ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Badrum början av 1900-talet  (läst 656 gånger)

2009-07-16, 14:52
läst 656 gånger

May-Lise Skansare

Från en kontakt i USA har jag fått följande fråga:  
 
In the early 1900 what types of bath tubs did people use?  Wooden..metal?
Wheere did they get water in a house?  a pump?

 
Det gäller ett hushåll på Klädesholmen, Göteborgs skärgård. Var kan jag hitta information om detta, eller har ni något förslag. Personen ifråga skriver en bok om sin mormor född på Klädesholmen 1898.
Tacksam för tips.
May-Lise

2009-07-16, 18:07
Svar #1

Utloggad Lena Frid

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2011-08-27, 00:21
    • Visa profil
Klädesholmen hör till Tjörns kommun, norr om Göteborgs skärgård. Det finns ett museum, Sillebua, som nog kan ge svar.  
Se fotografier på: http://home.swipnet.se/sillebua/akiv.htm
Samhällsföreningens sida: http://www.kladesholmen.com/
 
Så här gick badet ofta till i Bohuslän ännu på 1950-talet: Ett laggkärl av trä användes både till tvätt och som badbalja. Hela familjen tvättade sig i köket eller brygghuset (tvättstugan) på lördag kväll. Barn fick plats att sitta i baljan men de vuxna tvättade sig med tvättlapp uppifrån och nedåt.  
Sötvatten har varit en bristvara på öarna, men kanske fanns det bra källor på Klädesholmen, eftersom fiskberedningen kunde göras där. Vattenledning var inte vanlig eftersom det blev för dyrt att spränga till frostfritt djup.

2009-07-17, 17:45
Svar #2

May-Lise Skansare

Tack Lena!
Även jag känner igen badbaljan i köket. Vet inte om detta låter exotiskt för nu levande yngre personer både här i Sverige och i USA. Informationen är nu vidarebefordrad.
Vänligen
May-Lise

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna