappa.  
  SVENSSON SkånFolkdr. 325 (cit. fr. 1698).

Notera årtalet - ordet väst verkar alltså finnas belagt i svenskan åtminstone sedan 1600-talets slut.
 
Under skinnkappa står det för övrigt:  
kappa av skinn (l. med besättning l. foder av skinn)
Men eftersom det stod av hundskinn i det här fallet var den nog helt av skinn.

2005-12-01, 23:34
Svar #3

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!
 
Under rubriken Medhafde penningar och persedlar (i en Fångrulla)  
tycker jag det står Råck af Kallmudt??? (bl a).
Det är materialet i rocken jag ställer mig frågande inför.  
Den första bokstaven är (nog) K eller möjligen R.  
Andra bokstaven skulle kunna vara ett o.  
De två bokstäverna m och u skulle också kunna vara något annat.  
Kan någon lista ut vilket material det rör sig om?
 
Mvh  
Marianne

2005-12-02, 09:49
Svar #4

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Kalmuck, ett i kypertbindning framställdt tyg
af tjockt kardullsgarn, tämligen löst väfdt,
men tätt sammanvalkadt och försedt med långhårig,
mer eller mindre glansig yta. Det användes till
vinteröfver-rockar. - Med kalmuck betecknas
i Sverige äfven en plyschartad väfnad, som
har krusig eller lockig yta af väsentligen
samma utseende som astrakan (se d. o.) och
användes som ersättning för pälsverk. -J
(G. A. W.)
 
Källa: Nordisk Familjebok (Uggleupplagan)
 
Mvh Lars-Erik Gustavsson

2005-12-02, 16:57
Svar #5

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack snälla Lars-Erik!
 
Jag hade inte förväntat mig något svar på denna konstiga fråga.  
Slutar aldrig förvåna mig över detta fantastiska forum med alla kunniga människor.  
 
Mvh
Marianne

2005-12-02, 17:58
Svar #6

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Kalmuck betydde ursprungligen (svart) astrakanskt (sibiriskt) lammskinn - tyget kalmuck var alltså en ersättningsprodukt (i långhårigt ylle). Ursprunget till ordet är att skinnen bereddes av folket kalmucker (västmongoler).
Det kom också så småningom att användas om ett grovt bomullstyg (det var väl långhårigt det också kan man tänka).
 
Förvirrande är att alla tre betydelserna användes parallellt under samma tidsepok ...
 
Det finns också en tygsort benämnd kalmink, ett ylletyg (ofta randigt, men fanns även rutigt och blommerat) som gärna användes till kläder, t ex livstycken men även tröjor (vad vi idag skulle kalla jackor).
 
Ingela

2005-12-02, 18:25
Svar #7

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Anna-Carin Betzén!
 
Experten visste inte heller vad mäst är, men hon blev så intresserad att hon skall forska lite på vad det kan vara. Som en ren gissning funderade hon på om det kunde vara något muff-liknande; det var sådana småplagg (mössor, vantar etc) man oftast tillverkade i hundskinn (en hund räcker ju lagom till det).
 
Jodå, ordet väst fanns - men frågan är hur mycket det användes, i alla fall av allmogen. En väst var i modedräkten försedd med ärmar fram till minst 1720-talet. Allmogen låg 30-50 år efter, och hade redan livstycke och tröja - vad vi idag skulle kalla väst och jacka (långtröja=rock). Så frågan är om ordet väst förekommer i en bouppteckning bland allmogen ...
 
Hm. Jag skulle gärna vilja ha hela passagen där Bentes mäst är nämnd; sammanhang kan ju betyda en hel del.
 
Ingela

2005-12-02, 20:11
Svar #8

Bente Løvli

Hei Ingela!
Jeg tar med et utdrag fra min bouppteckning, hvor en mäst av hundskinn settes inn i en sammenheng.
Bouppteckningen ble opprettet 25.oktober 1745, etter Olof Hjerpe, hammarsmedmester i Ackkärs hammare, Lungsund, sin første hustru- Katarina Johansdotter Schröder, sin død. Hun ble bg.8/4 1745 i Ackkär, Lungsund.
En hel del saker er notert i denne bouppteckningen, og den gir et godt innblikk i Olof og Katarina sitt liv.
Listen over klær opptar nesten tre ganger så mye klær for hustruen Katarina, som for Olof.
I hennes garderobe inngikk ikke bare svarte og brune kæ?r, men også blårosigt og randigt. Hun hadde f.eks. røde vanter, en svart mäst av hundskinn, og en röd klädemössa med vit kaninskinnsbräm.
Og ser man på den sammenhengen en svart mäst av hundskinn finnes i, så er dette med muffe, eller noe muffelignende som eksperten nevnte, både spennende og interessant.
Hele denne bouppteckningen til Olof og Katarina ligger forøvrig utlagt i Anbytarforum under smedslekter:Hjerpe.
Mvh Bente

2005-12-02, 20:26
Svar #9

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack Ingela för ännu fler intressanta uppgifter!
Jag kanske borde skriva var och när uppgifterna i fångrullan nedtecknades.  
Det var i Varberg 1847.
 
Mvh
Marianne

2005-12-02, 22:04
Svar #10

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Ingela,  
Du har rätt, jag tänkte inte på betydelseglidningar under seklen. Jag vet inte ens hur stora eller små hundar man hade förr, jag föreställde mig att en lite större hund borde räcka till en damväst - fast knappast om den skulle ha ärmar också.
 
Bente,
Jag känner igen inlägget under Hjerpe - det är en levnadsbeskrivning, inte ett utdrag ur själva bouppteckningen, så den säger nog inte så mycket. Och det kan till och med vara så att den som skrivit in texten har råkat trycka på fel tangent så att det blev mäst i stället för väst. Allra bäst vore förstås att se själva bouppteckningen fotograferad.

2005-12-02, 22:54
Svar #11

Bente Løvli

Anna-Carin,
Det jeg har er en levnadsbeskrivning, jeg har ikke selve bouppteckningen.
Jeg ser også at det var feil av meg å bruke ordet bouppteckning. Det kan faktisk være slik du nevnte at den som har skrevet denne levnadsbeskrivningen, har skrevet mäst istedet for vest.
Mvh Bente

2012-04-28, 17:23
Svar #12

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Dette er et bilde av en tante og kusine (til høyre) til min farmor\s far, kvinnen til venstre er ukjent.
Bak på bildet står det Fra Stålsberga Arvika Sverige.
Jeg synes hattene og kjolene som damene har på er flotte, men hvilken tidsperiode er disse klærne fra, og hva
kan denne motestilen hete?

2012-04-28, 21:23
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag undrar om inte dessa hattar kallades kvarnhjul? Fotot är från början av 1900-talet.
Ann-Mari Bäckman

2012-04-28, 23:59
Svar #14

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Takk for tidsbestemmelse av bildet, - jeg  søkte på kvarnhjul hatt, og fikk opp flere bilder av  
hatter som er tilsvarende de hattene som finnes på mitt bilde, så denne hatte modellen ble kallt (som du nevner)
for kvarnhjul. De var på mote fra begynnelsen av 1900-tallet og utover.

2016-09-14, 22:50
Svar #15

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Jag har nyligen sett ett foto taget av Blomdalh & Lundberg (förmodligen i Stockholm) 1860 föreställande en man född 1839 i Borås. Mannen var alltså 21 år och hade RUTIGA byxor på sig. Var det på modet vid den tiden? Jag har tyvärr inget foto att bifoga.

Mvh
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna